Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
JasMal
Ja jeg har lige været ved dyrlægen med Askepot da jeg i aftes lagde mærke til at den var helt galt med hende
Hun var mega tynd, kunne ikke holde balancen og så betændt ud på maven - dyrlægen kunne konstatere at det var hendes underliv som var betændt....
Ved ikke om i husker det - men da Askepot fødte, da var der komplicationer og 8 unger døde dag efter dag uden synlig grund.... dyrlægen mente det kunne være fordi de var blevet smittet i hendes mave... men Askepot havde det i dag så skidt at det var bedre at ligge hende til at sove - så det gjorde vi
Men hvad så nu med hendes 2 unger på 18 dage ?? Min dyrlæge kunne ikke finde noget om om de skulle have mælkeerstatning... men jeg vil lige høre jer ad hvad pokker jeg gør ??
Ligenu har jeg kommet dem i et mindre bur og står ved siden af mig - men de er bare SÅ triste og leder efter Askepot.... WHAT TO DO ??
Håber virkelig i kan hjælpe da jeg er knust....
-
Mahonia
Spiser og drikker de selv? Så kan de forhåbentlig klare sig uden mor, men de savner jo hendes omsorg og en mælketår af og til.
Jeg ved ikke lige hvad du kan gøre. Det er godt nok synd. :(
Kram fra mig til dig.
-
Passionen
Ej, hvor synd. Det beklager jeg meget.
Du kan desværre ikke gøre andet end at observere, om de kan klare selv. Normalt siger man jo, at de kan det efter efter dag 21. Du må håbe det bedste.
-
JasMal
Kan man give dem killingemælk ?
-
Wampi
tror det er bedre med yoghurt.. det er ikke nær så fedende tænker jeg og det er vist også noget med at mælk ikke er godt men når det er syrnet er det..
yoghurt eller A38.. og så alm hamsterfoder sammen med.. nu er der heldigvis kun 2 så det er lidt nemmere at holde øje med om det går den rigtige eller forkerte vej..
håber de klarer den.. 18 dage det er 3 uger.. så de mangler den sidste uge med mor.. hmm.. tror godt de klarer det men ved ikke om det er nogle jeg ville lade avles med.. de mangler jo lige den sidste del af deres oplæring kan man sige..
-
hlo
Ville nok ikke give dem alm. mælkeprodukter(killingemælk lyder mere fornuftigt, sålænge det købes i pulverform og ikke i karton fra fx. whiskas)
Nu ved jeg ikke spec. meget om hamstere, men ved at de fleste dyr(og mange mennesker) har intolerence mod laktose, som er et sukkerstof, der findes i ko-mælk.
- vil lige skrive det, så du er opmærksom på dette.
-
Hopiw
Da der kun er 2 unger i kuldet så burde de være meget store og på 18 dage der er deres øjne næsten 100% åbne.
Ville bare give dem normalt hamster tørfoder, hunde/katte tørfoder blødet op i vand, måske ganske lidt grøntsager også sætte vandflasken med i børnehøjde, det er det bedste du kan gøre ville jeg mene.
-
JasMal
Wampi skrev:tror det er bedre med yoghurt.. det er ikke nær så fedende tænker jeg og det er vist også noget med at mælk ikke er godt men når det er syrnet er det..
yoghurt eller A38.. og så alm hamsterfoder sammen med.. nu er der heldigvis kun 2 så det er lidt nemmere at holde øje med om det går den rigtige eller forkerte vej..
håber de klarer den.. 18 dage det er 3 uger.. så de mangler den sidste uge med mor.. hmm.. tror godt de klarer det men ved ikke om det er nogle jeg ville lade avles med.. de mangler jo lige den sidste del af deres oplæring kan man sige..
ligenu tænker jeg slet slet ikke på at avle på dem - det som betyder noget... de skal bare overleve og have den bedste opvækst jeg nu kan give dem - de får tryghed ved at ligge ved mig og sove ½ time ad gangen - så sætter jeg dem ned i deres bur - og når de så melder sig igen kommer de op - håber det går
-
JasMal
hlo skrev:Ville nok ikke give dem alm. mælkeprodukter(killingemælk lyder mere fornuftigt, sålænge det købes i pulverform og ikke i karton fra fx. whiskas)
Nu ved jeg ikke spec. meget om hamstere, men ved at de fleste dyr(og mange mennesker) har intolerence mod laktose, som er et sukkerstof, der findes i ko-mælk.
- vil lige skrive det, så du er opmærksom på dette.
har snakket med en dyrlæge og han anbefalede mig killingemælken man kan få i flaske - men ligenu er den kun til backup - for de har fået agurk og spist det med velbehag ss
-
Odgaard
De burde kunne klare sig selv, men selvfølgelig er det fint med lidt supplement af killingemælk. Når jeg har haft unger i den alder, der af forsk. årsager ikke kunne være hos deres mor, så har jeg givet dem lidt alm. mælk i deres vand pga kalken og proteinerne.
Mvh. Pia
-
Lykke
Åh, stakkels dig!
Heldigvis er de jo tæt på de 21 dage, hvor de skulle kunne klare sig selv.
-
Spot
stakkels unger og stakkels askapot. det var alt for kort tid hun var hos dig.
Jeg ville give killingemælk i en underkop og sørge for at have ungerne så meget oppe som mulig. Både af hensyn til dem men også fordi de vil kunne blive utrolig tamme på den måde.
Og ja.. .en masse frugt/grønt og evt baby mos.
Håber de klarer den <3
-
Ringling
Åhh krydser fingre for de små pus!! :(
Hilsen Lotte

-
AnetteFrost
øv hvor trist.... det er jeg ked af at hører... jeg håber og tror at ungerne nok skal klare sig....