Hej alle
Sidder og skal i gang med en analyse af en Jan Sonnergaard-novelle. Jeg bliver i min opgavebeskrivelse bedt om at gøre rede for fortælleforholdene i novellen.. men jeg ved ikke hvad fortælleforhold er. Mine forældre ved det heller ikke, og det har ikke hjulpet at google det
Er der nogen herinde der ved hvad der menes, og kan give en kort beskrivelse?
Definition på udtrykket 'fortælleforhold'?
-
Altså om den bliver fortalt i jeg-version (jeg tog i dørhåndtaget)
eller 3. person (han tog i dørhåndtaget)
alvidende er, såvidt jeg husker, en fortæller der fortæller i 3. person med ved alt om de forskellige personers tanker og dette også er med i historien, men er usikker på det sidste.
alvidende er, såvidt jeg husker, en fortæller der fortæller i 3. person med ved alt om de forskellige personers tanker og dette også er med i historien, men er usikker på det sidste.
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er
Dejlige hammi'er
Lige præcisNoiaBell skrev:Altså om den bliver fortalt i jeg-version (jeg tog i dørhåndtaget)
Alvidende eks.: Han tog i dørhåndtaget velvidende at der kunne være noget skræmmende bag døren.
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11
Hurra! Jeg kan huske noget.Wampi skrev:Lige præcisNoiaBell skrev:Altså om den bliver fortalt i jeg-version (jeg tog i dørhåndtaget)
Alvidende eks.: Han tog i dørhåndtaget velvidende at der kunne være noget skræmmende bag døren.
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er
Dejlige hammi'er
-
-
fandt det her gennem google...håber det hjælper lidt
http://www.vufintern.dk/bely2003/Dansk/ ... 6lleren%29
Mens ellers ville jeg mene at hvis det er en jeg-fortælling, må det vel næsten være en første-persons fortælling
http://www.vufintern.dk/bely2003/Dansk/ ... 6lleren%29
Mens ellers ville jeg mene at hvis det er en jeg-fortælling, må det vel næsten være en første-persons fortælling
Hvis det er en historie hvor selve historien bliver fortalt udfra 1 persons synsvinkel og opfattelse, så er det i 1. person.
Et eksempel:
Twilight er fx skrevet i 1. person, for den er egentlig skrevet som om, at det er Bella der fortæller historien, man er inde i hendes tanker, man ser ud igennem hendes øjne og man får kun detaljer med som hun selv deltager i. En tydelig 1. person's fortælling.
Et eksempel:
Twilight er fx skrevet i 1. person, for den er egentlig skrevet som om, at det er Bella der fortæller historien, man er inde i hendes tanker, man ser ud igennem hendes øjne og man får kun detaljer med som hun selv deltager i. En tydelig 1. person's fortælling.
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er
Dejlige hammi'er