Creme-basseret skimmel kuld

Har du et født eller planlagt kuld, kan du her vise kuldet frem og fortælle mere om det.
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. dec 2009 12:30

Lykke skrev:Men kunne der være nogen mulighed for at far faktisk er sortgul skimmel? Jeg aner ikke hvordan skimmel ville virke der, så jeg tænker bare højt...  :)

Ellers må der jo være sket noget i stil med at den gyldne unge har misset et e-gen eller en af forældrene har en Eee-kombination eller hvad man nu kan forestille sig af gen-defekter.

Har du prøvet at spørge Kenneth? Det er jo ikke sikkert han læser med her under annoncering af kuld...
skimmel sætter sig jo kun på ee varianter så faren er helt sikkert zobel skimmel. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

contraria

Indlæg af contraria » 1. dec 2009 13:53

det er set hos mus at et gen (non-agouti) er muteret tilbage til sin oprindelige form, nemlig agouti.

under kromtolerede forhold, har en sort hun givet  agouti unger med en sort han.

kan e genet vare muteret tilbage til E?

ellers så havde pia en gang en side(forum liste, mener jeg) hvor det blev diskuteret gul umbrouse kontra zobel. jeg kunne forstille mig at når gul umbrouse kan ligne zobler til forvekling, at ten rød øjet gul umbrouse også vil kunne ligne en mink til forvekling.
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 1. dec 2009 14:20

Altså det kan jo nærmest kun være moren som ligner noget hun ikke er...
Eftersom faren er skimmel er han nødt til at være ee... ellers havde han ikke været skimmel... Selvom han i farven ligner en sortgul mere end zobel... Men eftersom han er skimmel så må han jo næsten være ee-baseret...
(medmindre skimmel kan vises på To-variant lige pludselig)

moren ligner unægteligt en mink :?  
Kan du huske hvem forældrene er og deres farver?
Jeg ikke lige gennemskue hvad moren ellers skule være af ikke-creme variant...  :?

men hvis de rent faktisk begge to er creme-variant, så er det vist det man kan kalde for spontan genmutation  :lol:  en ægte kromosomfejl  :lol:
I teorien burde det måske godt kunne lade sig gøre at e mutere tilbage til E (eller a til A for den sags skyld), men jeg har godt nok aldrig hørt om det før   :?  

Amanda har du en kilde til den slags?
Kunne være rart om man kunne komme i kontakt med nogle der havde oplevet det før...

Benjamin - ellers må du jo prøve at finde en anden ee-han og parre hende med  :?  bare for at tjekke om hun ee eller Ee :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 1. dec 2009 15:23

Pia: Forældrene til Venus er din Dana som er mink og Anette´s Eos som var  chokolade.

burrus

Indlæg af burrus » 1. dec 2009 15:25

hm ja ok... det åbner jo op for lidt forskelligt...
i hvert fald for at Venus er Ee baseret
men Venus ligner godt nok en alm mink
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. dec 2009 18:11

faren ligner altså ikke en sortgul, det er fordi han er så flot skimmel aftegnet at han ser lys ud i farven, og da han er skimmel så kan han kun være ee ingen tvivl om det. :)

Og moren kan højest være Tortie og ikke gul eftersom at hendes far er chokolade, så jeg kan ikke se hvad hun skulle være hvis hun ikke var ee.

kan ikke se at jeg skulle få noget ud af at parre hende med en anden creme han, da den han hun er parret med allerede er creme baseret.

Men man fristes jo lidt mere til at tro på en kromosomfejl selvom det er ret så usandsynligt, da 14 af ungerne ser ud til at være creme varianter og at der kun er en agouti variant og med forældrenes udseende og gener i bagagen så har jeg svært ved at sige hvad venus ellers skulle være istedet for ee. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

burrus

Indlæg af burrus » 1. dec 2009 18:13

altså enten må Venus være Ee-baseret
eller også er der jo sket en kromosomfejl på den gyldne unge :wink:

men uanset hvad så er det lidt vildt  :lol:
Pia B

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. dec 2009 22:31

burrus skrev:altså enten må Venus være Ee-baseret
eller også er der jo sket en kromosomfejl på den gyldne unge :wink:

men uanset hvad så er det lidt vildt  :lol:
en af de nærmeste dage skal jeg lige undersøge venus bagrund lidt bedre, for at hun er Ee er nu atter og en gang det der er størst chance for.
Og så må jeg jo også lige se hvordan de RØ unger udvikler sig. :)

contraria

Indlæg af contraria » 2. dec 2009 08:34

burrus skrev: Amanda har du en kilde til den slags?
Kunne være rart om man kunne komme i kontakt med nogle der havde oplevet det før...

jeg skal se om jeg kan finde det igen.

så fant jeg det.... det var så ikke a som muteret til A, men a som muteret til andre mere dominate mutationer in A og a selv. (da der er flere gener på a-locus ind hos andre dyre arter)
   * There has been numerous reports of A[sup]w[/sup] and a[sup]t[/sup]  mice appearing from a/a x a/a crosses, most likely due to remutations of a.

In fact, a reverting to two more dominant alleles at and AW is said to happen unusally often.
kille: http://hiiret.fi/eng/breeding/genetics/a-locus.html

dominans kæden ser således ud
A[sup]y[/sup]
A[sup]w[/sup]
A
a[sup]t[/sup]
a
a[sup]e[/sup]

jeg vil gå ind på deres forum og høre om nogen der inde fra, kan sætte mig i kontakt med nogen af dem som har oplevet dette. og så vender jeg tilbage til jer så hurtigt som muligt med flere oplysninger.

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. dec 2009 09:58

Hvorfor er det, at skimmel kun kan findes på ee?
Det er det gen, der giver hvidbuget hos agouti-varianter, ik'? Men kan det ikke ses hos andre non-agouti'er, f.eks. sort?

burrus

Indlæg af burrus » 2. dec 2009 10:36

Lykke skrev:Hvorfor er det, at skimmel kun kan findes på ee?
Det er det gen, der giver hvidbuget hos agouti-varianter, ik'? Men kan det ikke ses hos andre non-agouti'er, f.eks. sort?
skimmel er skimmel på alle ee-varianter
men giver hvidbuget alle andre varianter  :wink:

hvorfor - er et rigtig godt spørgsmål  :lol:
Pia B

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. dec 2009 19:23

Lykke skrev:Hvorfor er det, at skimmel kun kan findes på ee?
jeps det giver nemlig hvidbuget på alle andre varianter, derfor er skimmel dyr altid ee varianter.
hvidbugede dyr er så ikke ee varianter. :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 2. dec 2009 21:18

OK. Jeg troede bare, det handlede om agouti eller ej. Men der kan man se  :lol:

contraria

Indlæg af contraria » 3. dec 2009 01:22

med tanke på hvem venus er efter, og at faren til kuldet med 500% sikkerhed er ee. så er der næsten kun en forklarlig mulighed tilbage, og det er at et e gen er muteret tilbage til E.

for kan ikke se eller fanttaser mig til andre muligheder.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. dec 2009 16:47

jeg har måtte konstatere at Venus er en Ee variant og dermed ikke Mink, da der nu også er 2 Cinnamon unger i kuldet.
hvad Venus så er det aner jeg virkelig ikke, men at der skulle være flere gener der var muteret i samme kuld virker for mig for usandsynligt.

der er også en RØ unge der er helt hvid ind til videre, den glæder jeg mig også til at se hvordan kommer til at se ud, der skulle nemlig ikke være sølvgrå indblandet i denne parring. :)

Der er også et par mink unger og den ene ser Skimmel ud så det krydser jeg lidt fingre for, for så bliver den nemlig her. :D

Besvar