liv skrev:halløj :D har prøvet at kigge lidt inde i denne tråd men fandt ikke helt præcis ud af hvad jeg skal.
altså hvor tit tjekker i til ungerne hver anden dag hver dag eller?
hvornår er første gang i tager dem ud af buret?
hvornår er første gang i tjekker til ungerne?
hvornår tager i mor ud af buret eller er det bare dumt!?

:D
er der andet vigtigt at vide om dværghamster ugr så skriv det lige

:)
og desuden så sover feta ikke så godt lige fortiden hun er lidt urolig... har lagt et håndklæde over og prøver at være så stille som muligt så hun føler sig tryg.. hun er faldet i søvn men vågner ret tit og vandrer lige rundt og tjekker lidt forskellige ting. er det normalt at hun er lidt stresset? :D
hun har det ellers rigtig godt og har fundet et dejligt varmt sted at bygge rede

:D
PS: hun har ikke født endnu er bare lidt forud
Hvad du skal gøre, afhænger meget af hvordan Feta reagerer på at have fået unger. Du vil hurtigt kunne se om hun opfører sig normalt og gerne vil lidt ud af buret, eller om hun panisk forsøger at passe på ungerne og viser tænder, når du kommer derhen.
Mine hamstermødre er ret tamme. Min Campbells-hun plejede at have tendens til at nappe efter mig, når jeg ville tage hende op, men holdt op med det og viste istedet at hun gerne ville op, da hun fik unger.
Med hende var jeg lidt mere tilbageholdende, men med guldhamsterne tager jeg dem op hver dag, meget meget kort, fra dag 1. Men det er kun fordi mine hamstere er meget trygge ved mig (Roxy kan jeg tage op fra reden, mens de 8-10 dage gamle unger er igang med at die...).
Jeg tager dem kun op 1 gang om dagen de første ca. 14 dage, men når de har fået øjne og er begyndt at kravle rundt, kan jeg godt tage dem op flere gange om dagen.
Hvis ungerne er meget små, tager jeg dem ikke op hver dag i de første 10 dage.
Min erfaring fra mit ene dværghamster-kuld er, at det er godt hvis man kan tage dem op hver dag mindst 1 gang fra de er ca. 10 dage. De bliver ret hurtigt selvstændige og jeg tror, de er lettest at få tamme, hvis de bliver vænnet til en i den periode, hvor de også bliver selvstændige. Ellers bliver hånden en lidt fremmed faktor.
Når jeg skal se til ungerne, tager jeg først mor ud af buret. Hun kommer over i en kasse med sit løbehjul og får en godbid - Bonnie kigger op og venter på godbidden :D
Når ungerne er blevet relativt store og selv kravler rundt i buret, tager jeg dem op, mens mor er i buret, hvis hun ser ud til at ville acceptere det.
Jeg tjekker til ungerne første gang den dag de er født, hvis mor viser tegn på at ville op af buret.