Genetik liste?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
AnnaR

Genetik liste?

Indlæg af AnnaR » 19. nov 2008 17:52

Jeg savner lidt en liste, som kan bruges som et opslags værk.
F.eks. sidder jeg og kigger på Honey stamtavle. Og så ser jeg en masse bogstaver, store og små. Og der tænker jeg, gad vide hvad Ba_ betyder eller hvad Bb betyder. Der kunne jeg godt bruge sådan en liste jeg kunne slå op på.
Findes det?

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 19. nov 2008 17:59

Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Lykke

Indlæg af Lykke » 19. nov 2008 18:13

burrus

Indlæg af burrus » 19. nov 2008 18:16

ja de er stort set ens da vi har fået den ære at låne odgaards liste til registerets hjemmeside :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 19. nov 2008 18:51

Den kunne jeg ikke finde på hobbydyrene. Tak for hjælp. Men jeg forstår stadig ikke, hvad det så betyder når det er stort bogstav først. stort bogstav til sidst og _ til sidst??

(ih, jeg synes jeg prøver og prøver og prøver, men forstår det bare stadig ikke, og jeg vil så gerne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

burrus

Indlæg af burrus » 19. nov 2008 19:13

AnnaR skrev:Den kunne jeg ikke finde på hobbydyrene. Tak for hjælp. Men jeg forstår stadig ikke, hvad det så betyder når det er stort bogstav først. stort bogstav til sidst og _ til sidst??

(ih, jeg synes jeg prøver og prøver og prøver, men forstår det bare stadig ikke, og jeg vil så gerne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
lad os tage et eksempel :wink:  :wink:  

Alle recessive gener kræver jo to af den muterede form - lad os sige vi arbejder med rust b.
En rust er bb - dvs. at begge forældre har givet hamsteren et b
Men har mor nu ikek været rust - altså BB og far været rust bb
så vil alle unger bliver split rust - Bb - dvs. de bærer på rustgenet, men det ses ikke.
Hvisman ved at hamsteren ikke bærer på rust - så skriver man BB - eller ingenting, da BB er "ingen mutation" :wink:  
Dette gælder for alle recessive gener - sort, creme, cinnamon osv.

det du nævner med _ bruges når man ikek ved om hamsteren enten er split eller om den er "dobbeltfaktor" af et dominant gen :wink:
lad os tage split recessivt eksempel først.
Hvis du parrer en Ee og en EE - altså en split creme og en som ikke er creme overhovedet, så får du unger der er enten EE eller Ee - da man ikek kan om de er det ene eller andet bruger _ - altså E_. På den måde betyder _ både E og e :wink:
dette gælder også for alle recessive gener - sort, rust, cinnamon osv. :wink:

Ved dominante gener som f.eks. Hvidbåndet - Ba - kan man ikke se om den er dobbeltfaktor - BaBa eller enkeltfaktor - Baba.
Hvis den så har haft en to Enkeltfaktor hvidbåndet forældre - Baba + Baba så vil der kommer unge som er ikke-hvidbåndet (Der skriver man ingenting, men genkoden er baba = ingen mutation), der vil komme enkeltfaktor Hvidbåndet - Baba og der vil komme dobbeltfaktor hvidbåndet BaBa...
Men der er problemet så igen - vi kan ikke se forksel på Baba og BaBa - derfor skrive Ba_. _'en betyder så at hamsteren på den plads kan være Ba men også ba - det kan kun "bevises" med en parring. Når hamsteren så har fået unger og måske har lavet en unge uden bånd, kan man senere rette det til at være Baba - da man nu ved at den er enkeltfaktor :wink:  

det blev vist lidt langt - men sig til hvis ikke du forstår :wink:

og grunden til at du ikke lige finder den liste på odgaards hjemmeside er at den enten er gemt godt væk - eller også har hun fjernet linket igen :lol:  jeg fandt en gang linket dertil godt gemt væk på en af de mange undersider :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

contraria

Indlæg af contraria » 19. nov 2008 19:17

slettet da det forvirede mere ind det gavnede
Senest rettet af contraria 19. nov 2008 19:33, rettet i alt 1 gang.
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 19. nov 2008 19:26

øhm amanda - det svar ville jeg nok trække i mig igen :wink:  
Da genet for hvidbåndet ikke ligger på B-locus som rust gør, men på sit EGET lokus - nemlig Ba-lokus! - så ophæver man ikke a'et :wink:  

Det der er med cd er at cd ligger på C-locus.
den direkte mutation er c, som vi ikke har fundet endnu
på samme locus ligger så c^d og c^e  :wink:  på samme lokus...

Men Sg og Sa ligger heller ikke på S-lokus - men på Sg lokus og på Sa-lokus :wink:  

(amanda - se evt. på hiiret - det er det samme med musene :wink: der er også flere Lokus med samme "begyndelses bogstav"  :wink: )
Pia B

contraria

Indlæg af contraria » 19. nov 2008 19:32

mig en tumpe... tak pia.. glemt lige det der med de ligger på deres helt eget locus :oops:
de venligste hilsner amanda

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 19. nov 2008 22:52

Det var rigtig godt skrevet det der pia, tusind tak. Sådan er der ikke nogen der har forklaret det før.
Skriver man nogen sinde stort bogstav til sidst f. eks. eE?
Den eneste stamtavle jeg jo har at holde mig til er Honeys (fra amanda). Og jeg tænker at hvis jeg nu kan forstå konkrete eksemler, ville jeg generelt få bedre forståelse.
Honeys genkode: aa Bb Ba_ E_ Ll pp sasa sgsg Toto
aa er sort (hvordan når hun er dove?)
Bb er split for rust
Ba_ er hun er hb, men som du siger ved man ikke om det er Baba el BaBa før en test parring.
E_ er ved ikke om hun er split el db faktor creme
Ll er hvad? Split for langhår? Laver hun så flere langhårs unger med end langhår han end hvis hun ikke var split langhår?
pp er cinnamon (igen hvordan kan hun være det når hun er dove?)
sasa er hvad? Split for satin?
sgsg er hvad? Split for sølvgrå?
Toto er hun er tortie, men kalder man så dette for enkelt faktor? Og kan man i det hele taget være ToTo? Kræver det en gul han og tortie hun?

Mor er: aa Baba ll pp Sasa
Far er: aa BB Ee Ll Pp Sgsg

Har nom spot en genkode?

Ps. i er så søde at hjælpe  :kram: :kram: :kram: :kram: :kram: :kram:

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 19. nov 2008 22:53

burrus skrev:øhm amanda - det svar ville jeg nok trække i mig igen :wink:  
Da genet for hvidbåndet ikke ligger på B-locus som rust gør, men på sit EGET lokus - nemlig Ba-lokus! - så ophæver man ikke a'et :wink:  

Det der er med cd er at cd ligger på C-locus.
den direkte mutation er c, som vi ikke har fundet endnu
på samme locus ligger så c^d og c^e  :wink:  på samme lokus...

Men Sg og Sa ligger heller ikke på S-lokus - men på Sg lokus og på Sa-lokus :wink:  

(amanda - se evt. på hiiret - det er det samme med musene :wink: der er også flere Lokus med samme "begyndelses bogstav"  :wink: )
Det der forstod jeg så ikke en dyttefis af. Skal jeg bare ignore det pga det var noget rod eller hvad??

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 19. nov 2008 23:01

AnnaR skrev:Det var rigtig godt skrevet det der pia, tusind tak. Sådan er der ikke nogen der har forklaret det før.
Skriver man nogen sinde stort bogstav til sidst f. eks. eE?
Den eneste stamtavle jeg jo har at holde mig til er Honeys (fra amanda). Og jeg tænker at hvis jeg nu kan forstå konkrete eksemler, ville jeg generelt få bedre forståelse.
Bb er split for rust
Ba_ er hun er hb, men som du siger ved man ikke om det er Baba el BaBa før en test parring.
Ll er hvad? Split for langhår? Laver hun så flere langhårs unger med end langhår han end hvis hun ikke var split langhår?
sasa er hvad? Split for satin?
sgsg er hvad? Split for sølvgrå?
Toto er hun er tortie, men kalder man så dette for enkelt faktor? Og kan man i det hele taget være ToTo? Kræver det en gul han og tortie hun?

Har nom spot en genkode?

aa + pp = dove. Hun er en sort med røde øjne.
sasa betyder at hun hverken er eller bære på Satin.
sgsg  betyder at hun hverken er eller bære på sølvgrå
Tortie = Toto  
Gul hun =  ToTo (Altså to i dobbeltfaktor, To fra begge forældre)
E_ = man ved ikke om hun bære på creme.

aa Bb Ba_ E_ Ll pp Toto  er den forkortede udgave.

og der er fejl i hendes mors
Mor er: aa Baba bb ll pp Sasa Toto

Håber det er forståligt. Er træt  :wink:

kwo

Indlæg af kwo » 19. nov 2008 23:01

AnnaR skrev:Det var rigtig godt skrevet det der pia, tusind tak. Sådan er der ikke nogen der har forklaret det før.
Skriver man nogen sinde stort bogstav til sidst f. eks. eE? Nej, altid det store bogstav først
Mere præcist, så betyder aa at det gule hår på båndene fjernes. Så er den kun aa, så bliver den sort i stedet for gylden. Men pp fjerner meget af det sorte farvestof, så aa pp bliver et ensfarvet hår med meget fortyndet sort.
Bb er split for rust
Ja, Ll er split for langhår. Med en langhårs han bliver halvdelen langhårede. Var hun ikke split for langhår ville alle unger blive korthårede
sasa er hvad? Split for satin? Nej, det betyder at hun ikke er satin. Satin er Sa
sgsg er hvad? Split for sølvgrå? Igen nej, det betyder at hun ikke er sølvgrå. Sølvgrå er også dominant Sg
ToTo, så er hun gul. Det kræver en gul han og en gul eller tortie hun

Har nom spot en genkode? Nej, man ved endnu ikke om det er et selvstændigt gen

Kenneth Worm

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 20. nov 2008 00:31

Alt begynder at se meget mere klart ud nu.

Hvis min hun er pp (dove) og min han er aa, hvorfor kan der så ikke komme dove unger ud af det?
Hvorfor kan jeg kun med sikkerhed sige at jeg får sorte unger? (far er hb sort, forældre ukendt)

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 20. nov 2008 00:38

AnnaR skrev:Alt begynder at se meget mere klart ud nu.

Hvis min hun er pp (dove) og min han er aa, hvorfor kan der så ikke komme dove unger ud af det?
Hvorfor kan jeg kun med sikkerhed sige at jeg får sorte unger? (far er hb sort, forældre ukendt)
Fordi du ikke ved om din han bære p altså genet for rødeøjne.

Låst