Mor ? når i har ungerne oppe

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
malthesmor

Mor ? når i har ungerne oppe

Indlæg af malthesmor » 14. jan 2009 10:33

Når i nu skal kigge til ungerne hvad gør i så med deres mor i mellemtiden ? lader i hende blive i buret ?.
Når jeg har haft Victoria´s unger oppe har jeg fået en til at holde Victoria imens men syntes det er lidt træls at skulle være afhængig af at en anden skal være hjemme til at kunne holde hende, desuden blir hun meget hurtig urolig og kan finde på at nappe/bide.
Syntes også at det er synd bare at tage ungerne fra hende og lade hende blive tilbage i buret, hmm det er nok bare mig  :oops: , men kunne godt tænke mig at høre hvad i andre gør.
Ved nogen har en bold de lader mor løbe i imens, men sådan en ejer jeg ikke, har ikke lykkedes mig at finde en til en okay pris og i den rette størrelse endnu :( .

Lykke

Re: Mor ? når i har ungerne oppe

Indlæg af Lykke » 14. jan 2009 10:48

malthesmor skrev:Når i nu skal kigge til ungerne hvad gør i så med deres mor i mellemtiden ? lader i hende blive i buret ?.
Når jeg har haft Victoria´s unger oppe har jeg fået en til at holde Victoria imens men syntes det er lidt træls at skulle være afhængig af at en anden skal være hjemme til at kunne holde hende, desuden blir hun meget hurtig urolig og kan finde på at nappe/bide.
Syntes også at det er synd bare at tage ungerne fra hende og lade hende blive tilbage i buret, hmm det er nok bare mig  :oops: , men kunne godt tænke mig at høre hvad i andre gør.
Ved nogen har en bold de lader mor løbe i imens, men sådan en ejer jeg ikke, har ikke lykkedes mig at finde en til en okay pris og i den rette størrelse endnu :( .
Jeg har en kasse, hvor hendes hjul står (jeg tager hjulet væk, når der er unger). Der får hun så lov til at løbe plus hun får nogle godbidder.
Igår hældte jeg også en masse foder ned, så moren brugte tiden på at fylde (og jeg mener virkeligt fylde) kindposerne.

Hvis du har et tomt bur (evt. det ungerne skal være i, når de tages fra), kan du bruge det. Så vil hun gå rundt og snuse osv.

Når ungerne er blevet ældre (min. 2 uger), kan jeg som regel tage ungerne op, mens mor er i buret. Men mine hamstere er nok også ekstremt tamme på det punkt.

katti20

Indlæg af katti20 » 14. jan 2009 12:46

Jeg gør egentlig lidt det samme  :D I starten kommer mor ned i en kasse og hygger sig med enten lidt mad eller nogen spændende toiletruller og når ungerne er begyndt at gå unden for reden, kan moren sagtens blive i buret mens man tager ungerne op.

I starten plejer jeg dog ikke at tage mor op for længe af gangen, kun lige nogen hurtige kig, så hun ikke bliver alt for urolig. Der skal jo helst ikke ske de små noget, hvis mor bliver stresset  :D

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. jan 2009 14:40

jeg putter koren i hamsterbolden og lader hende rende lidt
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 14. jan 2009 22:18

Jeg har også puttet hende i en kasse ved siden af og beskæftiget hende med noget andet. Har også brugt hamsterbolden meget.

Hvis hun er urolig og napper så tag et par handsker på, det gjorde jeg fordi min også gjorde det.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 14. jan 2009 22:39

hm... det er lidt forskelligt hvad jeg har gjort... normalt har jeg haft hende oppe sammen med ungerne... specielt ved billedtagning....

ellers lader jeg bare mor blive nede ii buret og på den måde finder de også ud af at ungerne komme rtilbage igen og at jeg kun vil kigge... ellers hansterbolden er super eller det at kunne udforske 6 meter skrivebord hjælper også op det :wink:
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 14. jan 2009 22:47

Afprøvede Mette´s metode tidligere idag, Jacob har jo fået nyt bur, så indrettede det gamle (lukket plastic) med hjul og masser af mad, Victoria så ud til at hygge sig, fyldte kinderne godt og grundigt :wink:

Anette : ik nemt at holde øje med mor og 12 unger på samme tid, havde dem i en kasse igår incl. Victoria, hvad resulterede i at Victoria tog en unge i munden og rendte forvirret rundt, det var lidt synd for hende.

Lemou

Indlæg af Lemou » 15. jan 2009 18:36

Jeg håber, at jeg kan stole på, at jeg kender hende godt nok til, at bare fjerne overdelen af buret, så hun selv smutter ud, når den tid kommer...

Siden i forgårs, har hun fordømt alle de sovepladser jeg har vist hende... Hun bad om hjælp (ja, det kan hun! Hun har fået ud af, hvis hun brokker sig højlydt, så kommer jeg og hjælper med et eller andet. Hvis der mangler mad, hvis hjulet er gået i står eller andet) i dag med at få flyttet hjulet... Heldigt, at hjulet er tung nok til at holde til at blive skubbet til så meget.. Så jeg forventer faktisk unger.. Hun er nemlig blevet lidt rundt i det og har lige lavet den mest gigantiske rede, jeg nogensinde har set hos mine hamstere... Den fylder 1/3 af buret :shock:

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 15. jan 2009 22:18

malthesmor skrev:Afprøvede Mette´s metode tidligere idag, Jacob har jo fået nyt bur, så indrettede det gamle (lukket plastic) med hjul og masser af mad, Victoria så ud til at hygge sig, fyldte kinderne godt og grundigt :wink:

Anette : ik nemt at holde øje med mor og 12 unger på samme tid, havde dem i en kasse igår incl. Victoria, hvad resulterede i at Victoria tog en unge i munden og rendte forvirret rundt, det var lidt synd for hende.
hanne je ghar jo 2 små transportkasser hvor jeg tagen 1 unge og starter med så kommer den ene unge og mor over i an anden transportkasse mens de resterende unger bliver i kassen og kommer over til mor en efter en efterhånden som jeg får kigget på dem, taget billeder eller hvad nu jeg skal ha gjort.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 7. jul 2009 20:13

I dag har jeg lige fundet ud af, at min venindes hamser har født 5 søde unger som er omkring en uge gammel tror jeg, og når jeg kigger til dem og sådan snuser moren bare til min hånd, hun er ikk urolig, aggrassiv eller noget :)

Låst