ungerne er væk

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
os2

ungerne er væk

Indlæg af os2 » 18. jan 2009 11:14

vi har 2 dværghamstere. de har f¨ået 6 kuld sammen.. de første kuld gik godt. hun fik 7-8 stykker og hun passede godt på dem men efter hendes 3 kuld er ungerne forsvundet efter et par dage. den ene gang var der kun 2 der forsvandt men ellers er hele kuldet på 5 forsvundet de 2 andre gange... vi går selvfølgelig ud fra at de er blevet spist, men af hvem ved vi ikke og vi er usikre på om det er fordi der er noget galt med ungerne eller om der kan være en anden grund... er der andre som har prøvet noget ligende???
Undskyld hvis jeg er i det forkerte forum..

mvh os2

Vimse

Indlæg af Vimse » 18. jan 2009 11:16

Det kan være fordi hunnen er stresset?
KH. Kathrine

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 18. jan 2009 11:16

Nu har jeg ikke selv dværge, men jeg kunne forstille mig at det var fordi hunnen ikke gider at have unger på det pågældende tidspunkt. Altså at hun trænger til en pause.

Lisette

Indlæg af Lisette » 18. jan 2009 11:37

Vi har et kuld guld hamster, og de er gået fra at være 12 til 8 stk.... :?
Tror der kan være mange grunde til det sker...der er noget med ungerne, stress, for lidt plads mm . Ved du heller ikke hvorfor det er gået som det er her hjemme, men denne hun jeg har er det første kuld for, så måske er det derfor...
Men 8 stk er der tilbage.

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. jan 2009 11:37

Jeg har også kun fået et kuld dværge, men hvis de står samme sted som de har stået før og får samme mad, så hælder jeg også til forklaringen om at hun ikke orker så meget.

Er kuldene kommet med kort tid imellem?
Hvor gammel er hun?
Er det ændret noget i deres omgivelser?

Det kan også være at de skal have ekstra ekstra protein, når de får så mange kuld.

liv

Indlæg af liv » 18. jan 2009 12:44

jeg har selv et kuld dværghamstere ligenu og der er 1 forsvundet tror 2 nu kunne ihvertfald kun finde 5 og hun fødte 7 det er jo rigtig trist men der er ikke rigtig noget at gøre end at lade hende få fred og måske er hun bare ikke en hun der skal have unger længere :?

men lige et spørgsmål til de andre er det normalt at første gangs mødre spiser flere unger end hvis de har prøvet det før?

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. jan 2009 13:01

hvis de går sammen konstant får hun jo unger hver 3. uge og så vil det nok kunne stresse hende eller være mere en hendes krop kan klare at give føde konstant og så vælger hun at spise dem hun ikke mener kan overleve
har selv lige haft to kuld lige efter hinanden det første kuld overlevede alle (det allerførste kuld forsvandt alle) og det sidste her var der 6 unger men der er kun 2 tilbage nu
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. jan 2009 13:07

liv skrev:jeg har selv et kuld dværghamstere ligenu og der er 1 forsvundet tror 2 nu kunne ihvertfald kun finde 5 og hun fødte 7 det er jo rigtig trist men der er ikke rigtig noget at gøre end at lade hende få fred og måske er hun bare ikke en hun der skal have unger længere :?

men lige et spørgsmål til de andre er det normalt at første gangs mødre spiser flere unger end hvis de har prøvet det før?
Nej, førstegangsmødre spiser ikke nødvendigvis flere.
Hos mig har de godt nok gjort det, men det var kun med de kuld på 15-16 unger, som blev reduceret til 10-11.
(hos mig har de så også fået flere unger første gang, hvor nogle rygter siger de får færre).

Når ungerne bliver spist, skyldes det for mange unger, for svage unger, syge unger, proteinmangel, forskrækkelse, stress osv.

Låst