Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
liv
altså på et tidspunkt ville jeg gerne have unger med feta! men ville gerne have en han at parre hende med så jeg ikke hver gang skal låne en han. men ville også gerne beholde en af hendes unger

så tænkte på om det ville være ok at parre hende med hendes søn? eller vil det bringe til misdannede unger?

-
contraria
det er helt ok at lave. eneste men du skal forholde dig til er hvad du gør bag efter.
mor+nytblod = søn
mor+søn = søn
søn2+nytblod eller en søster.
som jeg har skravet i tidliger tråde. vær ikke bange for de avls værktøjer du har til råde. men brug dem med fornuft og viden.
amstere er meget hårføre (ens betydende med at de sakkens vil ku klare 10 genneratiners kontroleret og kritisk selektivitet i avls matrialet, uden problemer)
avler man kun med ubeslægtet blod, avler du i blinde og det vil kun være tilfældigt at skjulte defekter vil komme frem. men tager man en tæt parring eller to, hvor efter du udparre i to til 4 genne rationer der efter. vil man stadig tilføre hamsteren sunde gener og udrydde de dårlige gener.

de venligste hilsner amanda
-
liv
contraria skrev:det er helt ok at lave. eneste men du skal forholde dig til er hvad du gør bag efter.
mor+nytblod = søn
mor+søn = søn
søn2+nytblod eller en søster.
som jeg har skravet i tidliger tråde. vær ikke bange for de avls værktøjer du har til råde. men brug dem med fornuft og viden.
amstere er meget hårføre (ens betydende med at de sakkens vil ku klare 10 genneratiners kontroleret og kritisk selektivitet i avls matrialet, uden problemer)
hvad mener du med mor+søn=søn? altså at jeg vil blive ved med at havde
avler man kun med ubeslægtet blod, avler du i blinde og det vil kun være tilfældigt at skjulte defekter vil komme frem. men tager man en tæt parring eller to, hvor efter du udparre i to til 4 genne rationer der efter. vil man stadig tilføre hamsteren sunde gener og udrydde de dårlige gener.

hvad mener du med mor+søn=søn? altså at jeg vil blive ved med at få de samme farver eller??

-
contraria
jeg mener at du vil beholde en søn efter første kuld og så igen en søn efter din mor + søn parring.

-
burrus
jeg forstår nu heller ikke liiiige det du har gang i at forklare der amanda
men liv - nej det vil ikke give misdannede unger

der skal MANGE generationers indavl til før hamstere tar skade af indavl

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter:
www.orkenrotte.dk
-
liv
contraria skrev:jeg mener at du vil beholde en søn efter første kuld og så igen en søn efter din mor + søn parring.

øhhm... ja så du vil mene det er helt ok?

-
burrus
liv skrev:contraria skrev:jeg mener at du vil beholde en søn efter første kuld og så igen en søn efter din mor + søn parring.

ja da

at man laver en enkelt mor/søn parring er der intet galt i, når bare man husker det til næste parring, og måske får noget nyt blod ind der så

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter:
www.orkenrotte.dk
-
liv
burrus skrev:liv skrev:contraria skrev:jeg mener at du vil beholde en søn efter første kuld og så igen en søn efter din mor + søn parring.

ja da

at man laver en enkelt mor/søn parring er der intet galt i, når bare man husker det til næste parring, og måske får noget nyt blod ind der så

men hvad hvis man satte mor søn som avlspar? så man måske lavede 4 kuld med dem er der en forskel?
-
burrus
liv skrev:
men hvad hvis man satte mor søn som avlspar? så man måske lavede 4 kuld med dem er der en forskel?
om du laver en eller fire parringer på den kombination gør i princippet ingen forskel - udover at der er flere unger med de samme gener. ERgo er der flere unger, som man bør overveje om endnu en indavls parring er "forsvarlig"
men rent helbredsmæssigt er der ingen forskel på 1 eller 4 parringer af den kombination

Pia B
www.orkenrotte.dk
-
contraria
nej ingen forskæl

-
liv
burrus skrev:liv skrev:
om du laver en eller fire parringer på den kombination gør i princippet ingen forskel - udover at der er flere unger med de samme gener. ERgo er der flere unger, som man bør overveje om endnu en indavls parring er "forsvarlig"
men rent helbredsmæssigt er der ingen forskel på 1 eller 4 parringer af den kombination

okay så bare jeg ikke sælger dem par vis men en og en er der ingen fare?
-
burrus
præcis

Pia B
www.orkenrotte.dk
-
CupCake
min veninde har haft hendes mor hamster parret med hendes søn. der kom 2 overlevende unger ud af det, den ene var helt normal men den anden manglede et ben. Om det bare var 'tildfeldigt' eller grund af indavl det var sket.
-
Hopiw
CupCake skrev:min veninde har haft hendes mor hamster parret med hendes søn. der kom 2 overlevende unger ud af det, den ene var helt normal men den anden manglede et ben. Om det bare var 'tildfeldigt' eller grund af indavl det var sket.
Kunne også være pga hamstervat?