Chokolade tortie?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Odgaard

Chokolade tortie?

Indlæg af Odgaard » 31. maj 2004 17:36

Jeg har i et af mine nye kuld fået en unge, hvor jeg er lidt i tvivl om farven. Der er ikke chokolade i forfædrene så langt tilbage som jeg kender dem, men det kan jo også sagtens ligge skjult i generne og så har jeg været heldig at få sammenparret de rigtige dyr. Hvad mener I?

Sådan ser hun ud:

Her sammen med en dom. spot sort
Billede

og her yderligere sammen med en sort tortie
Billede
Mvh. Pia

Braveheart

Indlæg af Braveheart » 31. maj 2004 18:33

Hej Pia,
Vil lige sige, at de er virkelig smukke og nuttede :D

Skal der ikke være et Rust-gen for at lave chokolade ? Hvis ungen nu er chokolade, vil det så sige, at Rust er et ressecivt gen ?
Jeg har nemlig ikke så meget styr på de mange guldhamster gener og mutationer, og derfor stiller jeg bare flere spørgsmål i stedet for at svare på dine :oops:

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 31. maj 2004 19:10

En chokolade er rust + sort (altså aa bb). Derfor må begge forældre være split for rust (for nu at bruge det udtryk), for at lave rust/chokoladefarvede unger. Og rust er recessiv.

Faren er dom. spot sort og moren sort tortie, og er totalt ubeslægtede, så det ville da være fantastisk, hvis lige de to skulle give chokolade. Men der dukker jo meget spændende op :-)

Jeg regner med at parre hunungen tilbage til sin far, og så se om der dukker flere chokolader op. Desuden skal moren parres med samme han næste gang igen.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 31. maj 2004 19:22

Braveheart skrev: Skal der ikke være et Rust-gen for at lave chokolade ? Hvis ungen nu er chokolade, vil det så sige, at Rust er et ressecivt gen ?
Det går da fint nok. :-)

Chokolade er nok de er både sorte og rust (aabb), og jo, begge generne er recessive. En af de andre unger var jo sort, så det gen er til stede. Spørgsmålet er så bare om rust-genet ligger og spøger i linien. Det er lidt svært at sige ud fra billedet.
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 31. maj 2004 20:27

Hvordan kan jeg finde ud af hvad hun er? Vil det hjælpe med et billede når hun er vokset til eller skal hun ses "live" for at du kan se det?
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 1. jun 2004 15:11

Hej Pia

Jeg ved det ærligt talt ikke. :-)

Men et billede når hun bliver ældre vil nok hjælpe.

Petwebsite siger om chokolade:
Mørk chokolade pels helt ind til rødderne, sorte øjne og grå ører.

Den svenske hamsterforening siger:
Pels kraftigt mørkebrun, skal gå så langt ned på hårene som muligt; øjne brune, ører brungrå.

Men det hele bliver jo noget ændret ved at den også er tortie, og derfor sværere at sige.

På billederne kunne den lige så godt være almindelig agouti tortie. Der kan jeg ikke rigtig se den mørke chokoladebrune farve. Men om det skyldes vinklen, lyset eller andet ved jeg ikke.

Jeg har lige rodet i mine mapper, men jeg kan ikke lige finde nogen billeder af mine chokolade.

Men prøv med et par billeder når hun er blevet lidt ældre.
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. jun 2004 15:31

Hun kan ikke være agouti da begge forældre er sorte... derfor er den mulighed udelukket..... men jeg poster et par billeder af hende, når hun er blevet større.
Mvh. Pia

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 1. jun 2004 16:11

Min första tanke när jag tittade på bilden var black yellow, men eftersom det är en hona så går ju inte det. :D

Kommer inte ihåg hur våra choklader såg ut som små och hittar inga bra bebisbilder heller på choklader, men skickar några länkar till vuxna så kan du ju jämföra.

Choklad: http://www.citadellets.com/viewgallery.asp?id=5
Choklad sköldpadd: http://mistletoes.jalsbo.com/sidorna/a_kull.htm
Black yellow: http://w1.857.telia.com/~u85719993/nalleman.htm

Den sista skickar jag med ifall hon skulle få för sig att byta kön. :wink:

Om en vecka eller två borde det synas tydligt vilken färg det är då hamstern har blivit större och färgen fått en bättre nyans.

/ Cecilia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. jun 2004 16:25

Cecilia: Tak for linkene :-)

Jeg er 100% sikker på at det er en hun, da hun meget tydeligt viser dievorterne på maven. Så Yellow Black kan det ikke være.

Men jeg ser frem til, at hun vokser lidt, så jeg kan få nogle bedre billeder af hende.
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 1. jun 2004 20:22

Pia:
Måske det kan hjælpe med lidt info om forældrene/bedsteforældrene samt hvilke unger de forskelige har fået før. Eller evt bare et navn på forældrene, hvis info står på din side.

Og med chance for at stille et dumt spørgsmål (har ikke så meget forstand på det gule gen): :-)
hvorfor kan det ikke være en hun der er yellow black?
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. jun 2004 20:26

Det kan ikke være en Yellow black hun fordi den så må have To-genet fra begge forældre, og faren er sort.

Du kan se ungerns stamtavle med genkoder her: http://www.hobbydyrene.dk/Guldhamster-Arwen-kuld1.htm
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 1. jun 2004 20:35

Ups. Der sov jeg vist. :oops:

Havde lige overset at du jo allerede havde skrevet at de begge var sorte. :-)
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. jun 2004 11:25

Så er der mere nyt i kuldet..... den unge, som jeg havde tippet til at være creme er rødøjet hvid med kødfarvede ører!

Der skulle ikke være noget sølvgrå i familien, så mit gæt er at hun er cinnamon + DE white.

Det er altså pudsigt.... det er sådan et kuld man ville forvente hvis man indavlede og de recessive gener pludselig kom til syne. Men forældrene er totalt ubeslægtede og kommer fra hver sit hjørne af Jylland.
Mvh. Pia

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 4. jun 2004 12:18

Det kan var en rö creme dominant spot med eftersom den ena förlderna vad Ds om jag inte minns fel. Creme ihop med Ds blir vit. På svartögda kan man ana en cremenyans i ansiktet, men är de rödögda blir de i stort sett vita. Svårt att avgöra med andra ord. :D
/ Cecilia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 4. jun 2004 12:30

Det har du ret i.... det havde jeg ikke spekuleret over....

Jeg har faktisk en mørkøjet dom. spot creme, som er næsten helt hvid, han har kun lidt farve på ørerne, men det fjerner cinnamon-genet jo :-)

Og siden ungernes farfar er split cinnamon, så er det jo meget sandsynligt, at det ligger i sønnens gener også.
Mvh. Pia

Låst