Interessterede om farver
Interessterede om farver
Hej,
her er link på meget interessant om gul og umbrous kombination, men kun på engelsk :( .
http://www.petwebsite.com/forums/topic. ... C_ID=45873
Hej-hej Jana
her er link på meget interessant om gul og umbrous kombination, men kun på engelsk :( .
http://www.petwebsite.com/forums/topic. ... C_ID=45873
Hej-hej Jana
jeg kigger lige på det og for det oversat
skal nok komme med link når jeg får det lagt op det aftenens "mission" :D
skal nok komme med link når jeg får det lagt op det aftenens "mission" :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
jeg har fundet de tre indlæg der omhandlede netop umbrouse+gul og lagt ind der er direkte link til via min forside på min hjemmeside
eller direkte ind her:
www.dk-nadezhda.dk/Genetik/umbrouse+gul.htm
eller direkte ind her:
www.dk-nadezhda.dk/Genetik/umbrouse+gul.htm
Pia B
Hvor fedt du bare lige har oversat det. Det er rigtig spændende.
Nu vil jeg så spørge. Hvor sidder kindtegningerne? Sidder de her i de cirkler jeg har lavet (Sorry, startede med at lave de to cirkler og så ligenede det så meget briller )
Eller sidder kindtegningerne mere der hvor kind poserne er??
Nu vil jeg så spørge. Hvor sidder kindtegningerne? Sidder de her i de cirkler jeg har lavet (Sorry, startede med at lave de to cirkler og så ligenede det så meget briller )
Eller sidder kindtegningerne mere der hvor kind poserne er??
- Vedhæftede filer
-
- 100_1070_2.JPG (66.31 KiB) Vist 4936 gange
nej kindtegninger sidder på kinderne ikke helt tilbage på kindposerne - men skråt fr a siden af hovedet og op
æhm har ikke lige et billede - men på gyldne er det let at se den mørke streg der går på kinden
det du så fint har sat briller på er øjen"pletter"/ringene
æhm har ikke lige et billede - men på gyldne er det let at se den mørke streg der går på kinden
det du så fint har sat briller på er øjen"pletter"/ringene
Pia B
Det vil nok være lettere at forklare på et billede af en hams i profil. Nogle farver, f. eks gylden og sølvgrå har mørke områder på kinderne, det kalder man 'agoutitegninger'. Hvis en hamster ikke har agoutitegninger, eller hvidt bånd, eller pletter (dominant spot), så er den ensfarvet. Eksempler på ensfarvede hamstre er for eksempel creme, sort osv. Den hams på toppen er sølvgrå. Den har sorte kindtegninger.AnnaR skrev:Sidder kindtegningerne så her (den røde cirkel)????
Jeg troede ringene om øjnene sad her (den sorte cirkel) og ikke også sådan ned ad som på det første billed jeg viste??
Ps hamserne slåsser ikke, det er Marias kuld, fotograferet inden de blev skilt, og de ku ikke li kameraet... Hamsterbunke :roll:
- Vedhæftede filer
-
- S1052123.JPG (102.67 KiB) Vist 4905 gange
mvh Desiree
hehe ja - bare se os danskere - vi kan ikke altid snakke ordentligt danskRiky skrev:Jeg vil rigtig meget, men dansk er kompliceret sprog :roll: .contraria skrev:fed dickution/artikel og dejligt at du vil dele den med os Jana
Jana
Pia B
tja både og
det er lettere først at dele farverne op.
- Agouti basserede farver
og
- Non-agouti farver.
De agouti baserede farver er farver som ikke har hverken sort eller creme i sig det er gylden, sølvgrå o.a.
De non-agouti er sorte eller cremebaserede farver
sort, creme, sølvsort, offwhite, zobel, chokolade osv.
Det er kun de agoti baserede farver som har kindtegningerne
non-agotui'erne kalder man også for self - ensfarvet - kun en farve.
Så er der aftegninger:
det er dom spot, hvidbåndet og skimmel - alle aftegnigner der giver hvidt på hamsteren
så er der umbrouse - som mørkner pelsen (også aftegning) og som med non-agouti-farverne ofte går ind og laver en helt ny farve, som man så navngiver - f.eks. zobel er en kombination mellem creme og umbrouse.
en mink er creme+umbrouse+cinnamon
agouti farverne + umbrouse hedder det de plejer at hedde + umbrouse - da den bare mørkner agouti-varianten - f.eks. gylden umbrouse...
det er lettere først at dele farverne op.
- Agouti basserede farver
og
- Non-agouti farver.
De agouti baserede farver er farver som ikke har hverken sort eller creme i sig det er gylden, sølvgrå o.a.
De non-agouti er sorte eller cremebaserede farver
sort, creme, sølvsort, offwhite, zobel, chokolade osv.
Det er kun de agoti baserede farver som har kindtegningerne
non-agotui'erne kalder man også for self - ensfarvet - kun en farve.
Så er der aftegninger:
det er dom spot, hvidbåndet og skimmel - alle aftegnigner der giver hvidt på hamsteren
så er der umbrouse - som mørkner pelsen (også aftegning) og som med non-agouti-farverne ofte går ind og laver en helt ny farve, som man så navngiver - f.eks. zobel er en kombination mellem creme og umbrouse.
en mink er creme+umbrouse+cinnamon
agouti farverne + umbrouse hedder det de plejer at hedde + umbrouse - da den bare mørkner agouti-varianten - f.eks. gylden umbrouse...
Pia B
men en sølvgrå er jo så også en agoutibasseret farveDesiree skrev:Ja, agouti betyder vildtfarven. Dvs en helt almindelig gylden guldhamster. Så er der agouti baserede farver, eller agoutitegninger som jeg kaldte det. Det er andre farver der har de samme tegninger som en agouti farvet hamster- som f.eks sølvgrå.
Pia B