lige et nysgerrigt spørgsmål

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
ian2009

lige et nysgerrigt spørgsmål

Indlæg af ian2009 » 4. aug 2009 23:39

ja jeg er bare nysgerrig jeg vil gerne spørge alle opdrættere om at svare :D jeg vil spørge om hvor mange hamstere i har og hvormange penge i bruger på jeres hamstere og så er der endnu et spørgsmål jeg vil nemmelig gerne starte med opdræt af robo og guldhamster i den nærmeste fremtid så jeg ville spørge om hvad i synes er et godt antal af par man burde starte med  :?:

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 4. aug 2009 23:42

jeg har 29 guldhamstere og 9 campbells dværge 2 hybrider og 2 roboer.
jeg bruger omkring 200 på hamsterne i måneden i gennemsnit. bruger pengene jeg får ind for unger på hamsterne så det er ikke lige meget hver måned
et enkelt par er en helt fin start det er der stort set alle er startet
Senest rettet af darkangel87 4. aug 2009 23:49, rettet i alt 1 gang.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

burrus

Indlæg af burrus » 4. aug 2009 23:43

pt ligger jeg på 4 guldhamstere, 1 campbells og 3 robo'er...
hvor meget jeg bruger er ikke til at sige... for de indgår i samme regnskab, som mine 3 rotter, 5 ørkenrotter og 2 katte - og der ryger så et sted mellem 3-500 kr i måneden på dem, når der ikke er uforudsete regninger som dyrlæge...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

contraria

Indlæg af contraria » 5. aug 2009 00:24

jeg har 7 guldhamstere og bruger i gennemsnit ca. 150 kr. pr. måned. beløbet er så støre når jeg har kuld, der sniger den sig gerne op på et gennemsnit på ca. 200,-

en god start på et opdræt... det af hinger af mange ting.

selv startede mit opdrat med at jeg havde låvet at passe Pia's to første hamstere i 1½ år. hun havde lagt så mange planer for dem, så som en god veninde og for at hindes håre arbejde med at finde de rigtige hamstere for hende. så tilbød jeg at forttsæte hendes planer mod at jeg måtte beholde en unge efter dem :lol: (Miss Agent Madly In Love) og jg var virkelig madly in love med denne dejlige pige. Et kuld blev til to og min bestan voksede støt. jeg blev smittet med GMH (Get More Hamsteres) det ente så med at jeg begyndte at lede efter den rigtige han til den Pige jeg havde. og jeg faldt pladask for en kort håret hvidbåndet sort han fra Siris opdræt (Siris Orca In Love, kom han til at hedde)
desvære døde madly før hun nået at få et kuld. pia fik endnu et kuld hjemme hos mig og jeg hade sagt til pia at jeg gerne ville have en dreng fra kuldet og det fik jeg så. Kong G. hed han, desvære endnu en gang måtte jeg sige forvæl til en højt elsket ven før jeg overhovedet havde fået et kuld efter ham. jeg opgav min avl på mus og rotter, og begynte at være mere sariøs med at kikke efter en pige til Orca. Jeg fandt hinde ikke langt fra hvor jeg bode. det blev en låne parring, men ikke mindre af det så var det stadig i mit eget opdrætternavn.

så hvad der er en god start er en svær en. men enting er sikkert, opdræt er ikke for de blødsødne og ej heller for dem uden følser. man skal være lavet af noget helt specielt.

jeg har i min korte tid som hamster opdrætter set mange unge komme og gå, og mange er faldet fra fordi de ikke var forbirade på bagsiden af det at være opdrætter. mange har sagt... "hej her er jeg og jeg har tænkt på at blive opdrætter inden alt forlænge" det er oftes disse som har måtte sande at de ikke hatr kunde magte det og har derfor givet op.

mit råd til dig er. forhast dig ikke, og giv dig god tid til at finde ud af hvad der er af gode ting og ikke mindst af dårlige ting, ved det at være opdrætter. brug tid på at sætte dig ind i arvegang og genetik, find ud af hvad DU vil med din avl. er det personligheden, typen, farven, størelsen m.m. som du går efter. eller er det bare for at have det sjovt med et kuld? find ud af hvad du skal undgår at dine hamstere har af arvelige skavanker. prøv eventuelt og finde en erfaren opdrætter som kan være dig behjælpelig.

Hanne bruger f.eks. mig til at farvebestemme sine unger, når jeg kommer over og besøger min mor lige ved siden af hende. og til at beregne genkoder. selv bruger jeg Pia, når jeg er itvivl om en given parring.
de venligste hilsner amanda

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 5. aug 2009 08:00

Et par af hver vil være fint i starten, så kan man altid udvide hvis man syntes det er for lidt.
Da jeg opdrættede havde et par vinterhvide og et par guldhamstere og det fortsatte jeg med i hele min opdrætter periode. Faktisk var guldparret der kun den halve tid, idet jeg hurtigt fandt ud af at jeg ikke havde den fornødne tid til at opdrætte guldhamstere.
Der er i hvert tilfælde ingen grund til at starte med rigtig mange, men først lige finde ud hvad man "orker" og om man nu også kan komme af med dem
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

ian2009

Indlæg af ian2009 » 5. aug 2009 09:53

Mange tak for jeres svar i har hjulpet mig meget

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. aug 2009 11:05

Jeg vil også råde dig til at starte med bare nogle få hamstere. Du skal huske at du skal have tid til at håndtere dem, til at gøre rent og til at håndtere ungerne så de kan blive tamme.
De fleste af dem, der har rigtigt mange dyr, har ikke arbejde eller skole på fuld tid.
Og så kan du jo finde ud af hvor meget tid du har og hvor meget tid de første hamstere tager.
Du skal også tænke på, hvem der kan passe dem, hvis du tager på ferie - jo flere dyr du har, jo sværere er det.

Når du først har købt bure, hjul og andet tilbehør, kommer der ikke nødvendigvis så mange udgifter oveni. Der skal du have mad, strøelse og chinchilla-sand. Grønt kan du finde i haven osv. det meste af året.
Men du skal sørge for at have et bur til hver hamster, også de unger du ikke kan komme af med.

Og så skal du være parat til at betale for eventuelle dyrlæge-udgifter. Det kan nemt være 400 kr. for et besøg.

Og ferie-pasning kan også koste penge.

Besvar