okay jeg tog fejl!

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
julle

okay jeg tog fejl!

Indlæg af julle » 29. jun 2008 00:38

Hej alle sammen!

det lader til jeg tog fejl ved bedømmelsen af mine (beanies) ungers farve!

altså : 2 gyldne &  2 sorte

OGSÅ.... 2 grå?sølv? med en gyldens farvede aftegninger? hvad er det for nogle? - ingen har røde øjne..

jeg skal nok få lagt billeder ind hurtigst muligt, men nogle der kan hjælpe indtil videre?

:?

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 29. jun 2008 00:40

Det lyder som sølvgrå  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jun 2008 11:18

De er sølvgrå det vil sige at din sorte hun er (aa Sgsg) altså at hun har et gen for sølvgrå men det kan bare ikke ses på sort i enkeltfaktor men det kan komme til udtryk på ungerne. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

julle

Indlæg af julle » 29. jun 2008 19:23

Benjamin skrev:De er sølvgrå det vil sige at din sorte hun er (aa Sgsg) altså at hun har et gen for sølvgrå men det kan bare ikke ses på sort i enkeltfaktor men det kan komme til udtryk på ungerne. :wink:
aha ok!,:D hmm.. men hvad med den gyldne han? kan han ikke have båret på genet istedet for den sorte hun?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 29. jun 2008 19:32

Gylden kan ikke skjule sølvgrå. Selve Sg genet er dominant og vil som udgangspunkt ALTID komme til udtryk hvis dyret har det. Den eneste undtagelse er sort, som kan skjule enkeltfaktor sølvgrå.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 29. jun 2008 20:20

Odgaard skrev:Gylden kan ikke skjule sølvgrå. Selve Sg genet er dominant og vil som udgangspunkt ALTID komme til udtryk hvis dyret har det. Den eneste undtagelse er sort, som kan skjule enkeltfaktor sølvgrå.
Og derfor VED vi ud fra denne parring at din Sorte hun ER aa Sgsg. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

contraria

Indlæg af contraria » 8. jul 2008 01:16

hey.. hvordan går det med ungerne.. har du kikket køn og er de begyndt at få længder i pelsen???
de venligste hilsner amanda

julle

::

Indlæg af julle » 8. jul 2008 11:30

Hey igen :)

ja det ser ud til de fleste bliver langhåret.

Dog har jeg stadig problemer med at få bestemt kønnene, da de alle ligner hinanden dernede!!  :?

En sørgelig nyhed er, at en af de sølvgrå unger ikke klarede den... :( men der er fem friske unger endnu :D!!!

som sagt to gyldne (ligner langhåret)
             to sorte (ligner også de er langhåret)
             en sølgrå (som er den største i kuldet, og langhåret)

Låst