Marsvin - pivelyde

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
PlayEasy

Marsvin - pivelyde

Indlæg af PlayEasy » 18. aug 2010 14:48

Hej
Har fået to marsvin, for 4 dage siden,  som går i et stort bur :D

Men når jeg har den ene oppe, som er den mindste af de to, laver den sådan nogle pive lyde. Så nogle gange stopper den med at pive, så når man stryger den hen ad ryggen begynder den igen.
Nogle gange begynder den også at nappe, men det gør ikke ondt. Men det burde ikke være af madmangel, da de får lidt frugt/grønt hverdag, deres madskål med marsvinepiller med c-vitaminer er altid fyldt op, de har friskt hø og vand.

Nogle der ved/har en idé om hvorfor den gør det?

Er det noget der går væk, efter noget tid, når den kender mig bedre?

Sofie&James

Indlæg af Sofie&James » 18. aug 2010 15:18

Jeg har selv to marsvin, og har haft mange før. :) Jeg vile mene, hvis det er en stille pivelyd som du skriver, er det fordi den er tilfreds. Det gør mine når man har dem oppe og kæler med dem. Som om de "snakker" med en. Ellers har jeg ikke lige et andet bud på hvad det kunne være? :D

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 18. aug 2010 19:35

Hvad så med at den napper?

Henry

Indlæg af Henry » 19. aug 2010 13:00

Er det er pivelyd eller en muttelyd, som vi marsvinefolk kalder den? Hvor den nærmest glukker lidt? Det lyder som om den synes det er hyggeligt, men at den nok lige skal lære dig at kende :) .

Jeg har også et par stykker der napper. Det er fordi de gerne vil holde fast i min finger imens de bliver nusset. Der er nogle teorier om at det er saltet i ens hud som de godt kan lide :)

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 19. aug 2010 14:24

Det jeg synes pivelydene minder mest om er, hvis du tar et pivedyr, og så er det, det først piv der kommer fra den. Hvis du er med :D

Henry

Indlæg af Henry » 19. aug 2010 16:20

Ja okay. Det lyder så ikke som om den synes det er fedt at være oppe. Prøv at lade dem være lidt i et par dage og se om det så ikke ændrer sig :)

ZenZen
Indlæg: 551
Tilmeldt: 19. apr 2008 16:23

Indlæg af ZenZen » 19. aug 2010 20:30

Er det ikke bare fordi den hygger sig? Det lyder forskelligt fra gris til gris har jeg erfaret.

Hvordan ligger grisen når du aer den? Er grisen heeelt stiv eller flader den ud?

Jeg har 5 og der er ikke to der lyder ens når de er oppe og hygge.

Og det med at de gnasker lidt på dig, det gør et par af mine også. Tror også det er den salte smag på huden de kan li.

Er det sådan her grisen lyder?
http://www.youtube.com/watch?v=dlbx3Kc-ohU

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 19. aug 2010 22:26

Nej det er ikke den lyd.
Men havde ham oppe senere, og der sagde han sådan en brummelyd.. og ifølge marsvineklub.dk er det en slags advarselssignal. Udstedes når dyret hører fremmede lyde eller der sker en pludselig bevægelse.
Jeg lavede ingen pludselige bevægelser.
Vil det sige han er bange for mig? Har ellers haft ham oppe for at give ham en godbid/vindrue, der sagde han ingen ting :D

Mai-Britt
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28. okt 2012 18:25

Indlæg af Mai-Britt » 9. dec 2012 13:38

Brummelyd er bare fordi han ikke kan lide det. Min Herbert går det fx hvis jeg aer mod hårene .

Pivelyd som i skinger høj (eller mindre høj) (lang hyletone) er den lyd der plejer at være når de gerne vil have mad ( og man åbner køleskabet i manges tilfælde)

snakkelyd er bare en "det er dejlig lyd"

Når de klaprer med tænderne - så er de sure!, det går min Herbert når jeg reder hans pels...

Det er de lyde jeg har stiftet bekendtskab med i mine år med marsvin.

Hvis han napper kan det være at han undersøger din hånd eller fordi dine hænder lugter af mad. Hvis mine fingre lugter af en grøntsag kan jeg ligeså godt lade være med at tage Herbert op, for så kan han ikke afvige fra det :-)
Mai-Britt, Herbert, Sofus & Eddie

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 9. dec 2012 14:27

Mai-Britt skrev:Brummelyd er bare fordi han ikke kan lide det. Min Herbert går det fx hvis jeg aer mod hårene .

Pivelyd som i skinger høj (eller mindre høj) (lang hyletone) er den lyd der plejer at være når de gerne vil have mad ( og man åbner køleskabet i manges tilfælde)

snakkelyd er bare en "det er dejlig lyd"

Når de klaprer med tænderne - så er de sure!, det går min Herbert når jeg reder hans pels...

Det er de lyde jeg har stiftet bekendtskab med i mine år med marsvin.

Hvis han napper kan det være at han undersøger din hånd eller fordi dine hænder lugter af mad. Hvis mine fingre lugter af en grøntsag kan jeg ligeså godt lade være med at tage Herbert op, for så kan han ikke afvige fra det :-)
Gammel tråd, husk at se datoen  :wink:

Besvar