Agouti + Husky = kun agouti?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Hopiw

Agouti + Husky = kun agouti?

Indlæg af Hopiw » 18. dec 2008 08:50

Mine roboer har fået deres andet kuld og der også kun agouti unger(så vidt jeg kan se de, de nye er 4 dage gamle).
10 ud af 10 unger de har fået er agouti. Det kan godt lade så gøre, vil jeg gerne indrømme men synes det virker lidt suspekt.

Hunnen er fra Holland og har (højst sandsynligt) kun agouti bag sig, men det burde jo ikke betyde noget hvis husky er dominant.
Senest rettet af Hopiw 18. dec 2008 09:49, rettet i alt 1 gang.

burrus

Indlæg af burrus » 18. dec 2008 09:43

tja jeg har vendt det med flere udenlandske opdrættere og de forstår ikke hvorfor vi danskere mener at husky genet skulle ævre lethalt - da de i begyndelsen fik strenge "ordre" i England, på at holde Husky ude af agouti linjerne - altså parre husky med husky som det eneste! og så evt. kun bruge agouti en gang i mellem for at bevare rygfarven (da husky + husky i flere generationer giver helt hvide hamstere)

hvorvidt det er dominant eller recessivt ved man faktisk heller ikke, men har fået fingre i Rudolph som er kendt agouti i MANGE generationer bagud - jeg venter spændt på at se hvad han og afrodithe laver!
Der er reelt vist ikke ret megen viden om husky genet endnu :?  :(  jeg ahr spurgt mange steder efterhånden og ingen kan give et sikkert svar.. Men rigtig mange forstår ikke hvorfor vi her i danmark mener det sku være lethalt :?  

men man fristes altså efterhånden til at tro at det er recessivt og ikek lethalt da der for 4 måneder (ca) dukkede 1 husky unge op i et kuld - men agouti forældre!  :shock:  :?  :?   om det var "snyd" var der bare ingen der kunne finde ud af...
men det kunne være rart om man snart fandt ud af mere :?  
men jeg fristes altså til at tro det ER recessivt - men jeg håber at jeg bliver klogere når/hvis rudolph og afrodithe får unger...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 18. dec 2008 11:05

og hvorfor skal det være så pokkers svært at finde noget som helst om roborovskiens genetik!  :?  :(
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. dec 2008 14:56

burrus skrev:og hvorfor skal det være så pokkers svært at finde noget som helst om roborovskiens genetik!  :?  :(
så må vi lave vores egne undersøgelser jo. evt. parre to agouti fra parringer mellem en agouti og en husky og se om det giver husky unger hvis det gør kan den jo ikk være dominant
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus

Indlæg af burrus » 18. dec 2008 15:10

darkangel87 skrev:
burrus skrev:og hvorfor skal det være så pokkers svært at finde noget som helst om roborovskiens genetik!  :?  :(
så må vi lave vores egne undersøgelser jo. evt. parre to agouti fra parringer mellem en agouti og en husky og se om det giver husky unger hvis det gør kan den jo ikk være dominant
er lidt spændt på om der kommer husky efter mine...  gør der ikke det efter to kuld,  tror jeg at jeg vil regne med det er recessivt -især ud fra de erfarringer der nu er fra hopiws to agouti kuld, bimsernes kuld med ren agouti unger efter husky+agouti parring... for en af bimsernes agouti hunner har lavet husky og agouti unger hos charlotte/mahonia... Det kunne tyde på hun er split husky...
Det kunne ydermere være interessant at parre nogle af hopiws unger med hinanden - for kommer der husky ud af det! så må de vel siges at være recessivt?

Ender jeg med to stk agouti fra mine kommende kuld mellem afro og rudolph gør jeg nok forsøget! bare for at se om der mellem to agouti'er (efter en husky mor og agouti far) kommer husky unger!

Men hvad der kunne være mere interessant er - hvad skal der til for at foreningen ændrer "opfattelsen" af husky genet - fra dominant til recessivt? så genkoden for husky så bliver whwh og ike Whwh - og hvor har man "fundet" genkoden Wh fra? har kun set det optræden på EN side - på en engelsk meget sparsomt informerende hjemmeside...
Så hvorfor mon lige Wh? ved man præcis hvad locus den ligger på?
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 18. dec 2008 15:43

burrus skrev: Men hvad der kunne være mere interessant er - hvad skal der til for at foreningen ændrer "opfattelsen" af husky genet - fra dominant til recessivt? så genkoden for husky så bliver whwh og ike Whwh - og hvor har man "fundet" genkoden Wh fra? har kun set det optræden på EN side - på en engelsk meget sparsomt informerende hjemmeside...
Så hvorfor mon lige Wh? ved man præcis hvad locus den ligger på?
Jeg var ikke klar over at foreningen overhovedet havde en "opfattelse" af husky-genet som værende det ene eller det andet. ;)

Hvis det er hobbydyrene.dk du tænker på, så er det Pia's egen hjemmeside. Det er jo ikke foreningens officielle side.

Men jeg har også kun læst om spekulationer og så hørt Wh nævnt. Egentlig mærkeligt at man efter 6 år endnu ikke ved hvordan genet nedarves. Men det er nok fordi roboerne ikke avler lige så flittigt som de andre hamstere.

Angående hvad locus genet ligger på. Så snart man giver et gen en bogstav-betegnelse, f.eks. Wh, ja så ligger det på Wh-locusset.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 18. dec 2008 15:59

well - har ansøgt et par husky stamtavler og der er i hvert fald ikke blevet "brokket over"/spurgt indtil át der ansøges som Whwh på husky'erne.....
men hvad hulen BØR vi skrive på husky-ungers stamtavle under genkoden så, hvis ikke det er Whwh? :?
og hvor stammer Wh navnet fra? jeg har set det på Odgaards side, to andre engelske sider som intet dokumentation havde omkring - kun meget "basal" viden om robo'en - private hjemmesider... :?

men ja - utroligt at man ikke er mere sikker på det efter 6 år?  :shock:

man burde vel med ret stor sansynlighed kunne sige at hvis to agouti'er får husky unger - burde det være recessivt... men det lyder da utroligt hvis ingen har gjort det forsøg at finde to agouti'er med husky og agouti forældre og så parre dem sammen.. på 6 år burde det vel være gjort? :shock:  
men okay, hvad jeg har hørt så er de fleste vist blevet opfordret i england til at holde husky genet væk fra agouti'erne og kun parre husky med husky?  :?  

ved man egentlig hvorfor det menes at være lethalt i DK?
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 18. dec 2008 16:05

burrus skrev:well - har ansøgt et par husky stamtavler og der er i hvert fald ikke blevet "brokket over"/spurgt indtil át der ansøges som Whwh på husky'erne.....
men hvad hulen BØR vi skrive på husky-ungers stamtavle under genkoden så, hvis ikke det er Whwh? :?
og hvor stammer Wh navnet fra? jeg har set det på Odgaards side, to andre engelske sider som intet dokumentation havde omkring - kun meget "basal" viden om robo'en - private hjemmesider... :?

men ja - utroligt at man ikke er mere sikker på det efter 6 år?  :shock:

man burde vel med ret stor sansynlighed kunne sige at hvis to agouti'er får husky unger - burde det være recessivt... men det lyder da utroligt hvis ingen har gjort det forsøg at finde to agouti'er med husky og agouti forældre og så parre dem sammen.. på 6 år burde det vel være gjort? :shock:  
men okay, hvad jeg har hørt så er de fleste vist blevet opfordret i england til at holde husky genet væk fra agouti'erne og kun parre husky med husky?  :?  

ved man egentlig hvorfor det menes at være lethalt i DK?
Tja, i mangel af bedre kan man jo lige så godt skrive WH som ?? på stamtavlen, og Wh er det eneste foreslåede gen-symbol.

Angående om det er letalt, så ved jeg ikke hvem i DK der siger det er letalt, så det kan jeg ikke svare på. ;)
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 18. dec 2008 16:08

tja jeg har kun set det på odgaards liste det med lethalt..

wh har jeg set på odgaards og to andre private sider - men ikke på nogle officielle hamsterforeningssider overhovedet :shock:  har siddet i 2 timer nu og søgt efter noget genetik på robo'er, men finder kun private sider med den samme basale pasnings info og så lidt om at de har 34 kromosomer :?  det hjælper jo ikke meget :lol:
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 18. dec 2008 16:12

Det er så vores næste projekt: at være de første der kortlægger genets arvelighed og giver det en korrekt betegnelse. :)
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 18. dec 2008 16:21

kwo skrev:Det er så vores næste projekt: at være de første der kortlægger genets arvelighed og giver det en korrekt betegnelse. :)
hehe okay :thumb:  

øhm men betegnelse..  :lol:  hvme der bare havde laboratorium og div. udstyr til rådighed.. :lol:  for at finde det eksakte locus det ligger på er vist svært uden :lol:  medmindre man bare giver det et navn :P
Pia B

kwo

Indlæg af kwo » 18. dec 2008 17:22

burrus skrev: øhm men betegnelse..  :lol:  hvme der bare havde laboratorium og div. udstyr til rådighed.. :lol:  for at finde det eksakte locus det ligger på er vist svært uden :lol:  medmindre man bare giver det et navn :P
Det er jo sådan alle hamster-gener er placeret. De får et navn og ergo ligger de på det locus.

Den præcise placering, altså at vide hvilket kromosom og hvor på kromosomet det enkelte locus sidder, vides ikke for nogen af generne og det er jo egentlig også ligegyldigt for os. Bortset fra om to eller flere gener sidder på samme kromosom.
Kenneth Worm

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. dec 2008 17:23

burrus skrev:
kwo skrev:Det er så vores næste projekt: at være de første der kortlægger genets arvelighed og giver det en korrekt betegnelse. :)

øhm men betegnelse..  :lol:  hvme der bare havde laboratorium og div. udstyr til rådighed.. :lol:  for at finde det eksakte locus det ligger på er vist svært uden :lol:  medmindre man bare giver det et navn :P
er der heller ingen udenlandske sider der står noget om det på?
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 18. dec 2008 18:42

darkangel87 skrev:
burrus skrev:

er der heller ingen udenlandske sider der står noget om det på?
to engelske private sider uden dokumentation..  :?  de nævner Whwh... som de eneste ud over Odgaard...  men de nævner intet om dominant/recessiv eller lethal..
Pia B

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. dec 2008 19:27

så må det jo blive et projekt i det danske
Billede

Låst