Hvad er hans farve?
Hvad er hans farve?
Jeg er blevet spurgt til hvad farve og genkode min babyhams William har - håber i kan hjælpe her, da jeg jo er en kegle til farver.

Og anbefalingen skyldes netop at det er smart at få afklaret hvad far-hamster indeholder af tegningsvarianter, og det kunne afprøves bedst med en ensfarvet creme. Og ungen er klart skimmel, kan jeg se nu ovenfra. Så "hvidbåndet zobel skimmel".
Og jeg anbefaler at den ikke sælges videre til avl. Jeg kan ikke huske hvor meget vi har været inde på det i dine tråde, men skimmel er jo en af de "farlige" varianter, da skimmel i dobbelt dosis medfører unger der er født misdannede.
Og jeg anbefaler at den ikke sælges videre til avl. Jeg kan ikke huske hvor meget vi har været inde på det i dine tråde, men skimmel er jo en af de "farlige" varianter, da skimmel i dobbelt dosis medfører unger der er født misdannede.
Mvh. Pia
Problemet er at hvidbåndet kan sjule skimmel på ikke-creme baserede farver.
Hvis du fx parrer din hvidbåndet zobel skimmel med en gylden, så får du både hvidbåndet gylden, gylden skimmel og hvidbåndet hvidbuget gylden. (Hvidbuget fordi Wh genet kun giver skimmel på de cremebaserede).
Da en hvidbåndet gylden i forvejen har hvid bug pga Ba-genet, så vil du ikke kunne se på den om den er hvidbuget eller ej. Dvs at du ikke kan se forskel på hvidbåndet gylden og hvidbåndet hvidbuget gylden, og så risikerer du igen at få parret to Wh-dyr ved et uheld og få de misdannede unger.
Jeg synes der hænger et kæmpestort ansvar med, hvis man vælger at avle hvidbuget/skimmel, for det er så vigtigt at vide hvad man har med at gøre for at kunne undgå de problemer, der er hæftet til genet.
Der findes et lignende gen hos zebrafinker, og der har de fleste af Dansk Zebrafinke Klubs medlemmer fastsat at disse dyr ikke må sælges til folk, som ikke er klar på at overskudsdyr skal aflives for ikke at give problemet videre til folk, der ikke har forstand på det.
Hvis du fx parrer din hvidbåndet zobel skimmel med en gylden, så får du både hvidbåndet gylden, gylden skimmel og hvidbåndet hvidbuget gylden. (Hvidbuget fordi Wh genet kun giver skimmel på de cremebaserede).
Da en hvidbåndet gylden i forvejen har hvid bug pga Ba-genet, så vil du ikke kunne se på den om den er hvidbuget eller ej. Dvs at du ikke kan se forskel på hvidbåndet gylden og hvidbåndet hvidbuget gylden, og så risikerer du igen at få parret to Wh-dyr ved et uheld og få de misdannede unger.
Jeg synes der hænger et kæmpestort ansvar med, hvis man vælger at avle hvidbuget/skimmel, for det er så vigtigt at vide hvad man har med at gøre for at kunne undgå de problemer, der er hæftet til genet.
Der findes et lignende gen hos zebrafinker, og der har de fleste af Dansk Zebrafinke Klubs medlemmer fastsat at disse dyr ikke må sælges til folk, som ikke er klar på at overskudsdyr skal aflives for ikke at give problemet videre til folk, der ikke har forstand på det.
Mvh. Pia
Nu er det ikke for at være kritisk eller noget.Ginger skrev:Jamen det var jer selv der anbefalede en ensfarvet creme til Spiderhamster :lol: :lol:
Her er et billede oppe fra

Men jeg sagde da du begyndte at snakke om avl at du for guds skyld skulle parre ham med en ensfarvet hamster fordi han er en værre sammenrodning (ikke negativt ment) som man ikke kan se hvad er og jeg havde godt mistænkt at han måske var Skimmel.

Og jeg kunne jo ikke bestemme om du skulle avle på ham eller ej da jeg ikke vidste hvad han var og derfor ville det være bedst at vælge en ensfarvet da du selv spurgte hvad der ville være bedst.

Det har så vist sig at han både er skimmel og Hvidbåndet en ret uheldig kombination man bør undgå at avle da genet for skimmel Whwh er Lethalt (Dødeligt i Dobbeltfaktor) det vil sige at hvis nogen for sådan to hamstere der begge er Whwh uden de måske kan se det fordi de er sådan noget sammenrodet noget når de så parrer dem så vil nogen af ungerne med ganske store chancer blive WhWh altså få to gener for skimmel.
Det vil så resultere i at de unger der bliver født som WhWh vil blive født uden tænder hørelse eller øjne og de bør ikke være levedygtige selvom jeg har hørt om at de godt skulle kunne overleve aligevel.

Nu er det så til at se hvad der er skimmel i dit kuld da alle unger er Creme Baserede farver og På Creme baserede farver kommer Whwh til udtryk ved mutationen Skimmel.
Havde der været ikke Creme baserede farver som for eksempel sort så ville Whwh genet komme til udtryk som mutationen Hvidbuget og da en hvidbåndet i forvejen er hvidbuget vil du ikke kunne se om den er Whwh/Hvidbuget eller ej parrer folk så ungen med en Whwh skimmel/hvidbuget Så er det at det går galt for så vil nogen af ungerne få Wh genet i dobbeltfaktor.
Så Whwh bør holdes på ensfarvede dyr så man ikke er i tvivl om hvad de er og så man ikke får lavet sådanne uheldige parringer med øjenløse og tandløse og døve unger.
Så efter min mening bør der ikke avles på de unger der er hvidbåndet Skimmel og der bør heller ikke avles mere på faren men det skal jeg overhovedet ikke bestemme.

Senest rettet af Benjamin 13. aug 2008 22:37, rettet i alt 2 gange.
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil

Du kan nemlig kun fortælle folk om konsekvenserne ved genet, men det er lidt svært at fortælle en dyrehandler da de i forvejen er ligeglade og et Dødeligt gen i dobbeltfaktor er nok ikke det der sælger for dem.Ginger skrev:Men hvad skal jeg gøre? Jeg sælger jo til private og evt dyrehandler hvis jeg ikke kan komme af med dem?
Så må jeg vel forklare folk hvad der kan ske - men ellers er der ikke meget at gøre?
Hvad gør i? For jeg har da set denne farve unger før i dyrehandleren.

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil

ginger det du bør gøre.. er at:
sælge kun til private. er der nogen du ikke kan komme af med må du enten beholde dem eller aflive dem humant. eller gøre det samme som marsvine avlerne gør når de avler på skimler...
når du sæljer til private. så ha et hæfte klar og give dem med. hvor de kan læse ikke bare om konsikvenserne. men også hvad de bør gøre hvis og i så tilfæle at de vil begynde at avle.
prøv at få et tæt forhold op med køberne, så det bliver nemt at følje ungerne samt give gode råd og korigt vejledning.
en ting du kan have i din folder er:
nemme huske regler...
1. skimmel på creme dyr.
2. skimmel + ikke skimmel
3. skimmel må kun være på self farvede dyr.
sælge kun til private. er der nogen du ikke kan komme af med må du enten beholde dem eller aflive dem humant. eller gøre det samme som marsvine avlerne gør når de avler på skimler...
når du sæljer til private. så ha et hæfte klar og give dem med. hvor de kan læse ikke bare om konsikvenserne. men også hvad de bør gøre hvis og i så tilfæle at de vil begynde at avle.
prøv at få et tæt forhold op med køberne, så det bliver nemt at følje ungerne samt give gode råd og korigt vejledning.
en ting du kan have i din folder er:
nemme huske regler...
1. skimmel på creme dyr.
2. skimmel + ikke skimmel
3. skimmel må kun være på self farvede dyr.
de venligste hilsner amanda
-
nu når der bliver nævnt hvidbuget... kan en creme være hvidbuget? og hvordan ser det ud? og en creme er den også creme under maven?
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk