Nom. spot - dom. spot ??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanne

Nom. spot - dom. spot ??

Indlæg af Jeanne » 1. jun 2008 23:08

Er nogen af disse unger nom.spot eller dom. spot ?
Begge forældre er hvidbåndede (mor sølvsort satin - far sortgul), så det burde jo ikke kunne lade sig gøre med dom. spot. Hvad mener I ?
Billede
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. jun 2008 23:16

Nom. Spot skal så vidt jeg ved have få/mindre pletter end en Dom. Spot og så skal den også have meget små pletter.

Er sikker på at de to til højre er Hvidbåndet Dom. Spot det tror jeg egentlig også at den til venstre er for den har ret store pletter selvom at den har få pletter. :)

En af forældrene må jo så være Hvidbåndet Dom. spot uden at det kan ses for at det kan være genetisk muligt. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 1. jun 2008 23:23

Ingen af forældrene er dom. spot - det ville jo tydeligt kunne ses på dem begge, med de farver de har  :wink: Ej heller bedsteforældrene er dom. spot, så hvad der lige er sket dér, ved jeg ikke  :lol:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. jun 2008 23:27

forældrene kan godt være Dom. spot når de er hvidbåndet uden det kan ses og ingen af forældrene har et særligt rent bånd så det kan jo godt være at de er dom. spot. :wink:

Men det er aligevel lidt utroligt for så skal deres forældre også have været det og så burde de også have lavet dom. spot unger det kan de så måske også have gjort uden man har lagt mærke til det men aligevel så ville det da være ret utroligt. :roll:

Hvis ingen af forældrene er dom. spot så er det genetisk umuligt at ungerne kan være dom. spot så skal de være nom. spot hvilket måske heller ikke er umuligt men jeg syntes bare ikke de ligner nom. spot så meget. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. jun 2008 23:29

Dom spotter kan også kendes ved at de har blis, det tror jeg nok de skal have. De to til venstre kunne godt ligne, men jeg tror bare den th er hvidbåndet.
Tror ikke de er dom spot. Ingen blis, og ingen forældre er det. Men de er da godt nok specielle at se på  :shock:  På den fiiine måde altså  :)
mvh Desiree

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. jun 2008 23:31

Jeanne skrev:Ingen af forældrene er dom. spot - det ville jo tydeligt kunne ses på dem begge, med de farver de har  :wink: Ej heller bedsteforældrene er dom. spot, så hvad der lige er sket dér, ved jeg ikke  :lol:
Du har fået en ny mutation Jeanne  :wink:
mvh Desiree

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 1. jun 2008 23:33

Desiree skrev:
Jeanne skrev:Ingen af forældrene er dom. spot - det ville jo tydeligt kunne ses på dem begge, med de farver de har  :wink: Ej heller bedsteforældrene er dom. spot, så hvad der lige er sket dér, ved jeg ikke  :lol:
Du har fået en ny mutation Jeanne  :wink:
Ja, det må jeg have fået  :lol:
Jeg er i hver fald sikker på, hverken forældre eller bedsteforældre er dom.spot  :D

burrus

Indlæg af burrus » 2. jun 2008 07:21

hmmm hele den nom spot ting tja - måske er de nom.. hvor gamle er de?

De unger jeg  pt har fået som vi mener er nom spot har vist en rød cirkel i øjnene fra de åbnede dem og hen til 21-22 dages alderen hvor den forsvinder igen - for så at dukke op svagt igen senere ved en 3-4 måneders alderen...
hvilket vist sku være "typisk" for nom spot - det er svært at sige at noget er typisk for et nyt gen :lol: ....

vi troede jo også at nom spot var recessivt - men HVIS mine unger er det - så er det modbevist da min han ikke er det og der stadig kom nom spot unger...

er de helt hvide under bunden?

nom spot er jo en "modifyer" - så meget "ved" vi - den giver mere hvidt...

så hvis dine er dårligt/brudte hvidbåndet så kan nom spot jo godt resulterer i store hvide områder der minder om dom spot....

du har ikke billedet i større vel?

for umiddelbart synes jeg ikke! at en dom spot bør have hvidt hoved som den ene har det - så jeg tror muligvis at de er hb nom spot - men det er jo svært at vide, da vi jo ikke ved (ENDNU!) om det er nom spot vi har fat i - men jeg håber at Jana finder ud af noget med hende miracle fra mig som jo har linjer fra dig og benjamin...

men ER det nom spot miracle har - så TROR jeg også det er nom spot det du har der....

men tjek om de har røde cirkler i øjnene  :wink:  der er jo altså kun nom spot, skimmel og ruby eyes der gir den slags (så vidt vi vedt) - og ruby eyes har vi ikke (så vidt vi ved!), og skimmel vises jo ikke på sorte dyr...

men jeg vil TRO at to til venstre ku være nom spot og dne til højre er alm. båndet - og så har de bare et "temmelig" dårligt bånd :lol:  

(det gode bånd er svært at lave.... typisk!)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 2. jun 2008 07:27

Benjamin skrev: men jeg syntes bare ikke de ligner nom. spot så meget. :lol:

tja nu ved vi reelt ikke hvordan nom spot ser ud på hvidbåndet  :wink:  ENDNU!  :wink:  

(sidder her og glæder mig til jana finder ud af noget med miracle - for ER hun nom spot - så er harry det også - hvilket betyder ja så starter en hb nom spot linje op - og at nom spot hverken er recessivt eller dominant, men noget mere kompleks at arbejde med end først antaget...  :? )

men jeanne - hvordan er det lige med forældrene? har de røde cirkler i øjnene?
for umiddelbart så ser nom spot ikke ud til at have effekt på båndet/mængden af hvidt medmindre det er i DF... i EF gir det bare de røde ringe i øjnene, men ikke mere hvidt (i hvert fald på self dyr - miracle er helt creme på maven - stort set intet hvidt, hvor DF nom spot dyr plejer at være MEGET hvide under bunden...)

men nom spot er en lille "tricky" en at have med - for vi ved ikke endnu hvordan dets arvegang osv. er - for hvis det er recessivt kan miracle ikke være det, men er hun det - så er det hverken dominant eller recessivt... :? det er et mystisk gen - hvis det da kun er et gen.. (det ku blive RIGTIG interessant hvis det er to eller flere gener der arbejder sammen, men arbejder forskelligt... grrr værre end kønsbundne gener!  :P )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 2. jun 2008 07:30

nu fik jeg lige kigget på din hjemmeside med forældrene - når de unger åbner øjnene så kig dem lige dybt i øjnene og se om de har noget rødligt skær/ringe i sig!
for det er samme linjer som min zita og miracle - som vi jo altså mener er nom spot!

dine to forældredyr kan godt have de røde ringe, men det er ikek sikkert du kan se dem nu de er fuldvoksen.... de kommer nogle gange svagt igen, selv miracles, som fik dem tydeligt ved 3 måneders alderen, er nu næsten væk igen...
Pia B

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 07:51

Nu skal du huske at James stammer fra Vanillas opdræt ligesom black magic så han kan også sagtens bære genet så det er der du har forklaringen på at der kommer unger med røde cirkler i øjet. :wink:
Bare lige en tanke. :roll:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 2. jun 2008 11:03

Er du sikker på de ikke "bare" er hb tortie? Den gule farve kan være længe om at udvikle sig.
Mvh. Pia

contraria

Re: Nom. spot - dom. spot ??

Indlæg af contraria » 2. jun 2008 11:08

Jeanne skrev:Er nogen af disse unger nom.spot eller dom. spot ?
Begge forældre er hvidbåndede (mor sølvsort satin - far sortgul), så det burde jo ikke kunne lade sig gøre med dom. spot. Hvad mener I ?
Billede
den yderst til højer, er hvidbåndet tortie.. ingen tvivl hos mig.

de to andre... ressesiv dablet (yderst til venstre) eller nom. spot..... eller de kan vare tegnings forviret...

som pia skriver.. tag og kik dem dybt i øjnene når de åbner dem. ringene sakl være tydelige og du skal ikke ku være i tvil om de er der... ved den mindste tvivl så er den ikke nom.spot

benjamin:
ja jemes og disse unger har måske black magic til fælles ud over sita linierne... men vi kenner jo kun bjarke som laver dom. spot nom.spot unger... så vit jeg kan huske har black magic ikke lavet sådanne unger før. du har selv sagt til pia at bjarke laver sort øjedet unger med røde ringe. og hvis james også er nom. spot ... hvorfor har pia og jeg så ikke set det på vore HB unger? James er jo far til got 75 unger nu... så hvad vil sansynligheden være for at han har nom.spot i sig?
de venligste hilsner amanda

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jun 2008 12:49

Jeg prøver lige at kigge grundigt på forældrenes øjne, når de vågner i aften, men jeg mener nu, de er helt sorte uden noget rødt.

De to længst til venstre er hvide på maven  :D

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jun 2008 12:59

Amanda: Black magic har også lavet sådanne unger så det kommer nok ret sikkert fra vanillas opdræt. :wink:

Og der har vi jo så forklaringen hvis nom. spot er recessivt for så¨er det derfor det kun opstår på Zita og James unger fordi begge forældre bærer genet. :wink:

Hvor i mod at De andre hunner James har fået unger med helt sikkert ikke bærer genet og derfor er det kun med Zita han laver de unger. :wink:

Så hvis genet er recessivt så er det jo bestemt en mulighed og fordi at James og Zita laver de unger kan pia jo ikke bevise at det er Dominant da de lige så godt kan have det og ligge skjult recessivt. :)

Låst