Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
Braveheart
Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om hvor almenlig/sjælden denne mutation er i DK. Og hvad kan man egentligt kalde den på dansk ? Og findes der evt. andre mutationer, som man kan forveksle den med ?
På forhånd mange tak
Med venlig hilsen,
Othman Amin
-
kwo
Hejsa
Det er jo det tætteste vi har på et albino-gen hos hamsteren. Og alle hvide hamstere har genet, så jeg vil mene det er rimeligt udbredt herhjemme. Jeg har i hvert selv haft dem flere gange, hvor jeg fandt dem hos den lokale dyrehandel.
Af forvekslingsmuligheder kan vel nævnes alle de hvide former (og måske også nogle næsten hvide, hvis de er meget lyse).
Det vil sige (bruger de engelske navne): flesh eared white, hvor genet cinnamon også er i dyret og den derfor ligner en rigtig albino. Kun ørefarven adskiller dem, og den er ikke altid lige nem at bestemme, især på unge dyr.
Black eyed ivory og red eyed ivory har elfenbensfarvet pels, men har man ikke en rigtig hvid at sammenligne med, og den ivory er meget lys i pelsen, kan de sikkert også forveksles.
Og endelig black eyed white, men den har jo sorte øjne.
Kenneth Worm
-
Odgaard
Jeg er aldrig stødt på dem her i landet, men det er jo så også "kun" Jylland
Kan så lige tilføje til Kenneths indlæg, at red eyed ivory også har kødfarvede ører, så Dark eared white er den eneste med røde øjne OG mørke ører.
Mvh. Pia
-
Cecilia
Vet inte om jag missuppfattade det du skrev, men alla vita hamstrar bär inte automatiskt på cd-genen. Mörkörad albino och albino (sv. standard) är de enda färger där den har utslag. I övrigt fungerar den precis som en vanlig ressesiv gen och alla hamstrar kan bära den oavsett färg.
Det finns fler rödögda vita hamstrar som det går att förväxla med.
Rödögd vit (SgSgeepp):
http://w1.857.telia.com/~u85719993/vanilla.htm
Homozygot rö silvergrå (SgSgpp):
http://www.citadellets.com/viewpicture.asp?id=1494
Vad jag vet så är det enda som skiljer i färgnyans på dessa och en albino att de brukar få lite vitaktiga öron och den silvergrå får, beroende på hur bra teckning den har, ibland nyans till kindteckningar.
De båda varianterna av Ivory blir enligt en uppfödare som haft en sådan inte vita, de ska tydligen vara mer naturvita med grå/brunaktig skiftning så de ger intrycket av att vara lite gråskimrande.
/ Cecilia
-
Odgaard
Men de to kombinationer med sølvgrå, som Cecilia viser billeder af, har stadig lyse ører.
Mvh. Pia
-
Cecilia
Jag glömde rödögd offwhite (eeSgsgpp):
http://hem.passagen.se/hamsterforeninge ... esatin.jpg
Sen finns det brunörad albino (cdcdbb). Creme ihop med dominant spot blir med en istort sett vit hamster, och ljusare blir den om den är rödögd.
Så det finns en hel del vita rödögda å välja mellan.
/ Cecilia
-
Odgaard
Jeg ved at Othmans "Dark Eared White" er faldet efter to gyldne, det udelukker jo alle kombinationer med sølvgrå samt dom. spot. Har jeg ikke ret i det?
Mvh. Pia
-
Cecilia
Eftersom den är mörkörad så finns det vad jag kan komma på inget tvivel om att den är en mörkörad albino då det är den enda färgen jag kan komma på som är vit och har mörka öron och röda ögon. Det är när de har ljusa öron som det kan finnas andra alternativ beroende på vad som finns bakom.
Hoppas du hängde med, börjar förvirra mig själv nu med.
/ Cecilia
-
kwo

Jeg er næsten stået af nu.
Men det er rigtigt, så langt tænkte jeg bare ikke. Jo flere gener man propper ind i et dyr, jo mere farve vil de fjerne og dyrene bliver næsten allesammen hvide til sidst.

Kenneth Worm
-
Odgaard
Det er vel egentlig først når den sølvgrå bliver blandet i det, at farven for alvor forsvinder

Sølvgrå er jo en del af de fleste helt lyse kombimutationer.
Men det var egentlig også det med ørefarven jeg prøvede på at komme frem til før, altså at DE White er den eneste mutation med røde øjne OG mørke ører. Og når man så kigger på forældrene i dette tilfælde (to gyldne) så er der vel ikke meget tvivl om at det er cd-genet, der spiller ind her.
Mvh. Pia
-
Braveheart
Nu har jeg været lidt væk fra PC'en, så det er først nu, jeg ser diskutionen
Min DE white var helt kridt hvid (uden antydning af andre farver) og med mørke ører (pænt ensfarvede uden antydning af pletter eller brogethed) og knaldrøde øjne. Jeg har også hvide efter dom. spot og creme, men hun lignede ingen af dem.
Det hele startede med en sort han og en creme hun, som fik både sorte og gyldne unger i kuldet, og efter to generationers linieavl (og som Pia siger, med den sidste parring mellem to gyldne) kom denne DE white, og var den eneste hvide i et kuld bestående af ellers sorte og gyldne unger.
Håber at det gør tingene lidt mere klart