Lidt info om turkisk og rumænsk gulhamstere

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
BittéHamstereN

Lidt info om turkisk og rumænsk gulhamstere

Indlæg af BittéHamstereN » 30. dec 2009 13:53

Jeg sad lidt på nettet og læste om guldhamstere da jeg faldt over noget interessant. Jeg vidste godt de guldhamstere der er i Danmark er Syriske, så blev lidt nysgerrig på de andre guld hamstere. Jeg fandt lidt om turkisk og rumænsk: (kopiret fra http://hem.spray.se/hamsterburen/raser.htm)

Turkisk guldhamster (Mesocricetus brandti) :
Den Turkiska Guldhamstern liknar den syriska men är något större. Färgen liknar den Normalfärgade syriska Guldhamstern, pälsen är brun och den är lite vit på magen.
Den Turkiska Guldhamstern finns i Turkiet, Norra Transkaukasien, Libanon och Israel.
De lever ensamma och är nattdjur. Deras livstid är ca 2 år. Den Turkiska Guldhamstern kan gå i dvala i upp till 10 månader om året men normalt är 5-6 månader. De vaknar upp i 1-2 dagar var 2-7 dag under dvalan men de kan ibland sova oavbrutet i upp till 30 dagar.
Honan är könsmogen vid 7-8 veckors ålder och har två parningsperioder, vår och höst när dagsljuset är mellan 15-17 timmar.
Hanen blir inte könsmogen förrän vid 5-6 månaders ålder. Honan är dräktig i 14-15 dagar och hon får 1-13 ungar, i snitt 6 st.
Ungarna får klara sig själva vid 3 veckors ålder. Den Turkiska Hamstern används som försöksdjur och är inte känd som husdjur.

Rumænsk guldhamster (Mesocricetus newtoni ) :
Den rumänska Guldhamstern är lik den Syriska Guldhamstern både storleks- och utseendemässigt. Den är ca mellan 17-19 cm lång. Färgen är lik den Normalfärgade Syriska Guldhamstern. Den har brunaktig päls och den är vit på magen och den har svarta fläckar på kinderna.
Den Rumänska Guldhamstern har ett mer spetsigt ansikte än de flesta andra Hamsterarterna. I vilt tillstånd lever dom på fält, odlade och steniga slättlandskap eller på buskiga sluttningar. Den Rumänska Guldhamstern kan man finna i Rumänien, Bulgarien och i Norra ryssland.
Den bor i hålor året runt. Hålorna har olika gångar och rum som de försvarar vilt mot inkräktare. De äter i huvudsak korn och olika sädesslag.
Deras naturliga parningstid är på försommaren, men i fångenskap kan man para dom när som helst.
Dom blir könsmogna när dom är mellan 8-10 veckor och är dräktiga i ca 16-18 dagar och får mellan 1-12 ungar.
Den Rumänska guldhamstern används främst för djurförsök och forskning.

Hvis der er nogen der ved noget ud over det, vil i så ikke fortælle eller linke til det, da jeg finder det meget intersant :D Info omkring Kaukasisk Guldhamster kan også bruges :D  :D  :D

PS. Håber i forstår det der står, det er lidt svært at forstå første gang efter min mening, det er jo ikke dansk :lol:  :oops:
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

kwo

Indlæg af kwo » 30. dec 2009 15:17

Sådan en hjemmeside ville jeg nok tage med et gran salt, endda et stort et af slagsen. ;)

Den bærer præg af at være lavet af et barn, og jeg tvivler på der er brugt meget tid på at være kritisk over for "kilderne". Der nævnes ikke hvor informationen kommer fra, men det er formentlig sider af tilsvarende tvivlsom karakter.

Bl.a. er der flere grove fejl på den side du nævner.
Den rumænske hamster har været brugt til nogle forsøg, men bruges næppe mere, da det er en truet dyreart. Desuden lever den absolut ikke i det nordlige Rusland. Det er tusinder af kilometer væk fra Rumænien og Bulgarien, hvor den retteligt hører hjemme. Desuden ville klimaet i det nordlige Rusland gøre at de ville være i hi året rundt. :)

Og apropos hi, så er det jo også noget vrøvl at den tyrkiske hamster skulle gå i hi i op til 10 måneder. Det er jo stort set hele året, og alle der har været i Tyrkiet ved at der er rimelig varmt meget af året. Skal dog ikke afvise om man i et laboratorium kan få den til at gå i hi i 10 måneder ved at sætte den ind i frostboks og lade den blive der. ;)

Kan man engelsk er her en artikel om dvale hos den tyrkiske hamster:
http://journals.tubitak.gov.tr/zoology/ ... 0708-1.pdf

Og her er en artikel om de arter af hamstere, der lever i Europa (i bred forstand), bl.a. 3 af arterne af guldhamstere:
http://www.ugcs.caltech.edu/~gonzo/SN106-E.pdf
Kenneth Worm

Besvar