Dyrenes beskyttelse foreslå mindstepriser

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Lykke

Dyrenes beskyttelse foreslå mindstepriser

Indlæg af Lykke » 6. sep 2008 09:17

Jeg skulle redigere min annonce på Den Blå Avis idag og opdagede et felt med "Dyrenes beskyttelse og DBA foreslå mindstepriser ved salg af dyr". Da der kun stod priserne og ingen forklaring, gik jeg på Dyrenes beskyttelses hjemmeside og fandt følgende:

Dyrenes Beskyttelse opfordrer net-auktioner til at fastsætte minimumspriser på dyr

04-09-2007 - Familiedyr generelt
Dyrenes Beskyttelse modtager jævnligt henvendelser fra bekymrede mennesker, der er kommet i kontakt med net-auktioner, der bortauktionerer dyr. Selve auktionen er ikke ulovlig, men der kan være mange problemer forbundet med at bortauktionere dyr. Det største problem er nok, at ekstremt lave priser skaber et marked for impulskøb. Ofte ses latterlige/symbolske beløb på 1 kr. og lignende.

Det er Dyrenes Beskyttelses ønske at stoppe denne handel helt. Men da det ikke er ulovligt, er dette dog ikke en umiddelbar mulighed.

Flere medier ønsker dog selv at regulere handlen på visse områder. Bl.a. har Dyrenes Beskyttelse på andre områder et godt og frugtbart samarbejde med Den Blå Avis. Avisen bringer f.eks. gerne retningslinier for hold af dyr og arbejder for ikke at annoncere ulovlige eller uegnede dyrearter.

Som et nyt tiltag anmoder Dyrenes Beskyttelse hermed samtlige net-auktioner i Danmark, om at sætte et minimumsbeløb på salg af dyr og derved være med til at nedbringe antallet af impulskøb af dyr.

Foreningen mener, at det vil være vældig positivt, hvis de private firmaer selv kan finde ud af at regulere handelen med mindstepriser på levende dyr, og på denne måde skabe en bedre tilværelse for Danmarks mange familiedyr.

"Dyr er ikke noget man trækker i en tyggegummiautomat for en 2-krone", udtaler Ole Münster, direktør i Dyrenes Beskyttelse. "Det er levende væsener, som man skal tænke sig godt om, før man anskaffer."

Dyrenes Beskyttelse foreslår, at minimumspriserne bliver:
100 kr. pr. kanin/marsvin (og lignende familiedyr)
250 kr. pr. kat
500 kr. pr. hund

Heste
6000 kr. pr. hest
3000 kr. pr. lille hest
3000 kr. pr. stor pony
1000 kr. pr. lille pony

Yderligere oplysninger:
Direktør Ole Münster, Dyrenes Beskyttelse, tlf.: 40 96 68 24
Dyreværnsinspektør Lotte Brink, Dyrenes Beskyttelse, tlf.: 22 12 03 08

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db ... endocument

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. sep 2008 09:21

Jeg er da enig i den grundlæggende tanke, om at køb af dyr skal være velovervejet, men jeg ved ikke om jeg synes, metoden er den rigtige.
Hvad synes I?

Der er i øvrigt flere priser på listen under DBA, bla. 50 kr for undulater.

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 6. sep 2008 09:29

Kan godt lide ideen(ikke at jeg synes det er helt perfekt og fantastisk), men ser hellere at folk lader vær med at få unger på deres dyr bare fordi dyreunger er nuttede OG at folk sætter dig ind i dyrene FØR de køber dem.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 6. sep 2008 09:41

ideen er jo i sig selv god nok.
ved at på dba har de i forvejen en mindstepris på 50 kr på de fleste dyr.
men synes da nok det er den forkerte måde at gøre det på.
synes måske dyrenes beskyttelse skulle prøve at tænke over hvordan de formulere sig og hvordan det vil påvirke private opdrættere. selvfølgelig kan jeg godt se at de prøver at ramme dem der nærmest forærer dyrene væk, men det rammer jo også os andre.
Senest rettet af darkangel87 6. sep 2008 09:43, rettet i alt 1 gang.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 6. sep 2008 09:42

tja.... er også enig i at køb af de skal være velovejvejet, og ikke noget impuls køb, men om metoden? tja... ved ikke om metoden vil hjælpe... mener også at sælger bør tænke på dyrets tarv og vurdere om køber nu også kan tage sig ordenligt af dyret....
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

burrus

Indlæg af burrus » 6. sep 2008 10:27

tja jeg frygter bare at ved at følge de "mindstepriser" som DB stiller op - det vil jo være 100 kr for en hamster - så vil opdrættere få det ENDNU sværere med at kome af med ungerne - end ved de 50-65 kr de sælges til nu... :?
For så er der endnu mindre "forskel" på dyrehandler hamsteren og opdrætter hamsteren - og det nu en gang lettere at smutte ned i en dyrehandel og købe sit dyr, når nu man alligevel er dernede for at købe tilbehøret til den :?  

Ender vi opdrættere i priser a la 100 + de 15 kr mange er glade for at tage for en stamtavle - så er vi faktisk oppe i de priser en dyrehandel tar - og så tror jeg ganske enkelt vi bliver "udkonkurreret" :?  det bliver for besværligt
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Spot

Indlæg af Spot » 6. sep 2008 11:31

ideen er super god :D

Men hva så når en person er nødt til at sælge sin gamle, svejryggede og ikke ridelige hest.. den kan man ikke tage 6000 for.
Måske er der en fantastisk dygtig pige der ville kunne bruge den som selskabs hest til sin egen men ikke vil give så meget.. så vil den måske skulle slagtes..
SYnes ikke det det skal være lovpligtigt at de skal have den pris.. så hellere sige at de ikke må være gratis.
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 6. sep 2008 11:49

Kan man ikke som sælger skrive i teksten: "Prisen kan forhandles, med den rigtige køber", eller lignende?  :scratch:

Lykke

Indlæg af Lykke » 7. sep 2008 11:43

Jeg gik lidt og tænkte over hele konceptet efter jeg havde postet det herinde.
Selvfølgelig bør folk være villige til at betale lidt for et dyr, hvis de faktisk gerne vil have det. Derfor kan mindstepriser godt fjerne nogle mindre seriøse købere. Og selvfølgelig er det også bare nogle retningslinjer, de foreslår, og man kan sagtens argumentere med at 50 kr. er en fin mindstepris for en hamster (den er jo mindre end en kanin eller et marsvin og minder på den måde mere om undulaten) eller at man skal tage dyrets alder med i betragtning også og på den måde kan variere i forhold til retningslinjerne.

Men jeg synes faktisk, man hellere skulle gøre noget for at informere køberne.
F.eks. et pop-up-vindue med informationer om dyret eller at man skal hakke af at man har læst en pasningsvejledning (ved godt at det jo ikke er identisk med at folk læser det...) før man kan komme med et bud, se telefonnummeret på sælger osv.

Besvar