saphir kan både være mørk og lys?? O.o

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
liv

saphir kan både være mørk og lys?? O.o

Indlæg af liv » 16. feb 2009 15:31

Hej nu har jeg lige fået mine 5 uger gamle unger hjem fra signe og lægger mærke til den ene saphir altså er en del mørkere end den anden saphir han :? de plejer jo at være lyse med lidt grå/hvid på underkanten i et buet mønster. men ham her er lidt mørkere i det grå og nede i det grå/hvide er han mere bare lysegrå :scratch:  :scratch:  :scratch:

de skulle meget gerne ikke være hybrider da faren er fra kenneth og min hun er fra opdrætter. men man kan jo aldrig være helt 100 :wink:

så kan en saphir godt være mørkere?

desuden er der ingen mulighed for han er agoutie :wink:

gir lige lidt billeder signe tog af ham :wink:
Vedhæftede filer
Hanner3.jpg
Hanner3.jpg (130.49 KiB) Vist 4868 gange
Hanner5.jpg
Hanner5.jpg (122.03 KiB) Vist 4868 gange
Hanner4.jpg
Hanner4.jpg (129.03 KiB) Vist 4868 gange

kwo

Indlæg af kwo » 16. feb 2009 16:24

Hmmm, ja den ser lidt mistænkelig ud. Den har et gulligt/brunligt skær, der ikke burde være der, men det kan være lyset der snyder, for der ser også ud til at være gullige skygger på det hvide håndklæde.
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 16. feb 2009 16:28

kwo skrev:Hmmm, ja den ser lidt mistænkelig ud. Den har et gulligt/brunligt skær, der ikke burde være der, men det kan være lyset der snyder, for der ser også ud til at være gullige skygger på det hvide håndklæde.
det må være lyset da han har ikke det brunligeskær i sig :wink: men... er det normalt at han kan være så mørk? :?  :?

liv

Indlæg af liv » 16. feb 2009 22:14

venter stadig på svar? ingen som nogensinde har haft en mørkere saphir? altså har tjekket dem for grå skær og det eneste er at på ryggen er der meget lidt brungråligt skær men det har jeg set på mange rene?

er han hybrid? og så er alle jo hybrider men HVEM?af forældrene kan det være? kenneth ?? :lol:  :lol: i am stucked!

kwo

Indlæg af kwo » 16. feb 2009 23:32

liv skrev:venter stadig på svar? ingen som nogensinde har haft en mørkere saphir? altså har tjekket dem for grå skær og det eneste er at på ryggen er der meget lidt brungråligt skær men det har jeg set på mange rene?

er han hybrid? og så er alle jo hybrider men HVEM?af forældrene kan det være? kenneth ?? :lol:  :lol: i am stucked!
Tja, det er svært at sige med sikkerhed.

Jeg mener ikke at kunne huske så store og tydelige forskelle som du nævner, i et enkelt kuld hvor alle burde være sammen farve.

Skulle det være tilfældet at det er fordi de er hybrider, bliver vi ikke meget klogere. Typisk er det nemmere at se forskel på dyr med farve, frem for hvide (eller næsten hvide) dyr. Men sikre bliver vi nok aldrig.
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 17. feb 2009 08:44

altså så stor forskel er der ikke men han er mørkere :? men altså vi kan da næsten ikke regne med andet end de er rene det er jo svært at se hvad der skulle gøre de blev hybrider da begge forældre er fra opdrættere og rene :scratch:  :scratch:

liv

Indlæg af liv » 17. feb 2009 11:07

okay nu prøver jeg lige at sammenligne farven og sønnen :wink:
Vedhæftede filer
s_img_4101_500.jpg
Faren
s_img_4101_500.jpg (28.56 KiB) Vist 4809 gange
Hanner4.jpg
mørke søn
Hanner4.jpg (129.03 KiB) Vist 4809 gange
Hanner5.jpg
lys og mørk
Hanner5.jpg (122.03 KiB) Vist 4809 gange

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 18. feb 2009 19:05

Vi har tidligere haft rigtig mange vinterhvide, men jeg har aldrig set sådan en farveforskel, hverken i samme kuld, eller kuldene i mellem.

Det er godt nok underligt.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

liv

Indlæg af liv » 18. feb 2009 19:20

ja... men er vinterhvidens farver 10000000000000000-% sikker på der ikke findes en ny farve? for nu har feta er fra nærmest kun bedste forældre der er blevet parret saphir-pearl saphir  ? altså kenneth siger nej... men er det slet ikke muligt med en ny mutation? det er jo sket med campells :?  :scratch:  :scratch:

kwo

Indlæg af kwo » 18. feb 2009 19:43

liv skrev:ja... men er vinterhvidens farver 10000000000000000-% sikker på der ikke findes en ny farve? for nu har feta er fra nærmest kun bedste forældre der er blevet parret saphir-pearl saphir  ? altså kenneth siger nej... men er det slet ikke muligt med en ny mutation? det er jo sket med campells :?  :scratch:  :scratch:
Jo da, selvfølgelig dukker der nye mutationer op, også hos vinterhvide. Mandarin var jo netop en sådan. Desværre blev den så bare ødelagt bagefter ved at parres med hybrider.

Problemet er bare at sandsynligheden for en ny mutation er meget lille (og det vil den altid være), mens sandsynligheden for hybrider bare bliver større og større hele tiden. Og allerede nu er den mange gange større end chancen for en ny mutation. Desværre, det er trist at det skal være sådan.

For mig personligt vil det være meget svært at godkende nye mutationer i al fremtid, og det gælder for begge arterne (campbells og vinterhvid). Med mindre der findes en måde at undersøge de enkelte dyr ved hjælp af DNA eller noget.
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 18. feb 2009 20:32

kwo skrev:
liv skrev:ja... men er vinterhvidens farver 10000000000000000-% sikker på der ikke findes en ny farve? for nu har feta er fra nærmest kun bedste forældre der er blevet parret saphir-pearl saphir  ? altså kenneth siger nej... men er det slet ikke muligt med en ny mutation? det er jo sket med campells :?  :scratch:  :scratch:
Jo da, selvfølgelig dukker der nye mutationer op, også hos vinterhvide. Mandarin var jo netop en sådan. Desværre blev den så bare ødelagt bagefter ved at parres med hybrider.

Problemet er bare at sandsynligheden for en ny mutation er meget lille (og det vil den altid være), mens sandsynligheden for hybrider bare bliver større og større hele tiden. Og allerede nu er den mange gange større end chancen for en ny mutation. Desværre, det er trist at det skal være sådan.

For mig personligt vil det være meget svært at godkende nye mutationer i al fremtid, og det gælder for begge arterne (campbells og vinterhvid). Med mindre der findes en måde at undersøge de enkelte dyr ved hjælp af DNA eller noget.
okay... trist det med mandarinen den er ellers så flot! ... men vi har jo undersøgt det og der er jo chance for hybrider men så er der opdrættere der har hybrider hvilket self er muligt men det skulle det jo helst ikke være :wink:  :lol:  :)

nåh men der er vel ingen måde ligenu at finde ud af det på.. og du er sikker på du gav mig den rigtige saphir hamster ikke? :lol:  :lol: du har jo så mange det skulle være let at fare vild :lol:  :lol:

nåh men jeg sælger dem som rene..

og hannen er lige blevet solgt. det var godt nok svært at sige farvel! :cry:  :cry:

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. feb 2009 20:52

Jeg ved ikke, hvad der skal til for at konstatere at en hamster ER en hybrid, men du kan jo sørge for at have købernes navn, adresse og tlf., så hvis du senere finder ud af, at de ikke er rene, kan du give dem besked.

kwo

Indlæg af kwo » 18. feb 2009 21:27

liv skrev: nåh men der er vel ingen måde ligenu at finde ud af det på.. og du er sikker på du gav mig den rigtige saphir hamster ikke? :lol:  :lol: du har jo så mange det skulle være let at fare vild :lol:  :lol:
Ja da. :)
Men det ville nu heller ikke betyde noget, for de er allesammen rene. Hvis én i stammen ikke var ren, ville jeg stoppe al avl og droppe arten.
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 18. feb 2009 21:36

Lykke skrev:Jeg ved ikke, hvad der skal til for at konstatere at en hamster ER en hybrid, men du kan jo sørge for at have købernes navn, adresse og tlf., så hvis du senere finder ud af, at de ikke er rene, kan du give dem besked.
det har jeg sørget for :wink: alle købere skriver deres telefon nummer og navn på en "kontrakt" jeg beholder og køber får også en med mine på :wink:

liv

Indlæg af liv » 18. feb 2009 21:41

kwo skrev:
liv skrev: nåh men der er vel ingen måde ligenu at finde ud af det på.. og du er sikker på du gav mig den rigtige saphir hamster ikke? :lol:  :lol: du har jo så mange det skulle være let at fare vild :lol:  :lol:
Ja da. :)
Men det ville nu heller ikke betyde noget, for de er allesammen rene. Hvis én i stammen ikke var ren, ville jeg stoppe al avl og droppe arten.
okay var også bare lidt en joke :lol:  :lol: nåh men han er solgt som skrevet tidligere. så vi finder nok aldrig ud af det.. men så må vi jo se om jeg skal have unger hvis jeg beholder en af hunnerne så kan det være der kommer flere spor der :) ligenu bliver de kaldt vinterhvide og det vil de gøre indtil det modsatte er bevist.

Låst