En ny side - mangler lidt hjælp....

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
AnnaR

Indlæg af AnnaR » 25. apr 2009 21:22

Nu tror jeg at jeg kan. Er der en der kan udfylde denne for mig? For forstå ikke hvordan jeg skal gøre det.
aa parret med aa Ee
       a E       a e
a

burrus

Indlæg af burrus » 25. apr 2009 21:24

AnnaR skrev:
kwo skrev:
AnnaR skrev:øv hvor er det svært.... Jeg ved ikke hvad jeg gør med Ba_ Ll og Toto
Det nemmeste er at holde hårlængde og tegninger ude af det samlede billede.

Lav én square med farverne, så du får procenterne derfra. Lav så ét med hårlængde, så du bagefter kan sige hvor mange procent, der får de forskellige hårlængder. Og så et tredie med tegninger.

De to sidste er jo simple, da de oftest kun vil indeholde ét gen hver, og derfor kun har få muligheder.

Tager man det hele samlet, bliver det alt for uoverskueligt. Man kommer nemt ud i at der skal komme 64 unger eller flere for at alle kombinationer skal komme bare én gang. :)
TAK Kenneth, du har lige total reddet min aften. Nu er det nemmere.

Et par spørgsmål til: Hvis hunnen bare Toto og hannen ikke er noget. Hvad hedder procenten så for hunner med Tortie?

Hvad gør jeg med f.eks. et E_ eller et B_ i skemaet?

Har et til spørgsmål, men kan bare ikke forklare det så det er til at forstå, IIHHHHH.
Hvis en hun er Toto - så vil det være 50% chance for Toto hunner og 50% chance for toto - som med et hvert andet dominant gen  :wink:
E_ er ikke til at "operere" med i punnet square... man er nødt til at gå ud fra _ er enten e eller E - evt. lave to forskellige punnet square alt efter om _ er E eller e...  :wink:  

(ska nok lige få læst dem alle igennem og tage evt. råd osv. til mig, tænke mig om og så se mere på det - efter mine eksamener  :oops:  :lol:  )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 25. apr 2009 21:24

AnnaR skrev:Nu tror jeg at jeg kan. Er der en der kan udfylde denne for mig? For forstå ikke hvordan jeg skal gøre det.
aa parret med aa Ee
       a E       a e
a
Den vil så blive til:

a E       a e
a E   aa EE    aa Ee

:wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 25. apr 2009 21:28

burrus skrev:
AnnaR skrev:Nu tror jeg at jeg kan. Er der en der kan udfylde denne for mig? For forstå ikke hvordan jeg skal gøre det.
aa parret med aa Ee
       a E       a e
a
Den vil så blive til:

a E       a e
a E   aa EE    aa Ee

Det forstår jeg ikke. Du putter jo et ekstra E ind i det jeg havde skrevet til at starte med. Hvorfor?

Og hvad er en EE?

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 25. apr 2009 21:30

Er dette rigtigt for en Ll og en ll

l       l
L    Ll      Ll
l     ll      ll

Det vil sige 50%langhåret og 50%langhårsbærer?

burrus

Indlæg af burrus » 25. apr 2009 21:32

AnnaR skrev:
burrus skrev:
aa parret med aa Ee
       a E       a e
a
Den vil så blive til:

a E       a e
a E   aa EE    aa Ee

Det forstår jeg ikke. Du putter jo et ekstra E ind i det jeg havde skrevet til at starte med. Hvorfor?

Og hvad er en EE?
jeg putter en ekstra E ind, fordi du ikke kan sætte E og e sammen med ingenting :wink:  
en hamster som er aa vil på e-locus være EE hvis den ikke er creme variant eller split creme... den er jo ikke bare aa - den er jo i princippet aa + samtlige umuturede genkoder også:
aa baba BB CC EE HrHr LL PP RxRx osv...
Men man sætter kun de gener sammen som de har "til fældes" :wink: du kna jo ikke sætte et E sammen med ingenting :wink:
derfor kan jeg tilføje E og dermed sætte E/e sammen med det E og det gir så EE og Ee...
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 25. apr 2009 21:33

AnnaR skrev:Er dette rigtigt for en Ll og en ll

l       l
L    Ll      Ll
l     ll      ll

Det vil sige 50%langhåret og 50%langhårsbærer?
jep  :wink:
Pia B

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 25. apr 2009 21:56

:hop:  :headbang:  :fest2:  :wave2:  :wave2:  :yeah:  :pinklove:  :engel3:  :klap:  :lol:  :thumb:  

JEG HAR FOR ALVOR FATTET DET NU!!!!!!!!!

Total meget :flowers: til dig Pia, for at have skåret det ud i pap, og tak til kenneth også for hjælp.
Sikke en rar følelse indeni...

kwo

Indlæg af kwo » 25. apr 2009 22:43

AnnaR skrev: Et par spørgsmål til: Hvis hunnen bare Toto og hannen ikke er noget. Hvad hedder procenten så for hunner med Tortie?

Hvis de puttes ind i skemaet, ser det sådan ud:

to         Y
To              Toto       ToY
to               toto        toY

Så hunnerne halvt tortie og halvt almindelige, og hannerne halvt gule og halvt almindelige.
Kenneth Worm

S-C-J

Indlæg af S-C-J » 26. apr 2009 01:17

Altså jeg har da nogen som du ikke har.. fx Edward som hanne har nu.. kan da godt sende dig nogen af ham ellers kan du jo spørge hanne ( Malthesmor)

og jeg har jo også nogen billeder af min leon som er sortguld langhåret..?

som anette har nu  :lol:
Tjek min hjemme side ud :D

http://s-c-j.weebly.com

S-C-J

Indlæg af S-C-J » 26. apr 2009 01:21

og hanne har også hanibal som er  

cinnamon

Joh har også cæsar som er hvidbåndet  offwhite..  :lol:

Så du må endelig sige til hvis der er noget du kan bruge..

du kan også se nogen af dem på min hjemme side..  :)
Tjek min hjemme side ud :D

http://s-c-j.weebly.com

burrus

Indlæg af burrus » 26. apr 2009 05:51

som jeg har skrevet er jeg interesseret i alle billeder så længe deres farve er kendt - og det bliver skrevet ved billedet....  :wink:  og hvordan du "sender" dem må du stadig selv om - herinde, pb, mail osv. vælg selv
Pia B

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 26. apr 2009 08:20

S-C-J skrev:Altså jeg har da nogen som du ikke har.. fx Edward som hanne har nu.. kan da godt sende dig nogen af ham ellers kan du jo spørge hanne ( Malthesmor)

og jeg har jo også nogen billeder af min leon som er sortguld langhåret..?

som anette har nu  :lol:
Sandra: Edward´s farve er der ikke lavet en standard på, Hannibal er der lagt billeder ind af  :wink:

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 26. apr 2009 08:45

kwo skrev:
AnnaR skrev: Et par spørgsmål til: Hvis hunnen bare Toto og hannen ikke er noget. Hvad hedder procenten så for hunner med Tortie?

to         Y

Så hunnerne halvt tortie og halvt almindelige, og hannerne halvt gule og halvt almindelige.
Hvis hannen ikke bærer på gul hedder den så ikke toy?
Jeg kan ikke forstå hvordan jeg kan få gule hanner med en tortie hun?

burrus

Indlæg af burrus » 26. apr 2009 09:46

AnnaR skrev:
kwo skrev:

to         Y

Hvis hannen ikke bærer på gul hedder den så ikke toy?
Jeg kan ikke forstå hvordan jeg kan få gule hanner med en tortie hun?
Hanner kan være
ikke-gule = toY
gule = ToY
så med en Toto mor kan hanner blive gule da hun jo give et To til halvdelen af hannerne (teoretisk set). Hanner har kun plads til et To gen på X-kromosomet - for på den anden plads er jo Y-Kromosomet og der kan der ikke hæfte sig et To - den er altid Y på hanner - det er det som gør dem til hanner :wink:  
Så når mor giver et To til en han bliver han ToY = gul
en tortie mor har jo to muligheder - To eller to - og ca halvdelen af hannerne vil få To og den anden halvdel to....
Pia B

Besvar