så har Lumi født.. (opdate på kønsfordelingen)

Har du et født eller planlagt kuld, kan du her vise kuldet frem og fortælle mere om det.
burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2009 21:46

Lemou skrev:
burrus skrev:de findes så vidt vides ikke :wink:

man "mener" at have fundet et par i rusland, men de er meget sjældne da hannerne er sterile ved 10 uger så de er næsten umulige at avle.. mener også at ungerne er ret så skravlede, men det er ikke et gen jeg kender meget til... ud over at de er næsten umulige at avle pga. hannernes manglende fertilitet...
Selvom de er ikke ret fertile, så findes de jo stadig ;)
ikke bevist nej :wink:  

det menes uddød...

der er dog en russer som TROR han har to ruby eyed...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lemou

Indlæg af Lemou » 2. jan 2009 22:34

burrus skrev:
Lemou skrev:
burrus skrev:de findes så vidt vides ikke :wink:

man "mener" at have fundet et par i rusland, men de er meget sjældne da hannerne er sterile ved 10 uger så de er næsten umulige at avle.. mener også at ungerne er ret så skravlede, men det er ikke et gen jeg kender meget til... ud over at de er næsten umulige at avle pga. hannernes manglende fertilitet...
Selvom de er ikke ret fertile, så findes de jo stadig ;)
ikke bevist nej :wink:  

det menes uddød...

der er dog en russer som TROR han har to ruby eyed...
Okay... Hehe..
Men sjældne, er de i hvertfald.. Hvis de da stadig findes

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 3. jan 2009 02:42

burrus skrev:
Lykke skrev:
Jeanne skrev: Det er jeg ikke enig i - MØ betyder mørkøjet (hvilket både dækker sort og brun)  :wink:
Findes der også brun-øjede hamstere?
ja alle rust varianter (som ikke er pp) er brunøjet - men du kan ikke se forskel på sort og brunøjede...
derfor jeg synes det er gak at sige mørkøjet...
jeg bruger kun øjenfarve betegnelse på de rødøjede, da de er de eneste som har de i deres "farvenavn"...
jeg ville aldrig sige sortøjet creme - det gir sig selv når PP jo  er "vildt" varianten... eller sort øjet sølvgrå...

rust-farvene kendes man jo ud fra ørefarven alligevel...

det hedder jo også mørkøret creme - ikke mørkøjet creme.. (i hvert fald de steder jeg har læst :?: ) hvis det endelig skal hedde andet end creme, når det er ganske alm. creme uden p...
og rødøjet creme hvis det er med pp...

mørkøjet ser jeg ingen anvendelse for?
Jeg mener, det giver fint mening med MØ = mørkøjet og RØ = rødøjet. Det ville i mine øjne være ret ulogisk hvis MØ betød mørkØRET, når RØ betyder rødØJET  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

burrus

Indlæg af burrus » 3. jan 2009 07:55

men hvornår vil du have "behov" for at bruge en "titel" som mørkøjet....?

jeg bruger sjældent mørkøret - kun i forbindelse med mørkøret hvid...

ellers bruger jeg aldrig nogle af dem... har aldrig fundet et "behov" for at bruge mørkøjet...
og kan ikke finde nogen :?:  for vi nævner jo sleti kke øjenfarven i deres farvebetegnelse medmindre det er fordi den er rødøjet....
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Meddie

Indlæg af Meddie » 3. jan 2009 09:37

Hvordan har den kommende moder det? :D
~ Mvh. Mette og Clean

burrus

Indlæg af burrus » 3. jan 2009 09:38

hehe Amanda er lige taget på arbejde :wink:  mener hun har fri kl 14 eller 16 :lol:  (gosh hvorfor ved jeg sådan noget :lol:  :roll: )
Pia B

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 10:28

Jeanne skrev:
burrus skrev:
Lykke skrev: Findes der også brun-øjede hamstere?
ja alle rust varianter (som ikke er pp) er brunøjet - men du kan ikke se forskel på sort og brunøjede...
derfor jeg synes det er gak at sige mørkøjet...
jeg bruger kun øjenfarve betegnelse på de rødøjede, da de er de eneste som har de i deres "farvenavn"...
jeg ville aldrig sige sortøjet creme - det gir sig selv når PP jo  er "vildt" varianten... eller sort øjet sølvgrå...

rust-farvene kendes man jo ud fra ørefarven alligevel...

det hedder jo også mørkøret creme - ikke mørkøjet creme.. (i hvert fald de steder jeg har læst :?: ) hvis det endelig skal hedde andet end creme, når det er ganske alm. creme uden p...
og rødøjet creme hvis det er med pp...

mørkøjet ser jeg ingen anvendelse for?
Jeg mener, det giver fint mening med MØ = mørkøjet og RØ = rødøjet. Det ville i mine øjne være ret ulogisk hvis MØ betød mørkØRET, når RØ betyder rødØJET  :wink:
Hvordan ville du så forkorte mørkøret hvid?
Nu er det jo bare sådan at både øre og øje har ø.
Jeg har i hvert fald set mange bruge MØ for mørkøret.

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 10:31

burrus skrev:men hvornår vil du have "behov" for at bruge en "titel" som mørkøjet....?

jeg bruger sjældent mørkøret - kun i forbindelse med mørkøret hvid...

ellers bruger jeg aldrig nogle af dem... har aldrig fundet et "behov" for at bruge mørkøjet...
og kan ikke finde nogen :?:  for vi nævner jo sleti kke øjenfarven i deres farvebetegnelse medmindre det er fordi den er rødøjet....
Som nævnt havde jeg brug for at skrive på en stamtavle at der i søskendeflokken var både sortøjede og rødøjede - altså i oversigtsform. Man kan selvfølgelig argumentere for at det måske var nok bare at skrive RØ, men jeg vil jo heller ikke have det til at se ud som om der kun er RØ.

Eller lige når man kigger på de små og ser hvor mange sort(mørk)øjede og hvor mange rødøjede der er.

Men ellers bruger man det vel ikke.

Er der i øvrigt nogen der ved, hvordan man har kunnet skelne mellem sorte og brune øjne, hvis det ikke kan ses?

burrus

Indlæg af burrus » 3. jan 2009 10:34

Lykke skrev: Som nævnt havde jeg brug for at skrive på en stamtavle at der i søskendeflokken var både sortøjede og rødøjede - altså i oversigtsform. Man kan selvfølgelig argumentere for at det måske var nok bare at skrive RØ, men jeg vil jo heller ikke have det til at se ud som om der kun er RØ.

Er der i øvrigt nogen der ved, hvordan man har kunnet skelne mellem sorte og brune øjne, hvis det ikke kan ses?
tja i det tilfælde havde jeg jo så skrevet "creme, rø creme, osv..."  :wink:  

nej der kan ikke skelnes mellem de brune og sorte øjne - netop derfor det aldrig rigtig nævnes :wink:  
men ALLE rust varianter - uden cinnamon - har brune øjne (og øre) :wink:
Pia B

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 3. jan 2009 10:48

Hun er ikke ret tyk, så jeg vil gætte på 6-7 stk., men det det kan jo sagtens snyde.  :)

burrus

Indlæg af burrus » 3. jan 2009 10:48

puha det er i dag...  :shock:  eller måske først i aften... uanset! lad det blive et relativt lille kuld kun med hvide unger :lol:
Pia B

Lemou

Indlæg af Lemou » 3. jan 2009 12:10

burrus skrev:puha det er i dag...  :shock:  eller måske først i aften... uanset! lad det blive et relativt lille kuld kun med hvide unger :lol:
Det er vist for meget at håbe på ;P

contraria

Indlæg af contraria » 3. jan 2009 16:59

Meddie skrev:Hvordan har den kommende moder det? :D
hun er nu på størrelse med en tennisboldt rund om maven. hun var lidt svær at lokke ud af reden nu her da jeg kom hjem, så det sker snart.

men gorssss hvor er det svært at se en hvid hamster i hvidt toilet papir :roll: hvorfor gav jeg hinde ikke noget møndstret at bygge rede af.. :?
de venligste hilsner amanda

liv

Indlæg af liv » 3. jan 2009 17:59

contraria skrev:
Meddie skrev:Hvordan har den kommende moder det? :D
hun er nu på størrelse med en tennisboldt rund om maven. hun var lidt svær at lokke ud af reden nu her da jeg kom hjem, så det sker snart.

men gorssss hvor er det svært at se en hvid hamster i hvidt toilet papir :roll: hvorfor gav jeg hinde ikke noget møndstret at bygge rede af.. :?
hih ved hvad de mener!! troede feta var stukket af førstedag da hun lå i sin kokosnød fuld af toiletpapiret og da jeg løftede det havde hun sat kløerne i den så hun sad fast
:lol:  :lol: der blev jeg nervøs indtil en lille rumpe gled ned af papiret og et helt uskyldigt øjne og tænkte hmm må jeg ikke sove igen? :lol:  :lol:

Meddie

Indlæg af Meddie » 3. jan 2009 19:06

:lol:  :lol:  :lol:
~ Mvh. Mette og Clean

Besvar