Hvornår er hanner "klar"

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
malthesmor

Hvornår er hanner "klar"

Indlæg af malthesmor » 25. nov 2008 21:25

Syntes altid der er mest focus på hvornår hunner må parres, men hvornår er hanner egentlig klare ?, hvorgamle skal de være før de ved hvad det drejer sig om  :wink:
Hvor gamle er hannerne når i 1.gang bruger dem til avl ?

burrus

Indlæg af burrus » 25. nov 2008 21:26

hmm det er faktisk et godt spørgsmål :lol:  indtil nu har jeg bare  brugt 3 måneders alderen som "pejlepunkt" - det har virket indtil nu :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 25. nov 2008 21:27

De er vidst kønsmodne fra ca. 7 ugers aldren såvidt jeg husker, men hvis det er en fuldvoksen hun de skal parre, så er det bedst de lige har lidt størrelse. Jeg synes 3 mdr er en fin alder.
Mvh. Pia

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 25. nov 2008 21:28

burrus skrev:hmm det er faktisk et godt spørgsmål :lol:  indtil nu har jeg bare  brugt 3 måneders alderen som "pejlepunkt" - det har virket indtil nu :D
Ja spørgsmålet kom "lige ud af ærmet" :lol: , syntes bare altid der kun er focus på hunnerne.

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. nov 2008 21:47

ja, såvidt jeg har forstået er det omkring 2 måneder, at de er klar, men jeg synes, jeg har set forskellige tider for det (og det kan sikkert også varierer mellem hannerne).
Vi skiller jo hanner og hunner fra hinanden ved de 4 uger for at der ikke skal ske noget.

Forskellen er jo, at hunnen skal bære og opfostre ungerne, mens hannen bare skal "levere" i 15-30 minutter...

Og det med størrelsen kunne jeg også se forleden. Selvom hannen var omkring 4 måneder gammel, såvidt jeg husker, havde han lidt problemer med at komme op på min store Bonnie.

I princippet kan man vist bare prøve om han kan. Dels kan nogle hanner have svært ved at finde ud af hvad de skal gøre og dels skyder de måske med "løst krudt".

Låst