Siigne skrev:
1. Hvornår er Honny og Ice (Hannen) gamle nok? De er begge fra ZooZity, og vi fik afvide at de var 4-5 uger. (Jeg fik Honny dagen efter Sofiie fik Ice) (Vi fik dem somsagt d. 23 Marts)
I kan starte med at prøve når de er 3 mdr. gamle. Der skulle de ihvertfald være kønsmodne.
Siigne skrev:
2. Skal parringen foregå i hunnens ellers hannens bur?
ALTID i hannen bur, da det er hunnen, der er mest territorial.
Siigne skrev:
3. Hvordan sætter vi dem sammen?
I sætter hunnen ned til hannen om aftenen, hvis de kommer op at slås, så er hun ikke i brunst, og I må hurtigt skille dem ad og prøve igen næste aften. Bliv ved med det indtil hun lader sig parre.
Siigne skrev:
4. Hvordan ved jeg om Honny er blevet parret?
Det ved du først når du kan se hun bliver tyk eller hvis der pludselig er unger i reden
Siigne skrev:
5. Er der noget jeg skal være opmærksom på, før eller efter parringen? I graviditets perioden? Når ungerne er født?
Det er meget forskelligt hvor let hunnen lader sig stresse, men det er vigtigt at hun får ro omkring fødslen og den første uges tid med ungerne. Under graviditeten er det vigtigt at hun får proteintilskud, hvis ikke hun allerede får det i forvejen.
Hvis du er typen, der er hysterisk omkring rengøring, så skal du få gjort rent nogle dage før fødslen, så du ikke behøver at forstyrre hende med ungerne de første 14 dage.
Siigne skrev:
6. Hvornår må jeg tage ungerne op og kigge om de har det fint/tælle/mm?
Du kan godt lige tage et hurtigt kig i reden dagligt allerede fra fødslen. Det er der ihvertfald ingen af mine, der har noget ímod. Du bør først begynde at tage dem op når de er ca. 14 dage gamle, og da kun i kort tid ad gangen, og ikke alle unger på én gang, da det ofte stresser hunnen.
Siigne skrev:
7. Tror I jeg kan lave en aftale med en dyrehandel om at de får ungerne hvis jeg nu ikke kan sælge dem alle?
Prøv

Det er min erfaring at de fleste dyrehandlere helst ikke laver aftaler på forhånd, men kun tager de dyr ind, som de ved de får solgt. Så du kan være uheldig at de lige har fået en stor flok ind, når dine unger er klar til salg, og så har de jo ikke mulighed for at tage dine også.
Siigne skrev:
8. Hvor lang tid er hunnen gravid? Hvornår tages ungerne fra?
Hun er gravid 17-21 dage. Ungerne tages fra når de er 3 uger gamle. Det skader ikke at lade dem gå lidt længere medmindre hunnen er efter dem.
Siigne skrev:
9. Hvad gør jeg hvis jeg ikke kan se kønnene på dem?
Tjaaa.... så må køberen jo selv kønsbestemme.... eller du kan høre om der bor nogen i nærheden af dig, som kan hjælpe. Evt. vil din dyrehandler hjælpe dig, selvom de ikke altid har styr på det heller, men det er jo menneskeligt at fejle
Siigne skrev:
10. Er der andet jeg bør vide??
Nææhh... det tror jeg ikke.
Siigne skrev:
11. Min mor ved intet om hamstere, så det ville nok være mig der skulle kunne passe Honny og ungerne (Ved godt hun har ansvaret, men helt ærligt! - Hun er bange for Honny!)
Så tror I helt seriøst at jeg ville kunne 'klare' det? Og synes I det er okay at jeg prøver at få unger med hende??
Selvfølgelig kan du klare det. Det er ikke så besværligt, så tag du og få den gode og sjove oplevelse det er at se sådan en flok uldtotter vokse op.
Prøv i øvrigt at tage et kig her:
http://www.hobbydyrene.dk/Vinterhvid-opdraet.htm

Mvh. Pia