Styr på genetikken

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Solva

Styr på genetikken

Indlæg af Solva » 10. nov 2008 11:08

Prøver at få styr på genetikken. Der hvor der er ?? Vil jeg gerne lige have fyldt ud.. Ellers hvor der er split vil jeg gerne have genkoden og forklaring. Håber i kan hælpe mig med det.. Hvis jeg har skrevet noget galt må i MEGET gerne rette på mig :p
Har brugt søgefunktionen og det hjalp mig lidt. Meen kunne ikke helt finde svaret på det hele.

Gylden (AA) er den ikke gylden (Aa)
Sort (aa)
Rust. En gylden skal have (BB) rust farven hedder (bb) uden den kan den kaldes den (B_)
Hvidbåndet enkeltfaktor hedder (Baba) Dobbeltfaktor (BaBa) Og uden bånd (baba).
CC????
Dominant spot. Alle dyr der er dobbeltfaktor dør inden fødsel. (DsDs) Enkeltfaktor (Dsds) Og uden dominant spot (dsds)
Creme skrives som (ee) er den ikke creme er den (EE)
Langhåret skrives som (ll) og ikke langhåret (LL)
Cinnamon skrives som (??) og ikke cinnamon (PP)
Satin dobbeltfaktor får ikke god pels og kan få nøgne pletter (SaSa) Enkeltfaktor (Sasa) Og uden satin (sasa)
sgsg????
Umboros skrives som (U_) og uden (uu)
whwh???
Rex skrives som (rxrx) Og ikke rex skrives som (Rx_)
Tortie skrives på hanner (Toy) og på hunner har hun mutationen på begge X skrives det (ToTo) Kun på det ene X giver Tortie (Toto)

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. nov 2008 11:58

jeg har været ved at lave noget i exel som kommer op på min side, når den bliver klar... men vil da gerne sende den til dig på mail...

ved desværre ik hvordan jeg smide det op hen, men jeg garantere ikke det er 100 % korrekt.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. nov 2008 12:03

du kan også bruge http://danskhamsterregister.dk/ og så gå ind under farver, hvis du gerne vil have nogen af farvesammensætningerne.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Lykke

Re: Styr på genetikken

Indlæg af Lykke » 10. nov 2008 12:10

Solva skrev:Prøver at få styr på genetikken. Der hvor der er ?? Vil jeg gerne lige have fyldt ud.. Ellers hvor der er split vil jeg gerne have genkoden og forklaring. Håber i kan hælpe mig med det.. Hvis jeg har skrevet noget galt må i MEGET gerne rette på mig :p
Har brugt søgefunktionen og det hjalp mig lidt. Meen kunne ikke helt finde svaret på det hele.

Gylden (AA) er den ikke gylden (Aa)
Sort (aa)
Rust. En gylden skal have (BB) rust farven hedder (bb) uden den kan den kaldes den (B_)
Hvidbåndet enkeltfaktor hedder (Baba) Dobbeltfaktor (BaBa) Og uden bånd (baba).
CC????
Dominant spot. Alle dyr der er dobbeltfaktor dør inden fødsel. (DsDs) Enkeltfaktor (Dsds) Og uden dominant spot (dsds)
Creme skrives som (ee) er den ikke creme er den (EE)
Langhåret skrives som (ll) og ikke langhåret (LL)
Cinnamon skrives som (??) og ikke cinnamon (PP)
Satin dobbeltfaktor får ikke god pels og kan få nøgne pletter (SaSa) Enkeltfaktor (Sasa) Og uden satin (sasa)
sgsg????
Umboros skrives som (U_) og uden (uu)
whwh???
Rex skrives som (rxrx) Og ikke rex skrives som (Rx_)
Tortie skrives på hanner (Toy) og på hunner har hun mutationen på begge X skrives det (ToTo) Kun på det ene X giver Tortie (Toto)
Der er en del fejl i det du skriver.

Gylden er det vi kalder normalfarvet. En gylden skal have det normalfarvede gen på alle genpar for at blive gylden - ellers bliver den den farve som det ikke-normalfarvede gen har.

Aa er en gylden med split for sort.
B_ er en gylden (hvis de øvrige gener også er normalfarvede) som man ikke ved om er split for rust.
CC er det gylden normalt har - variationer her kan f.eks. give hvide cdcd-hamstere, men det er lidt mere kompliceret.
Dom spot tør jeg ikke udtale mig om.
EE er helt rigtigt normalfarvet (gylden - afhængig af hvad der ellers er af gener), men Ee er også gylden dog med split for creme.
Ll vil også give korthåret.
Cinnamon er pp. Pp er en normalfarvet med split for cinnamon.
sgsg er det normalfarvede. Sg er sølvgrå-gen og effekten er forskellig alt efter om det er Sgsg eller SgSg.
Umbrous kan være både UU og Uu, så hvis det er det, du mener, er det korrekt.
wh vil jeg ikke udtale mig om.
Ikke-rex er RxRx, mens Rxrx er en normal med split for rex.
ToY er en gul han. Det gule To-gen er knyttet til x-kromosomet. Hunner skal derfor have to af dem ToTo for at blive gule (hvor hannen har et y-kromosom på den anden plads). Toto er derfor hunner med kun et gult gen, hvilket giver gule pletter og kaldes tortie.

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. nov 2008 12:11

Der er en god oversigt hos www.hobbydyrene.dk hvis du går ind under guldhamstere og finder linket til oversigten i teksten.

kwo

Indlæg af kwo » 10. nov 2008 12:37

Der har også været flere tråde om emnet, bl.a. denne:
http://www.hamsterland.dk/forum/viewtopic.php?t=8146
Kenneth Worm

Solva

Indlæg af Solva » 10. nov 2008 14:53

:shock:  kæft hvor er gylden dog indviklet...

Solva

Indlæg af Solva » 10. nov 2008 15:03

Lykke skrev:Der er en del fejl i det du skriver.

Gylden er det vi kalder normalfarvet. En gylden skal have det normalfarvede gen på alle genpar for at blive gylden - ellers bliver den den farve som det ikke-normalfarvede gen har.

Aa er en gylden med split for sort.
B_ er en gylden (hvis de øvrige gener også er normalfarvede) som man ikke ved om er split for rust.
CC er det gylden normalt har - variationer her kan f.eks. give hvide cdcd-hamstere, men det er lidt mere kompliceret.
Dom spot tør jeg ikke udtale mig om.
EE er helt rigtigt normalfarvet (gylden - afhængig af hvad der ellers er af gener), men Ee er også gylden dog med split for creme.
Ll vil også give korthåret.
Cinnamon er pp. Pp er en normalfarvet med split for cinnamon.
sgsg er det normalfarvede. Sg er sølvgrå-gen og effekten er forskellig alt efter om det er Sgsg eller SgSg.
Umbrous kan være både UU og Uu, så hvis det er det, du mener, er det korrekt.
wh vil jeg ikke udtale mig om.
Ikke-rex er RxRx, mens Rxrx er en normal med split for rex.
ToY er en gul han. Det gule To-gen er knyttet til x-kromosomet. Hunner skal derfor have to af dem ToTo for at blive gule (hvor hannen har et y-kromosom på den anden plads). Toto er derfor hunner med kun et gult gen, hvilket giver gule pletter og kaldes tortie.
B_ er jeg ikke helt med på hvad du mener??
Kan du uddybe CC?? Den har jeg nemmelig OVERHOVEDET ikke styr på :p

Men har prøvet på mine 2 drenge.

Pasqal langhåret rust rex Aa bb baba CC dsds EE ll PP sasa sgsg rxrx toto uu
Lumiere langhåret sort dominant spot. Split rex. aa B_  baba CC Dsds EE ll PP sasa sgsg Rxrx toto uu

Er der rigtigt?

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. nov 2008 15:23

B- betyder bare at man ikke ved om hamsteren er split for rust, rust er jo b. Når man ikke kan se genet er den jo gylden.

Ds er ganske rigtigt Dsds- hamsteren er dominant spot. DsDs hamsteren vil ikke overleve, men dør i livmoderen. En hamster kan altså ikke være split, og man må ikke parre to dsser.

Whwh er skimmel eller hvidbuget, den er også dødelig (lethal) i dobbeltfaktor (eller man får unger uden øjne og tænder, eyeless white), så dem må man heller ikke parre med hinanden. Wh vises som skimmel på cremebaserede dyr, og som hvidbuget på ikke cremebaserede dyr.

C har vi fuld gang i i tråden 'extreme dilute' under genetik.
mvh Desiree

Solva

Indlæg af Solva » 10. nov 2008 15:30

Desiree skrev:B- betyder bare at man ikke ved om hamsteren er split for rust, rust er jo b. Når man ikke kan se genet er den jo gylden.

Ds er ganske rigtigt Dsds- hamsteren er dominant spot. DsDs hamsteren vil ikke overleve, men dør i livmoderen. En hamster kan altså ikke være split, og man må ikke parre to dsser.

Whwh er skimmel eller hvidbuget, den er også dødelig (lethal) i dobbeltfaktor (eller man får unger uden øjne og tænder, eyeless white), så dem må man heller ikke parre med hinanden. Wh vises som skimmel på cremebaserede dyr, og som hvidbuget på ikke cremebaserede dyr.

Det hjalp en del! :D Men så lumiere er altså Bb? Da hans bror jo er rust han er vel split for rust?

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. nov 2008 15:32

Øh, jo, det tror jeg da. Hvis en af forældrene er bb skulle han gerne have fået et b.
mvh Desiree

kwo

Indlæg af kwo » 10. nov 2008 15:32

Solva skrev:
Desiree skrev:B- betyder bare at man ikke ved om hamsteren er split for rust, rust er jo b. Når man ikke kan se genet er den jo gylden.

Det hjalp en del! :D Men så lumiere er altså Bb? Da hans bror jo er rust han er vel split for rust?
Ikke nødvendigvis. Det kommer an på forældrene. Hvis begge forældre er Bb kan de få bb unger, men de kan også få BB unger (men de fleste vil blive Bb).
Kenneth Worm

Solva

Indlæg af Solva » 10. nov 2008 15:37

Ok :) så har jeg hvist styr på det..
Alt undtagen CC self.. Må lige læse den anden tråd igennem.

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. nov 2008 15:40

Solva skrev: B_ er jeg ikke helt med på hvad du mener??
Kan du uddybe CC?? Den har jeg nemmelig OVERHOVEDET ikke styr på :p

Men har prøvet på mine 2 drenge.

Pasqal langhåret rust rex Aa bb baba CC dsds EE ll PP sasa sgsg rxrx toto uu
Lumiere langhåret sort dominant spot. Split rex. aa B_  baba CC Dsds EE ll PP sasa sgsg Rxrx toto uu

Er der rigtigt?
Tror du har fået svar på det med B og C.
_  er bare en avanceret måde at lave et spørgsmålstegn :wink:

Pasqal: hvis den er Aa, så er den split for sort. Hvis PP, EE og CC, så siger du, at du ved med sikkerhed, at den ikke er split på de gener - det kan du kun vide, hvis du ved, at ingen af forældrene har haft et p, e eller c (c som sådan findes så ikke, men c-varianter kan du læse om i tråden Extreme dilute). Hvis en af forældrene har haft p, e eller c, kan du ikke se det på din hamster, fordi de kun kan ses i dobbeltform (f.eks. pp). Så man skriver PP, hvis man ved med sikkerhed, at hamsteren ikke kan have p, og ellers skriver man P_. Man skriver også kun Pp (ligesom med Aa), hvis man ved med sikkerhed, at den ene forældre har haft pp og derfor er nødt til at have videregivet et p.

Lumiere: det samme gælder her med CC, EE og PP. Desuden er sort kompliceret på den måde, at man ikke kan se enkeltfaktor sølvgrå, dvs. den kan være Sgsg uden at du kan se det. Derfor kan du kun skrive _sg eller lade være med at skrive noget om det. Det samme gælder såvidt jeg husker for umbrouse.

Det tager noget tid at lære det hele (og jeg er heller ikke færdig...).[/i]

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. nov 2008 15:42

Tror aldrig man bliver helt færdig med det (eller også er jeg bare tykpandet  :roll: )
mvh Desiree

Låst