farvenavne.... Dove gul vs. RØ sortgul - og måske andre?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
burrus

farvenavne.... Dove gul vs. RØ sortgul - og måske andre?

Indlæg af burrus » 25. aug 2008 07:03

Sådan lige en tanke-....

Nu stødte jeg lige på Benjamins salgstråd hvor han nævner RØ Sortgul - Amanda snakker så om dove gul - som joi er den samme farve genetisk...

Men hvad er mest korrekt at kalde den???

Jeg ville personligt kalde den for Dove Gul, da farven jo er Dove og Gul er en tegning på farven...
RØ sortgul er virker mig sådan lidt  :?  ja jeg ved ikke... det lyder lidt forkert i mine øre...
Man kalder jo heller ikke en dove for en RØ sort...

Det svarer vel lidt til at kalde en chokolade gul for en rust sortgul :?  det vil man jo heller ikke kalde en aa bb ToY/ToTo...

Flere tilfælde har jeg også hørt, men kan ikke lige komme på dem lige nu - det kommer sikkert...

Det var mere for at få en generel snak om farvebetegnelserne...

Kan vi mixe rundt i navnene eller bør vi ikke holde farve og aftegning adskildt når vi navngiver deres "udseende"?
Jeg vil vel mene at vi "bør" holde hårlængde, pelstype, aftegn og farve adskildt når vi skal fortælle hvad hamsteren er...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 25. aug 2008 08:55

Jeg mener den skal hedde rø sortgul. Vi har bestemt i DHF at vi skal holde til de "mundrette" betegnelser, som gør det hele mere logisk. Varinater kombineret med cinnamon skal såvidt muligt hedde rødøjet..., fx også at varianter med bb såvidt muligt skal hedde brunøret.... Dove er et af de specielle tilfælde, da navnet allerede hænger så godt fast, så den er svær at komme udenom. Det gælder det samme med chokolade, den burde også ha heddet brunøret sort, men chokolade navnet hænger også for godt fast.

Jeg er stærk modstander af at give nye kombimutationer specielle navne. Det svarer til det dyrehandlerne gør synes jeg. Hvis du køber en "caramel" eller en "champagne for bare at tage et par eksempler fra svenskerne, så er det lidt sværere at gennemskue hvad de indeholder end hvis de nu hedder brunøret creme og brunøret dove.
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 25. aug 2008 09:02

Odgaard skrev:Jeg mener den skal hedde rø sortgul. Vi har bestemt i DHF at vi skal holde til de "mundrette" betegnelser, som gør det hele mere logisk. Varinater kombineret med cinnamon skal såvidt muligt hedde rødøjet..., fx også at varianter med bb såvidt muligt skal hedde brunøret.... Dove er et af de specielle tilfælde, da navnet allerede hænger så godt fast, så den er svær at komme udenom. Det gælder det samme med chokolade, den burde også ha heddet brunøret sort, men chokolade navnet hænger også for godt fast.

Jeg er stærk modstander af at give nye kombimutationer specielle navne. Det svarer til det dyrehandlerne gør synes jeg. Hvis du køber en "caramel" eller en "champagne for bare at tage et par eksempler fra svenskerne, så er det lidt sværere at gennemskue hvad de indeholder end hvis de nu hedder brunøret creme og brunøret dove.
Jamen personligt mener jeg så ikke det gør det mere logisk :lol:  at man blander navnene rundt mellem aftegn og farver...
Skulle man så også give sig til at lave andre navne alt efter hvilken farve der er kombineret med hvidbåndet?
og hvor lige cinnamon? hvorfor har den ret til at blive kaldt for RØ når f.eks. cremevarianter ikke altid hedder ex. creme sølv i stedet for offwhite...

Hvori ligger det logiske at man ikke holder farver og aftegn adskildt?

:wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 25. aug 2008 09:09

holder man ikke farverne adskilt fra aftegninger?

altså cinnamon ændre jo så vidt jeg har forstået ikke på farverne sådan rigtigt ud over at den koder for røde øjne (RØ) og man sætter jo heller ikke hb og dom. spot in i navnene. og bb ændre da vidst heller ikke meget andet end at give brune øre så hvis man ikke satte det i farvens navn ville man jo ikke umiddelbart regne ud det gen var der.
eller er det bare mig det er lidt forvirret over farverne endnu.
synes det odgaard skriver er meget logisk.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 25. aug 2008 09:47

burrus skrev:Jamen personligt mener jeg så ikke det gør det mere logisk :lol:  at man blander navnene rundt mellem aftegn og farver...
Skulle man så også give sig til at lave andre navne alt efter hvilken farve der er kombineret med hvidbåndet?
og hvor lige cinnamon? hvorfor har den ret til at blive kaldt for RØ når f.eks. cremevarianter ikke altid hedder ex. creme sølv i stedet for offwhite...

Hvori ligger det logiske at man ikke holder farver og aftegn adskildt?

:wink:
Offwhite er igen en af dem der hænger for godt fast til at lave om på nuværende tidspunkt.

Og selvfølgelig er farve og tegninger adskilt. Du skrev et eller andet sted at gul er en tegning. Det er det altså ikke. Det er en agouti mutation tilsvarende sølvgrå, cinnamon mm
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 25. aug 2008 10:48

men gul er vel "bare" en DF af Tortie - som jo "bare" er gule pletter - aftegninger?
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 25. aug 2008 10:49

darkangel87 skrev:holder man ikke farverne adskilt fra aftegninger?

altså cinnamon ændre jo så vidt jeg har forstået ikke på farverne sådan rigtigt ud over at den koder for røde øjne (RØ) og man sætter jo heller ikke hb og dom. spot in i navnene. og bb ændre da vidst heller ikke meget andet end at give brune øre så hvis man ikke satte det i farvens navn ville man jo ikke umiddelbart regne ud det gen var der.
eller er det bare mig det er lidt forvirret over farverne endnu.
synes det odgaard skriver er meget logisk.
cinnamon bleger sort pigment :wink:  bb gør sort til brun :wink:  så jo de ændrer skam også på farven :wink:
Pia B

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 25. aug 2008 13:22

ja men er så  ikke også den eneste den har indflydelse på på den måde
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 25. aug 2008 13:49

Jeg synes nu Rø sortgul er en fin beskrivelse.
Det fortæller lige alle gener der høre med.

Den ser jo heller ikke dove ud, den ser gul ud. Det er en sort gul med røde øjne, det giver pænt meget mere mening end: en dove som er blevet farvet gul (det lyder bedre når man siger det end når det skal skrives -.-)

burrus

Indlæg af burrus » 25. aug 2008 14:44

tja men den er jo bestemt heller ikke sort at se på :wink:
Pia B

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 25. aug 2008 14:53

burrus skrev:tja men den er jo bestemt heller ikke sort at se på :wink:
Ej men den er pænt meget mere gul end dove.
Billede

Jeg er med DHF mht til farve navngivning

kwo

Indlæg af kwo » 25. aug 2008 17:20

burrus skrev:men gul er vel "bare" en DF af Tortie - som jo "bare" er gule pletter - aftegninger?
Nej, det er omvendt. :-)

Tortie er EF af gul, og da gul er ufuldstændig dominant, så er en EF gul (=tortie) et dyr hvor hvert gen bestemmer lige meget, og der kommer pletter af gul og normalfarven.

Men det er stadig en agouti farve, som Pia også nævner. Og har ikke noget med en tegning at gøre.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 25. aug 2008 18:51

ok... (fik bar edet indtryk at tortie var aftegning da den er "kategoriseret" som sådan hos svenskerne...)

og hopiw - jo jeg synes faktisk den minder mere om dove end om sort :wink:
Pia B

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 25. aug 2008 18:57

Tortie er jo svær at sætte i bås, da det er det eneste gen, der opfører sig sådan hos guldhamsterne. Men det er jo ikke en ægte aftegning. De er altid hvide.
Mvh. Pia

Låst