Hvid og offwhite

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Hvid og offwhite

Indlæg af malthesmor » 22. nov 2008 20:37

Nok et underligt spørgsmål, men spørger alligevel :lol:
Offwhite er en blanding imellem creme og hvid.
Hvad nu hvis en hamster er hvid, hedder det så bare HVID ??

genkoden for creme er ee ?
Hvad er koderne for offwhite og hvid ?

Hopiw
Indlæg: 680
Tilmeldt: 22. okt 2007 22:49

Indlæg af Hopiw » 22. nov 2008 20:43

Off white er en blanding imellem creme og sølvgrå.
Ved ikke hvor du har fået det hvide fra.

Hvad for en hvid mener du? Du får kun hvide med røde øjne, ved mindre du måske laver en off white med dobbelt faktor sølvgrå.

Off-White = ee Sgsg

Odgaard
Indlæg: 2035
Tilmeldt: 23. apr 2004 21:48

Indlæg af Odgaard » 22. nov 2008 20:57

Der er ikke noget, der hedder en "hvid" guldhamster. Du kan få en fænotypisk hvid (altså en hamster der er hvid af udseende) på rigtig mange måder.

Fx:
creme + DF sølvgrå = ee SgSg = df offwhite
dominant spot + creme = Dsds ee = dominant spot creme

Jo flere mutationer der bliver samlet i et dyr jo lysere bliver dyret næsten altid, og der bliver noget værre rod i sidste ende, hvis ikke man har styr på hvad der ligger og lurer af gener, for mange af de farlige letale gener kan nemt skjules så. Fx vil du ikke kunne se skimmel/hvidbuget på en "hvid" hamster.

I øvrigt bliver jeg lige nødt at rette at "offwhite er en blanding mellem creme og sølvgrå". Det er en KOMBINATION af de to mutationer. Hvis du parrer en ren creme med en DF sølvgrå, så kommer der kun sølvgrå unger.
Mvh. Pia

Hopiw
Indlæg: 680
Tilmeldt: 22. okt 2007 22:49

Indlæg af Hopiw » 22. nov 2008 20:59

Odgaard skrev:I øvrigt bliver jeg lige nødt at rette at "offwhite er en blanding mellem creme og sølvgrå". Det er en KOMBINATION af de to mutationer. Hvis du parrer en ren creme med en DF sølvgrå, så kommer der kun sølvgrå unger.
Ah ja det var det jeg ville skrive -.-
(sorry lang arbejdsdag, min hjerne er mos)

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 22. nov 2008 21:09

ved det var et underligt spørgsmål :cry:
men ja mener en hvid med røde øjne hedder bare hvid ?
Er genkoden her cdcd pp ?

Odgaard
Indlæg: 2035
Tilmeldt: 23. apr 2004 21:48

Indlæg af Odgaard » 22. nov 2008 21:12

cdcd hedder mørkøret hvid
cdcd pp hedder rødøjet hvid

De har begge røde øjne. Den eneste forskel er at cdcd har mørke ører, mens kombinationen på pp har kødfarvede ører.
Mvh. Pia

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 22. nov 2008 21:20

Forklarer lige hvad det er jeg vil med mit spørgsmål.
Jeg har en hamster (Birte)købte hende for at være creme, men har fået at vide at hun er offwhite, hun fik et kuld unger i foråret, der iblandt var der en unge som var lysere end Birte nærmest hvid, men forstår ik helt at hvis den ik er hvid hvad farve er den så ? den har kødfarvet øre så må altså være cdcd pp

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 22. nov 2008 21:23

malthesmor skrev:Forklarer lige hvad det er jeg vil med mit spørgsmål.
Jeg har en hamster (Birte)købte hende for at være creme, men har fået at vide at hun er offwhite, hun fik et kuld unger i foråret, der iblandt var der en unge som var lysere end Birte nærmest hvid, men forstår ik helt at hvis den ik er hvid hvad farve er den så ? den har kødfarvet øre så må altså være cdcd pp
Har den røde øjne? ellers kan den jo ikke være cdcd pp. :wink:
Hvordan ser faren ud? hvis faren er Sølvgrå eller en kombination af sølvgrå så kan ungen jo være Dobbeltfaktor offwhite altså ee SgSg og dermed have to sølvgrå gener som gør hamsteren lysere end en enkeltfaktor offwhite. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Hopiw
Indlæg: 680
Tilmeldt: 22. okt 2007 22:49

Indlæg af Hopiw » 22. nov 2008 21:25

malthesmor skrev:Forklarer lige hvad det er jeg vil med mit spørgsmål.
Jeg har en hamster (Birte)købte hende for at være creme, men har fået at vide at hun er offwhite, hun fik et kuld unger i foråret, der iblandt var der en unge som var lysere end Birte nærmest hvid, men forstår ik helt at hvis den ik er hvid hvad farve er den så ? den har kødfarvet øre så må altså være cdcd pp
Nej den er ikke cdcd pp. cdcd pp har røde øjne er hvide og har kødfarvet øre.
tror bare det var en off white, de kan variere i nuancer.

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 22. nov 2008 21:29

Benjamin skrev:
malthesmor skrev:Forklarer lige hvad det er jeg vil med mit spørgsmål.
Jeg har en hamster (Birte)købte hende for at være creme, men har fået at vide at hun er offwhite, hun fik et kuld unger i foråret, der iblandt var der en unge som var lysere end Birte nærmest hvid, men forstår ik helt at hvis den ik er hvid hvad farve er den så ? den har kødfarvet øre så må altså være cdcd pp
Har den røde øjne? ellers kan den jo ikke være cdcd pp. :wink:
Hvordan ser faren ud? hvis faren er Sølvgrå eller en kombination af sølvgrå så kan ungen jo være Dobbeltfaktor offwhite altså ee SgSg og dermed have to sølvgrå gener som gør hamsteren lysere end en enkeltfaktor offwhite. :D
Benjamin tror du er inde på det rigtige , hr.hamster har røde øjne og faderen er lh sølv zobel.

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 22. nov 2008 21:36

malthesmor skrev:
Benjamin skrev:
malthesmor skrev:Forklarer lige hvad det er jeg vil med mit spørgsmål.
Jeg har en hamster (Birte)købte hende for at være creme, men har fået at vide at hun er offwhite, hun fik et kuld unger i foråret, der iblandt var der en unge som var lysere end Birte nærmest hvid, men forstår ik helt at hvis den ik er hvid hvad farve er den så ? den har kødfarvet øre så må altså være cdcd pp
Har den røde øjne? ellers kan den jo ikke være cdcd pp. :wink:
Hvordan ser faren ud? hvis faren er Sølvgrå eller en kombination af sølvgrå så kan ungen jo være Dobbeltfaktor offwhite altså ee SgSg og dermed have to sølvgrå gener som gør hamsteren lysere end en enkeltfaktor offwhite. :D
Benjamin tror du er inde på det rigtige , hr.hamster har røde øjne og faderen er lh sølv zobel.
Jamen hvis ungen har røde øjne så kan den jo både være Rødøjet Offwhite (ee Sgsg/SgSg pp) eller Rødøjet hvid (cdcd pp) men sandsynligvis så er den Rødøjet Offwhite da cd genet er sjældent og ikke spor udbredt i DK og da begge forældre kombinationer af både sølvgrå og creme så er der størst chance for at den er Rødøjet Offwhite, så det vil jeg sige at den er. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Odgaard
Indlæg: 2035
Tilmeldt: 23. apr 2004 21:48

Indlæg af Odgaard » 22. nov 2008 21:43

pp går jo også ind og lysner offwhite farven endnu mere end bare SgSg vil gøre alene.
Mvh. Pia

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 22. nov 2008 22:06

Grunden til spørgsmålet er at jeg er ved at få lavet genkoder på mine dyr, svært at hitte ud af, ham hr.hamster er nemlig Far til min Jacob som er lh sølv, jacobs mor er Jasmin som er hb sølv.
Når hr.hamster er rødøjet, hvad blir Jacobs genkode så ?.
Hmm burde vel have skrevet dette indlæg et andet sted når det omhandler genkoder,men håber at det går  :oops:

AnetteFrost
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 1. jul 2008 22:54

Indlæg af AnetteFrost » 23. nov 2008 10:26

malthesmor skrev:Grunden til spørgsmålet er at jeg er ved at få lavet genkoder på mine dyr, svært at hitte ud af, ham hr.hamster er nemlig Far til min Jacob som er lh sølv, jacobs mor er Jasmin som er hb sølv.
Når hr.hamster er rødøjet, hvad blir Jacobs genkode så ?.
Hmm burde vel have skrevet dette indlæg et andet sted når det omhandler genkoder,men håber at det går  :oops:
Han må blive noget der ligner; BA_ Ll p_ sgsg (SgSg) Han må være sølv i dobbelt factor da begge forældre også er det.

Hanne.... hvis du kan vente så kan du jo vurdere min Angel Hun er RØ Offwhite, så kan du bruge hende til at sammenligne med, når du kigger forbi, for efter hvad jeg kan se så er hun helt hvid i mine øjn!
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

AnetteFrost
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 1. jul 2008 22:54

Indlæg af AnetteFrost » 23. nov 2008 11:05

AnetteFrost skrev: Hanne.... hvis du kan vente så kan du jo vurdere min Angel Hun er RØ Offwhite, så kan du bruge hende til at sammenligne med, når du kigger forbi, for efter hvad jeg kan se så er hun helt hvid i mine øjn!
Ok har så lige set at på angels stamtavle at hun er Lh sølvgrå RØ totie... Men i mine øjn kan hun ikke blive mere hvid alligevel.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst