Er opdræt og salg af hamster forbudt ??

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
malthesmor

Er opdræt og salg af hamster forbudt ??

Indlæg af malthesmor » 17. sep 2009 21:49

Ja som overskriften siger vil jeg gerne vide om opdræt og salg af hamstere er forbudt ????

Har her i aften været til beboer møde i den almen boligforening afdeling som jeg bor i, blev i pausen kontaktet af formanden som sagde at hun havde hørt at jeg opdrættede og solgte hamster på internettet, og at det var ikke lovligt   :cry:

Er der nogen der ved noget om det ???

Reelt tjener man jo ik det store ved at opdrætte hamstere, da der jo også er en del udgifter.

Vil lige sige at det er fuldt lovligt at holde dyr som kaniner,marsvin,hamster,mus,fugl og fisk bare de er i bur.

men forstår virkelig ikke hvis det er forbudt at have et hobby opdræt med dyr som bliver passet til punkt og prikke. :cry:

ian2009

Indlæg af ian2009 » 17. sep 2009 22:58

jeg tror ikke på at det er ulovligt

Bella

Indlæg af Bella » 18. sep 2009 05:35

Hvor fanden har hun det fra ?????
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

burrus

Indlæg af burrus » 18. sep 2009 05:42

hvad havde hun af grundlag for den påstand?  :?

altså der er jo de altid gældende regler for, hvornår man ska momsregistreres som værende erhvervsdrivende - men det kræver altså at du har omkostninger for 50.000 om året!  og det har du vel ikke helt?  :wink:  ergo skal du bruge over 4000 om måneden, hver måned, på hamsterne, hvis du skal momsregistreres og dermed være erhvervsdrivende...

så slap du bare af og hav din hobby med hamsterne  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. sep 2009 07:50

Hvis det er erhvervsmæssigt opdræt, skal man have polititilladelse og så er der krav om dyrlægetilsyn osv.

Hvis det ikke kan forventes at give overskud, vil det altid være hobbyvirksomhed (og ikke erhverv), og skat vil tage en del af evt overskud, men man skal selv bære underskud. Distinktionen hobby/ erhverv er dog lidt problematisk, men som regel den anden vej...

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 18. sep 2009 08:21

Hvis du gør noget der er ulovligt så gør alle vi andre opdrættere også noget der er ulovligt.

men hvis der bliver mere så prøv og spørg til alle de mennesker der laver smykker og kort, så skal h*n også være efter dem, for så er det lige så ulovligt.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 18. sep 2009 12:29

jamen så er vi allesammen jo vaneforbrydere
og så ville det samme jo gælde for alle andre dyr der sælges over nettet
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

LUX

Indlæg af LUX » 18. sep 2009 13:16

Der er forskel på hobbyavl og på erhvervsavl.

Man skal ik ha omkostninger for 50.000kr (Pia altså  :lol: ).
Man ska ha indtægter for 50.00kr+ - og så er det underordnet hvor mange udgifter du har.
Har du indtægter for mere end 50.000kr/år skal du momsregs.

Men ALLE - i ska gemme alt.
Kvitteringer fra dyrlæge, foder, bundstrø osv.

En marsvineopdrætter (Cavy Cats/Annbritt) var engang blevet kaldt til skat fordi nogen havde anmeldt hende.
Her fremviste hun oversigt over hendes salg af unger - altså hvor mange kuld, unger osv.
Desuden fremviste hun kvitteringer for dyrlæge, foder, strø osv.

Hendes opdræt blev fastslået som et hobbyopdræt og dette er altid lovligt  :wink:
Det eneste der sku gøre det ulovligt for dig var hvis i ik måtte ha dyr - men det må i gerne..

Du siger blot til formanden at du ønsker dokumentation for denne påstand (der er intet hold i den).
Når man som os har et rotteopdræt, vælger man at undersøge sådanne ting i "god tid" for nu er det jo i manges øjne meget værre at holde rotter end at holde hamstere.
Sofie

burrus

Indlæg af burrus » 18. sep 2009 13:25

LUX - part 2 skrev: (Pia altså  :lol: ).
prøv lige at se tidspunktet for mit indlæg - og så prøv at overveje hvor vågen jeg var :lol:  og tilføj så lidt smertestillende  :lol:  :nut
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 18. sep 2009 13:53

Det er jo typisk at der er nogen der skal få ondt et vist sted pga man har dyr. :)

Men nej det er ikke ulovligt så længe det blot er lovligt at holde dyr i din ejendom, hvis hun påstår det er ulovligt så ville jeg bede om noget dokumentation for den påstand.
Så som pia siger fortsæt du bare med din Hobby hanne. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 18. sep 2009 15:09

Mange tak skal i have alle sammen, jeg blev satme gal da hun kom med den påstand  :evil:  :evil:

Et opdræt af guldhamster kan ALDRIG komme op på 50.000 årligt og hvad der er af udgifter kan vist gå lige op med indtægterne, alt efter hvormange kuld man har, men nok en god ide at holde styr på hvad man reelt har af udgifter og indtægter :D

Har idag læst i ordensreglement, hvor der står at man IKKE må drive erhvervsmæssig virksomhed uden foreningens skriftlige tilladelse, og for at det skal være en erhvervsmæssig virksomhed skal det jo give overskud.

Så foretager mig intet indtil videre, vil vente på om foreningen kommer med noget konkret, for som formanden sagde iaftes ville hun undersøge det nærmere, og hvis det kommer såvidt må jeg jo bare forlange at få det på skrift :D, og så handle ud fra det.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 18. sep 2009 15:24

hehe erhvervsmæssig - men ik lige dit opdræt, men man kan godt værre erhvervsdrivende uden det giver overskud, men be du hende bare om at påvise at det er erhvervsmæssigt, det er HENDE der SKAL bevise at du gør noget forkert og ikke dig der skal bevise noget over for hende, den eneste du kan komme til at bevise noget over for er skattevæsnet, hvis det kommer der til.

Det er eltid sagsøger der ligger med bevisbyrden og ikke den sagsøgte.
(Danm hvor er jeg glad for de jurelektioner vi have på 1 og 2 semester 8-) )
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 18. sep 2009 17:45

Tja hvis man skal tjene 50.000,- og man sælger en hamster for 50 kr, så skal man da bare sælge 1000 hamstere om året eller 83 hamstere om måneden eller 2-3 hamstere om dagen - det skulle da være en smal sag  :roll:
Men til gengæld skal man så lige have et par rum mere til alle avlsdyrene.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

burrus

Indlæg af burrus » 18. sep 2009 17:56

sabkoch skrev:Tja hvis man skal tjene 50.000,- og man sælger en hamster for 50 kr, så skal man da bare sælge 1000 hamstere om året eller 83 hamstere om måneden eller 2-3 hamstere om dagen - det skulle da være en smal sag  :roll:
Men til gengæld skal man så lige have et par rum mere til alle avlsdyrene.
neeej da - vi skruger da priserne i vejret  :wink:  :lol:  400 pr. hamster - så når vi da snildt 50.000  :roll:  :lol:  

not!  :lol:  

de som kan tjene 50.000 om året på deres hamsteropdræt - dem vil jeg gerne møde! for endten så har de så mange dyr at det ikke er kæledyr de sælger ud af -  men produktionsdyr!
eller også så har de et hemmeligt middel, som jeg godt vil have fingre i  :lol:
Pia B

Besvar