Hampus' genkode

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Hamsterhjulet

Hampus' genkode

Indlæg af Hamsterhjulet » 2. nov 2008 14:42

Ville lige til at sidde og regne lidt farver og sådan ud for de næste kuld, men så kom jeg til at tænke på Hampus' genkode.
Kan jeg få lidt hjælp? :oops:

Han selv er korthåret mørkøret rødøjet hvid.

Hans far, Jamie, er langhåret gylden umbrous: Aa Cdcd Ee ll PP U_

Hans mor, Spots Popsi, er korthåret hvidbåndet gylden, og forældrene til hende er Spot og Spots Topsi.

De andre unger i kuldet var hvidbåndet gylden, hvidbåndet sort og samme farve som Hampus.

Man kan gå ud fra, at han er hvidbåndet, da de andre unger i kuldet også var det, altså må Popsi være dobbeltfaktor hb, BaBa..?

Kan det så passe, at den er:

Ba_ cdcd Ee Ll P_ u_  ? :oops:
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. nov 2008 14:48

har moren også et cd-gen?
Har du hendes gen-kode? (så er det nemmere at kigge på)
Det lyder som om hun er DF BaBa, men det kommer jo an på... Hvor mange helt hvide er der og hvor mange hvor man faktisk kan se båndet?

Hvis han er hvid, må han næsten være uu, tror jeg.

hvis Jamie ikke har bånd, bliver din unge Baba (fordi han så kun får genet fra Popsi).

Du kan ikke vide, at han har et lille e, da Popsi har EE eller Ee og far har Ee.

P-afhænger af om du er sikker på, at der også kommer cd fra moren. -> men det antager du måske netop, fordi Jamie skal være PP? Er det helt sikkert at han er det?

contraria

Indlæg af contraria » 2. nov 2008 14:56

eleste du kan være sikker på er Ll P_

da vi endnu ikke ved om det er cdcd unger. men hvis det ikke er cdcd så er de farve forviret og så kan alt ske uanset hvordan og hvorledes du vener genkoden :roll:

så jeg vil nok bare skrive cdcd Ll P_ end til at der vides mere.
de venligste hilsner amanda

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 2. nov 2008 16:32

Tak for svar, begge 2
:)
Lykke skrev:har moren også et cd-gen?
Har du hendes gen-kode? (så er det nemmere at kigge på)
Det lyder som om hun er DF BaBa, men det kommer jo an på... Hvor mange helt hvide er der og hvor mange hvor man faktisk kan se båndet?

Hvis han er hvid, må han næsten være uu, tror jeg.

hvis Jamie ikke har bånd, bliver din unge Baba (fordi han så kun får genet fra Popsi).

Du kan ikke vide, at han har et lille e, da Popsi har EE eller Ee og far har Ee.

P-afhænger af om du er sikker på, at der også kommer cd fra moren. -> men det antager du måske netop, fordi Jamie skal være PP? Er det helt sikkert at han er det?
Jeg kender ikke Popsis genkode, og hun har ikke stamtavle.
Der var 1 hb sort, 6 hb gyldne og de her 4 hvide, som man ikke kan se på, om de har bånd eller ej, for de er kridhvide :)
Har læst noget om, at man ikke kan se umbrous på hvide og sorte, men skrev u_ , da faren er umbrous.
Ok. :D
Ok. :D Så kan jeg vel skrive E_?
Jeps, Jamie er helt sikkert PP.
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. nov 2008 16:46

Hvad mener du med u_?
Lille u er ikke umbrous og så skal du skrive _u. Men det kan du kun skrive, hvis du er sikker på at mor ikke er umbrous.

Spørgsmålet er vel også om cdcd kan skjule ee? (jeg har ingen anelse)

Der er jo god grund til at tro at Popsi er BaBa, men du kan ikke vide det 100%, så du kan vel skrive _ba, da far ikke er hvidbåndet.

Så du kan vel tilføje _ba og _u til det contraria skrev.

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 2. nov 2008 16:59

Lykke skrev:Hvad mener du med u_?
Lille u er ikke umbrous og så skal du skrive _u. Men det kan du kun skrive, hvis du er sikker på at mor ikke er umbrous.

Der er jo god grund til at tro at Popsi er BaBa, men du kan ikke vide det 100%, så du kan vel skrive _ba, da far ikke er hvidbåndet.

Hov, mente også _u :oops:

Tusind tak :D
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 2. nov 2008 19:12

lykke. det trode jeg også men så sagde pia noget som overbeviste mig. har det på MSN, men ved ikke om pia(burrus) går med til at jeg ligger den del af hvores samtale ud her.
af alle som arbejder med denne linie så er pia nok den som ved mest om den pt.

så PIA kom frit frem, vi har brug for din hjælp.

hampus, lucifer, lumi og så viders stamtavler på mors side er som føljende

Popsi (Korthåret HB Gylden)

mor: Topsy
Far: Spot
(gylden og sorte med HB (om der var nogen uden Hb ved jeg ikke, og kan ikke huske om der kom nogen rød øjet unger ud af dette kuld))

Mormor: Django
Morfar: Spot
(gylden og sorte med og uden HB)

vi ved at spot er Kårthåret EF hvidbåndet sort split Langhåret
Vi ved om Django at hun var agouti måske cinnamon.

vi a studier ved vi at spot ikke kan være bære af chokolade genet. vi ved også at dette gen som give hvide unger heller ikke kommer fra spot.
de to mutationer ville ha være dukket op før hvis de kom fra ham af.

hvilket vil sige at django er en ret interesant lille hamster pige.

spots genkode vil være (uden at være 100% sikker på det uden pias hjælp) aa BB Baba Ee Ll P_
Django's genkode vil forløbigt (ind til vi er 100 på at det er cd) være Aa _b baba Ee _l _p

topsi's genkode. Aa B_ Baba Ee _l

Popsi vil være: Aa B_ --_ E_ Ll _p

vilket sammen med Jamie's kode kun vil give en sikker Ll kode for korthåret eller ll for langhåret når ungerne er hvide.

er jeg helt galt på den må du lige ret mig Pia
 :wink:
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 2. nov 2008 19:24

Det er slet slet ikke så svært at finde ud af han genkode...

Det eneste du reelt kan være sikker på hos hampus er:
cdcd Ll

hans farve betegnes: mørkøret hvid!
ikke noget med rødøjet eller noget andet :wink:  rødøjet bruges KUN hvis der er pp indvolveret og det er der ikke her :wink:

Du kan KUN skrive cdcd Ll da han er korthåret mørkøret hvid med en langhåret far og derfor vil han være split langhår

cdcd fjerner ALLE ANDRE farver han reelt har
så reelt kan han være både creme, sort, umbrouse, dom spot osv. inden under - men du kan ikke se det uden en parring :wink:  

hvis du parrer ham med en creme og der kun kommer creme varianter kan du tilskrive _e - da du så ved han som minimum er split creme - man han kan også være ee, altså creme, men du kan ikke visuelt se det på hampus :wink:  

du ved ikke om han er alt muligt inden under og derfor giver det ingen mening overhovedet at skrive andet :wink:  
han kan være alt fra Aa aa eller AA - han kan også være Ee ee eller EE
eller uu UU eller Uu
du kan IKKE se det på en hamster der har cdcd genet :wink:  
du kan først begynde at skrive evt. andre gener på når han har fået unger :wink:   for før ved du ikke hvad han reelt bærer af gener - og der findes ikke en genkode der dækker over Aa aa og AA på en gang :wink:  

så det eneste du kan skrive med sikkerhed på din lilel hampus er:
cdcd Ll
da det er ALT du med sikkerhed kan sige om den lille skønhed

alle andre gener kan gemme sig i enhver form under cdcd genet
(undtagen pp, bb og nogle gange Baba/BaBa)

du ved reelt heller ikke om han er hvidbåndet får han med en ikke-båndet, laver hvidbåndede unger :wink:  

så ansøg du cdcd Ll og så er du på den sikre side og kan altid tilføje gener som han bliver parret  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 2. nov 2008 19:27

Lykke skrev:Hvad mener du med u_?

Hun kan ikke tilføje det ene eller andte da popsi KAN være Baba - bare se min harry, han er ud af en båndet+båndet parring og er Baba (EF) :wink:  så ungerne kan sagtens være uden bånd! lucifer (bror til hampus) har helt farvede ører - et tegn på at han kan være uden bånd :wink: ...

cdcd skjuler ALLE gener der ikke sætter sig på ørene - så du kan bande på det kan skjule creme og umbrouse :wink:  præcis som det skjuler sort..

men ikke skjuler cinnamon (pp) elelr rust (bb) og nogle gange kan det heller ikke skjule båndet (Ba_) da det kan give pletter på ørene uden farve :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. nov 2008 19:59

Det passer da ikke.

Hvis det vides med sikkerhed, at far er PP, må man kunne skrive P_.

Hvis det vides med sikkerhed, at mor er uu, må man kunne skrive _u.

Hvis det vides med sikkerhed, at den ene forælder ikke har bånd, må man kunne skrive _ba.

Ellers er der da absolut noget, jeg har misforstået.

burrus

Indlæg af burrus » 2. nov 2008 20:08

Lykke skrev:Det passer da ikke.

Hvis det vides med sikkerhed, at far er PP, må man kunne skrive P_.

Hvis det vides med sikkerhed, at mor er uu, må man kunne skrive _u.

Hvis det vides med sikkerhed, at den ene forælder ikke har bånd, må man kunne skrive _ba.

Ellers er der da absolut noget, jeg har misforstået.
Intet vides med 100% sikkerhed :wink:
Vi antager at Jamie (far) er PP, da han har lavet 25 sortøjede unger og disse 4 hvide unger som har røde øjne pga. cdcd...
så det virker uvæsentligt og forvirrende at skrive en masse _'er

at skrive _u er meningsløst i min verden - hva ska man bruge det til? man kigger i stamtavlen og ser at far er ef umbrouse og laver denne unge så umbrouse så kommer det derfra - at skrive _u er det samme som ikke at skrive noget på umbrouse's plads til at starte med indtil der kommer unger som beviser andet :wink:
det samme gælder båndet :wink:

hvorfor skrive _ba  - det er totalt uvæsentligt p et eller andet plan og ville alligvel skulle rettes ind efter parring..  :wink:  
det vides at de er _ba ja - men det er i mine lidt uvæsentligt da vi ikke VED om de er båndet eller ej - Baba eller baba..
uanset sku man til at rette til på stamtavlen efterfølgende :?

når nu der følger en fin stamtavle med så må man da også godt kigge på hvad forældrene er :wink:

det er uvæsentligt og vi ved ikk med sikkerhed om de er det eller ej...  så jeg ser ingen grund overhovedet ti lat det skrives - det forvirrer i min verden mere end det gavner...

skriv det man VED og ikke et fløjt mere - ellers risikerer man at forvirre evt. videre avlsarbejde  :wink:  man kan ALTID tilføje gener på en genkode og det eneste vi med sikkerhed ved er at de er _ba - uvæsenteligt - og at de er cdcd Ll (ll for de langhårede)

:wink:

Man KAN skrive
_ba cdcd Ll  _u

eller man KAN skrive
cdcd Ll

jeg ved godt hvad jeg mener er mest væsentligt og lettest at forstå..

hvidbåndet og umbrouse kan man SE i stamtavlen hvorfra skulle komme :wink:  HVIS det da dukker op :wink:  og uanset skulle man ind og rette _'en i stamtavlen - eller man skulle bare skrive et gen på stamtavlen hvis det skulle dukke op :wink:
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. nov 2008 20:18

Jeg ville bare bedst kunne lide at skrive alt det man ved.
Som jeg ser det, er det lettere at forstå så.
Men bare vi er enige om at det ikke er forkert, så kan Fanni jo vælge det hun helst selv vil have stående.

Hamsterhjulet

Indlæg af Hamsterhjulet » 3. nov 2008 12:12

Åh gud, en lang smørre :oops:

Nu har jeg fået stamtavle på Hampus, men hvis der er et aller andet med den genkode, får jeg den bare ændret efter udstillingen.
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

Låst