rede i hjulet

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
os2

rede i hjulet

Indlæg af os2 » 25. jan 2009 17:53

håber at det er det rigtige sted jeg skriver.

men jeg har et par vinterhvide der går sammen, og der er så et problem med at hun vælger gang på gang at bygge rede i hjulet, hvilket har resulteret i at der bliver løbet mens ungerne er der. :shock:

men hvis jeg stopper hjulet bliver han (Ingolf) så hyperaktiv at det stresser hende (Ronja). :(

har i nogen råd tilhvordan jeg får hende til at bygge rede et andet sted?

har både prøvet at give hende en træhule, barkhule og diverse papkasser og æggebakker intet hjælper.

så måske i kan hjælpe mig? :?:

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. jan 2009 17:58

Det er faktisk bedst at tage hjulet fra hamsterne, når de har unger. Netop for at forhindre at forældrene løber i hjulet og ungerne bliver slynget rundt.

Måske kunne alternativet være at finde en anden aktivitet til Ingolf?
Rør, grene at klatre i, en hel rulle toiletpapir at gnave i, tom rulle der puttes godbid i og lukkes i enderne.

Hvis du har prøvet at lave andre typer huler, så har jeg i hvert fald ikke nogle nye forslag til det.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 27. jan 2009 15:53

Jeg ville også fjerne hjulet. Hvis han ikke kan aktiveres på andre måder og begynder at stresse hende, ville jeg skille dem ad. Det er godt nok lidt ærgeligt, men hellere det end at hun stresser og de måske bliver uvenner.

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 27. jan 2009 16:18

Jeg er enig - jeg ville fjerne hjulet, og prøve at finde en anden aktivitet til hannen  :D
Mange hilsner fra Jeanne.

Låst