Tage ungerne fra.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Janne

Tage ungerne fra.

Indlæg af Janne » 25. aug 2008 12:51

Hej.

Jeg ved godt at dette emne har været oppe før, men:
1: Hvornår må jeg tage ungerne fra deres mor?
De er 14 dage idag - Har læst herinde at det først er når de er 4 uger gamle, men at de så også skal tages fra dér. Har hørt andre steder fra at de skal tages fra når de er 3 uger gamle, for at undgå at de slås og slår hinanden ihjel. Eftersom jeg går på arbejde, kan jeg jo ikke holde øje med dem hele tiden.

2: Jeg må ikke komme i nærheden af ungerne for moren, og jeg kunne jo efterhånden godt tænke mig at finde ud af hvilket køn de forskellige har. Skal jeg bare tage en handske på og tage ungerne op eller..?
Er jo nervøs for om hun vil gøre dem noget når jeg mod hendes vilje har taget dem op.

Kram Janne..

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 25. aug 2008 13:03

Guldhamster unger skal tages fra når de er 4 uger gamle, ikke før.

Jeg fjerner altid moren først, så kan man få lov til at kigge på ungerne.
Jeg bruger ikke handsker, mine hunner er ligeglade med jeg rør deres unger, de ved godt jeg ikke gør dem noget og hun får dem tilbage igen.
men jeg kigger også til ungerne hver dag fra de bliver født, så de har vænnet sig til det.

Men hvis moren ligefrem bidder dig og brummer af dig, så lad hende og ungerne være, det vil bare stresse hende at tage hende fra så.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 25. aug 2008 16:06

tja... trunte kunne også finde på at mappe efter mig, men tag moderen op først og så ta ungerne en efter en og sæt dem ned til hende når du har kigget på dem...

Vil dog sige at jeg tillod mig at tage hanner væk først, men mine var også godt store. og et par dage efter tog jeg hunner væk, dog fik den jeg selv beholdte lov til at gå sammen med mor indtil for en uge siden dvs. 7 uger og grunden til hun fik de 3 uger ekstra var fordi jeg synes hun var lidt lille.

Men skal lige siges at trunte ville nok ikke ha accepteret sin datter i yderligere et par uger da hun var begyndt at markere over for sin unge (Belle).

Men glæder mig til der kommer billeder  :lol:
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Janne

Indlæg af Janne » 25. aug 2008 16:18

Min veninde kommer i aften og skal kigge for at se hvilken hun gerne vil have, og der var det smart hvis hun kunne se dem en ad gangen.. Prøver at se hvad hun siger til hvis jeg tager en af gangen.. Ellers må jeg jo bare væbne mig med tålmodighed.. :S

Lykke

Indlæg af Lykke » 29. aug 2008 08:07

Hvordan gik det?

Du kan også prøve at tage moderen op (find en kasse eller et spændende sted for hende). Derefter kan du se på ungerne.

Jeg tog mine hanner fra da de var 3 uger gamle. Når de er ca. 3 uger gamle, kan de klare sig selv (det er selvfølgelig smart at se på deres størrelse også) - du vil kunne se at de går rundt i buret, selv samler mad og drikker vand af drikkeflasken. Hunnerne blev taget fra en lille uge senere.
Moderen vrissede ikke af dem, men lagde sig væk fra dem og jeg havde indtryk af, at nu ville hun gerne være fri.

Janne

Indlæg af Janne » 29. aug 2008 10:43

Lykke skrev:Hvordan gik det?

Du kan også prøve at tage moderen op (find en kasse eller et spændende sted for hende). Derefter kan du se på ungerne.

Jeg tog mine hanner fra da de var 3 uger gamle. Når de er ca. 3 uger gamle, kan de klare sig selv (det er selvfølgelig smart at se på deres størrelse også) - du vil kunne se at de går rundt i buret, selv samler mad og drikker vand af drikkeflasken. Hunnerne blev taget fra en lille uge senere.
Moderen vrissede ikke af dem, men lagde sig væk fra dem og jeg havde indtryk af, at nu ville hun gerne være fri.
Jeg fik ikke taget hende op. Nyt tiltag: Kører ud og køber en hamsterbold idag efter arbejde, og når jeg kommer hjem sætter jeg mor i den så hun kan udforske stuen, mens jeg kigger på ungerne.. De må kunne tage hendes opmærksomhed en smule fra ungerne.. Håber hun kommer til at holde af bolden ;)

Låst