Lindes E-kuld

Har du et født eller planlagt kuld, kan du her vise kuldet frem og fortælle mere om det.
chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Lindes E-kuld

Indlæg af chlin » 18. feb 2013 01:17

Der er virkelig amoriner i luften her hos mig for tiden  :D

Onsdag aften så det sådan ud:
Billede

Det er Lullu og Gandalf der hygger sig og i aften er Lullu ikke i brunst, så hun skulle også gerne vente sig et par små guldklumper

Lullu (som egentlig hedder Malthes Louisiana) er min skønne langhårede rust pige. Lullu er en meget nysgerrig og snakkesalig pige. Hun er altid vild efter at komme med mig på tur ud at hilse på andre mennesker og så er hun en ren udbryderdronning, som er en mester i at komme ud af faunabokse. Lullu var en helt fantastisk mor til sidst første kuld og dette bliver så hendes sidste inden hun går på en velfortjent pension. Lullu har fået ærespræmie i standard.
Lindes Gandalf er mit opdræts stolthed. Han er efter mine egne Sølvregn og Fredrik og blev kåret til Champion ved udstillingen i Herning den 2.2.13. Gandalf har tidligere været lånt ud til et kuld med Togo hos Hamsterhusets opdræt og fik sammen med hende seks skønne unger. Gandalf er langhåret rødøjet sølvgrå og har en helt fantastisk lang og tyk pels. Gandalf er min lille kælepotte! Han elsker at komme ud og kan virkelig larme for at tiltrække min opmærksomhed. Når han er træt så elsker han at ligge og sove hos mig.

De to er først og fremmest sat sammen for at forene deres fantastiske temperament. Samtidig kan det give en indikation af om Gandalf mon bærer Dark Grey. For jeg ved at Lullu bærer genet, så måske kommer der også sådan en skøn lille unge

Der forventes unger i følgende farver:
Sort, Rust, Chokolade, Gylden og Sølvgrå
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

annette gregersen
Indlæg: 2633
Tilmeldt: 21. okt 2012 18:27

Indlæg af annette gregersen » 19. feb 2013 11:42

her skal jeg ikke kigge:)
sitanes opdræt af langhårede guldhamstre.

MiivxD
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. apr 2014 16:11

Indlæg af MiivxD » 19. feb 2013 12:37

Glæder mig til at der komme nogle små fine unger :)

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 19. feb 2013 18:19

spændende :) uha tror nemt jeg kan fristes .

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 22. feb 2013 01:02

Lullu er lidt mystisk. Hun skulle nu være 8 dage henne, men hun har tabt sig ca 8 gram... Har testet hende i aften og hun er absolut ikke interesseret i Gandalf, så hun burde være drægtig.
Så nu må jeg hellere sørge for at forkæle hende ekstra den næste tid, så hun kan vokse og trives.

Hendes humør fejler i al fald intet. Hun er som altid utrolig nysgerrig og kontaktsøgende
Billede
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Indlæg af burrus » 22. feb 2013 06:50

hehe det der med drægtige hamstere der taber sig, det har jeg efterhånden prøvet en del gange!  :)   jeg ved ikke HVORFOR de taber sig/går i stå, men stort set alle mine guldbamser enten tabte sig eller gik i stå i vægten på et tidspunkt i graviditeten. De tog det hele på igen og mere til, men det er ret frustrerende at de pludselig går i stå på den måde
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 22. feb 2013 14:10

burrus skrev:hehe det der med drægtige hamstere der taber sig, det har jeg efterhånden prøvet en del gange!  :)   jeg ved ikke HVORFOR de taber sig/går i stå, men stort set alle mine guldbamser enten tabte sig eller gik i stå i vægten på et tidspunkt i graviditeten. De tog det hele på igen og mere til, men det er ret frustrerende at de pludselig går i stå på den måde
Ja man bliver noget i tvivl om hvad der sker for dem. Men nu bliver hun godt forkælet så mon ikke hun ender som en lille, tyk bolle
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 22. feb 2013 16:08

Spørgsmål, hvordan er det endelig at være opdrætter ?
Er det hårdt, koster det mange penge, eller hvordan er det ?

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Indlæg af burrus » 22. feb 2013 16:24

tja hvordan er det?

penge - dem tjener man i hvert fald ikke!  :lol:  det koster penge at lave kuld, det koster at købe nye avlshamstere, det koster at købe ekstra bure hjem, hvis man ikke lige får solgt alle unger, det koster at købe den ekstra foder som ungerne spiser (og unger spiser ret meget foder  :shock: ), det koster at have ekstra mange hamstere, begynder man som mig at importere helt fra Holland - eller måske bare Tyskland og Sverige, så koster det RIGTIG meget lige pludseligt at få nye avlshamstere :)  (tror jeg i alt har lagt 2000,- i importhamstere alene, dertil transport af mig selv for at hente dem i Kbh, og så kommer dyrlægeregning på importdyrene, fordi man går lidt ekstra vej for dem, for at holde dem sunde og raske, fordi de er unikt avlsmateriale)
dyrlægeregningerne er der risiko for at de bliver flere ift. hvis man har bare en eller to - da risikoen jo stiger i takt med at man får flere dyr, der potentielt kan blive syg.

Er det hårdt?
Tja det er vel så hårdt som man har ambitioner til. Jo flere ambitioner og jo mere man "vil", jo mere arbejde er der også! :)
Jeg importere f.eks. fra Holland og Finland, jeg går ret langt for at redde evt. syge importhamstere, hvor andre måske ville aflive tidligere og så købe en ny - den mulighed har jeg bare ikke altid fordi det er ikke voldsomt nemt at få nye dyr fra Holland. Det bliver også hårdere i forhold hvad man vil opdrætte. Vil man ud i nogle genetiske svære farver at opnå, så kræver det som regel længere tid og flere kuld at nå dertil - det kan være rigtig hårdt!
Man kan også bare hygge sig med et kuld om året og så er det ikke meget anderledes end ellers at være hamsterejer.
Og mellemvejen - hvor man har 2-3-4 kuld om året, har sine hamstere fra andre danske opdrættere, går op i ungernes helbred og stamtavler, farver osv., men stadig på et plan så man ikke er "totalt nørd" - jo det er hårdt, men stadig overkommeligt for rigtig mange :)
Det hårdeste imho er helt klart, når man mister store unger eller sine "gamle avlsdyr", som man har knyttet sig rigtig meget til og som har lagt grund for ens opdræt. DET er hårdt! også på en helt anden måde end at miste sine kælehamstere.  (og dét har helt klart smittet af på min måde at holde hamstere på i dag! indrømmet - jeg er ikke nær så knyttet til mine hamstere mere, som jeg har været - for det er FOR hårdt til mig...)

men ud over at være hårdt, så er det også utroligt givende :)
Man sætter sig ind i nogle ting (opdræt) og sætter sig nogle avlsmæssige mål. Det er utroligt givende at nå de mål :)
Det er rigtig hyggeligt at have unger og det er uden tvivl rigtig dejligt at se når man sender hamstere ud til nye hamsterejere og se hvor glade de bliver for deres nye kæledyr :)

Men der kan ligge meget arbejde i det - men HVOR meget afhænger meget af, hvor meget man "vil" med det :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 22. feb 2013 17:03

Jeg elsker at have unger og se deres opvækst, men det er også hårdt når de skal deres nye hjem. Især når den sidste unge rejst.

Det bliver aldrig noget man tjener på og udgifterne er svingene, fordi pludselig kan det være man skal til dyrlæge en masse gange, eller som Pia skriver skal have importeret avlsdyr. Man skal have bure, legetøj og strøelse.

Det kan også ske uforudsete ting så alle ungerne pludselig dør eller man skal betale for dyrlæge til dem. Det er noget man ikke håber der sker, men det kan ske   :(

Min mand og jeg bruger meget tid på at gøre ungerne så håndvante som muligt, og det kræver meget tid.

Selvom det ikke er noget jeg tjener på og det tager meget tid at være opdrætter så er jeg rigtig glad for at være det.
Jeg synes det er sjovt at overveje hvem der egner sig som de bedste par.
Få lov til at følge ungerne og se deres udvikling og forskellige personligheder
Det er en skøn følelse at møde købere som virklig er glade for den lille pelsklump de får med hjem og skønt når de giver tilbage melding om ungen.

Men at være opdrætter er noget man skal overveje om man vil, for det er ikke nemt og man skal overveje om det man får ud af det er noget man vil  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 22. feb 2013 18:24

Tak i to  :)
har nemelig gået at overvejet at den dag jeg flytter hjemmefra (4 år) så kan jeg få hamster, og måske nogle kuld  :D

Ved der er lang tid til, men man må vel godt drømme  :roll:

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 24. feb 2013 22:44

Lullu er bestemt ikke i humør til at sidde stille og smile til kameraet i aften, så jeg nøjes med at berette at det nu går den rigtige vej med hendes vægt. Hun har taget de 8 gram på og hun har taget yderligere 8 gram på.
Det er 16 gram på 2 dage, så der er vidst noget galt med min vægt...
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

MiivxD
Indlæg: 248
Tilmeldt: 15. apr 2014 16:11

Indlæg af MiivxD » 24. feb 2013 22:46

Glæder mig til at der forhåbentlig snart kommer et kuld unger :) ..

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Indlæg af chlin » 28. feb 2013 02:16

Lullu har sørme travlt med at indhente det forsømte hvad angår vægten! I dag vejer hun 173 gram, dvs +23 gram siden parringen og hun er ved at få sig en dejlig lille mave :-)
Så mon ikke der ligger et lille kuld i reden fredag aften?
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Indlæg af Luna » 28. feb 2013 10:37

YAY!!! :D
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Besvar