hvad mere kan jeg gøre?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
liv

hvad mere kan jeg gøre?

Indlæg af liv » 2. jan 2009 17:34

så fik jeg endelig mine hamstere hjem igen efter juleferien de holdte hos signe :D  jeg kan godt se hvad signe mener at hun er lidt rund om maven og synes også hendes specielt den ene brystvorte er blevet tydeligere :wink:

nåh men jeg udskiftede hele buret så alt var nyt of friskt :D  :D så tænkte jeg at jeg nok skulle lave det "børne" venligt :D

jeg fjernede hjulet lavede et kæææmpe sandbad og en tunnel af træ og så et hus man kan løfte taget af om en af de der trå bro/huse foldet ud til stige op på taget og en breddere en fra taget og op til etagen med mad :D

er der anden jeg kan gøre eller er det farligt at etagen er 10-13 cm høj og der er mulighed for at 3 uger gamle unger kan hoppe udover og lande på trætunnelen? eller er sandet ikke godt for små unger? eller noget jeg kan gøre bedre??

sænkede også flasken og puttede rigtig meget dejligt toilet papir in i huset og hun fik et toilet rør med ret meget toilet papir på så hun havde extra hvis hun ikke synes det var nok :wink:  :D

er der nogen ting der kan give hende proteiner? hun vil ikke spise råt kød stegtkød hundemad kattemad og endda ikke tatar! :lol:  :lol:

hvad kan give hende proteiner så? i maden står der med extra proteiner men vil være sikker på hun har nok hun har tørred banan og æble og tørret spinat mælkebøtter ogsådan noget :D

noget jeg kan gøre mere for at tjekke hun er gravid??  eller noget jeg kan gøre for ungerne har det bedre? :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. jan 2009 17:59

Det lyder næsten som om du bekymrer dig for meget  :D

Det lyder rigtigt fint. Ja, 3 uger gamle unger vil sikkert hoppe ud (og 2 uger gamle vil de sikkert også gøre det), men de kommer formentlig ikke til skade. Du kan evt. prøve at sørge for at det er blødt, der hvor de kan hoppe ud. Eller lægge noget derhen, så de ikke hopper, men kravler over på noget andet.

Jeg tror ikke sandet kan være farligt. Og ungerne skal jo også lige blive gamle nok til at kunne kravle derhen. Tunnellen vil de være rigtigt glade for.

Du kan prøve at give hende noget æggehvide (var det ikke hviden der var bedst?) - det er rigt på protein. Jeg tror, det er bedst at købe de pasteuriserede, så risikoen for salmonella og sådan noget bliver meget lille. Jeg ville putte det på en pande ligesom et spejlæg, men uden fedtstof.
Du kan også prøve sojabønner.

Ellers er det bare at holde øje med om maven bliver ved med at vokse. Jeg tror, jeg kunne se det på min, da hun var ca. halvvejs.

Desiree

Indlæg af Desiree » 2. jan 2009 18:07

Prøv med ost, mine vinterhvide mødre ÅD ost både når de var gravide og når de diede.
mvh Desiree

liv

Indlæg af liv » 2. jan 2009 18:16

Lykke skrev:Det lyder næsten som om du bekymrer dig for meget  :D

Det lyder rigtigt fint. Ja, 3 uger gamle unger vil sikkert hoppe ud (og 2 uger gamle vil de sikkert også gøre det), men de kommer formentlig ikke til skade. Du kan evt. prøve at sørge for at det er blødt, der hvor de kan hoppe ud. Eller lægge noget derhen, så de ikke hopper, men kravler over på noget andet.

Jeg tror ikke sandet kan være farligt. Og ungerne skal jo også lige blive gamle nok til at kunne kravle derhen. Tunnellen vil de være rigtigt glade for.

Du kan prøve at give hende noget æggehvide (var det ikke hviden der var bedst?) - det er rigt på protein. Jeg tror, det er bedst at købe de pasteuriserede, så risikoen for salmonella og sådan noget bliver meget lille. Jeg ville putte det på en pande ligesom et spejlæg, men uden fedtstof.
Du kan også prøve sojabønner.

Ellers er det bare at holde øje med om maven bliver ved med at vokse. Jeg tror, jeg kunne se det på min, da hun var ca. halvvejs.
hihi det kan godt være jeg bekymre mig :lol:  :lol: hihi vil jo bare have de har det rigtig godt :lol:  :lol: tror ikke der kan ske noget med ungerne hvis de hoppe ud over  :?  men det kigger jeg lige på  :D

den første dag hun kunne føde er den 6. januar så der er stadig noget tid tilbage :D og den sidste er 12-13 januar så hun kan også mangle 10 dage så det er nok derfor :lol:  :lol:

liv

Indlæg af liv » 2. jan 2009 19:22

Desiree skrev:Prøv med ost, mine vinterhvide mødre ÅD ost både når de var gravide og når de diede.
hvilken ost? :D

Desiree

Indlæg af Desiree » 2. jan 2009 19:23

Jeg bruger emmenthaler, det elsker de, i SMÅ mængder naturligtvis.
mvh Desiree

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 2. jan 2009 20:12

har du prøvet med hundekiks... de indeholder også lidt ekstra protein...
ang. æggehvide... så ta og kog et æg og så giv hende det... men mener no det er blommer der er mest protein i, da det jo normalt er blommer der bliver til en kylling...

ellers har jeg engang købt sådanne gnaverstænger med bacon (kød) hvordan ved jeg ik lige de har fået derind, men dar i hvert fald rigtig meget protein i de stænger...
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. jan 2009 20:19

"Æggehviden indeholder lidt over halvdelen af proteinerne nemlig ca. 3,5 g. pr. æg.
Æggeblommen indeholder ca. 2,8 g. protein pr. æg."
Fra Danægs side http://www.eggsite.dk/eggsite-dk/aggevi ... viden2.asp

(jeg troede nemlig oprindeligt også, at det var blommen, der indeholdt mest)

liv

Indlæg af liv » 2. jan 2009 20:19

AnetteFrost skrev:har du prøvet med hundekiks... de indeholder også lidt ekstra protein...
ang. æggehvide... så ta og kog et æg og så giv hende det... men mener no det er blommer der er mest protein i, da det jo normalt er blommer der bliver til en kylling...

ellers har jeg engang købt sådanne gnaverstænger med bacon (kød) hvordan ved jeg ik lige de har fået derind, men dar i hvert fald rigtig meget protein i de stænger...

et helt æg?!

:?  :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. jan 2009 20:21

Jeg lavede lige en google:
Man kan faktisk købe protein-pulver - ved ikke om det er specialt sundt eller noget... Det er tilsyneladende et hit hos bodybuildere...
http://www.sublimsport.com/dk/protein-pulver

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2009 20:22

nej bare giv en lille klump på størrelse med din lillefingernegl og se om hun vil have det..
så kan du give hende en lille klump 2-3 gange om dagen :wink:  så får i hvert fald MASSER af protein :wink:  

evt. lidt babymos ku være en plan også - det er meget energi rigt :wink:  

men hvis hun ellers får en god foderblanding, ville jeg ikke bekymre mig :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2009 20:22

evt en bønnespire eller tre om dagen hvis du kan opdrive dem på denne tid af året :wink:  
de er fulde af protein :wink:  (svenskerne er ret glade for dem)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 2. jan 2009 20:25

Lykke skrev:Jeg lavede lige en google:
Man kan faktisk købe protein-pulver - ved ikke om det er specialt sundt eller noget... Det er tilsyneladende et hit hos bodybuildere...
Det bruger min bedste ven og hans storebror STORE mængder af.
Kunne være jeg sku spørge dem om det også kan bruges til hamstere :P
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. jan 2009 20:26

burrus skrev:evt en bønnespire eller tre om dagen hvis du kan opdrive dem på denne tid af året :wink:  
de er fulde af protein :wink:  (svenskerne er ret glade for dem)
Der er noget med at de også er ret godt til E-vitamin, såvidt jeg husker.

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. jan 2009 20:27

FrkHoumann skrev:
Lykke skrev:Jeg lavede lige en google:
Det bruger min bedste ven og hans storebror STORE mængder af.
Kunne være jeg sku spørge dem om det også kan bruges til hamstere :P
Det ser ud som om det er ret dyrt.... og en hamster skal nok have meget meget lidt...

Låst