Definition på udtrykket 'fortælleforhold'?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
HamsterMiaah
Indlæg: 817
Tilmeldt: 2. jan 2008 11:39

Definition på udtrykket 'fortælleforhold'?

Indlæg af HamsterMiaah » 6. jan 2011 15:40

Hej alle :)

Sidder og skal i gang med en analyse af en Jan Sonnergaard-novelle. Jeg bliver i min opgavebeskrivelse bedt om at gøre rede for fortælleforholdene i novellen.. men jeg ved ikke hvad fortælleforhold er. Mine forældre ved det heller ikke, og det har ikke hjulpet at google det :(
Er der nogen herinde der ved hvad der menes, og kan give en kort beskrivelse? :)
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

NoiaBell
Indlæg: 91
Tilmeldt: 11. apr 2009 22:55

Indlæg af NoiaBell » 6. jan 2011 16:31

Mit gæt er umiddelbart at det har noget at gøre med fortællervinklen. Om det er 1. person, alvidende eller 3. person.
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er

NoiaBell
Indlæg: 91
Tilmeldt: 11. apr 2009 22:55

Indlæg af NoiaBell » 6. jan 2011 16:32

Altså om den bliver fortalt i jeg-version (jeg tog i dørhåndtaget)
eller 3. person (han tog i dørhåndtaget)
alvidende er, såvidt jeg husker, en fortæller der fortæller i 3. person med ved alt om de forskellige personers tanker og dette også er med i historien, men er usikker på det sidste.
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er

Wampi
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 24. jan 2006 19:48

Indlæg af Wampi » 7. jan 2011 00:23

NoiaBell skrev:Altså om den bliver fortalt i jeg-version (jeg tog i dørhåndtaget)
eller 3. person (han tog i dørhåndtaget)
alvidende er, såvidt jeg husker, en fortæller der fortæller i 3. person med ved alt om de forskellige personers tanker og dette også er med i historien, men er usikker på det sidste.
Lige præcis :D

Alvidende eks.: Han tog i dørhåndtaget velvidende at der kunne være noget skræmmende bag døren.
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

NoiaBell
Indlæg: 91
Tilmeldt: 11. apr 2009 22:55

Indlæg af NoiaBell » 7. jan 2011 15:50

Wampi skrev:
NoiaBell skrev:Altså om den bliver fortalt i jeg-version (jeg tog i dørhåndtaget)
eller 3. person (han tog i dørhåndtaget)
alvidende er, såvidt jeg husker, en fortæller der fortæller i 3. person med ved alt om de forskellige personers tanker og dette også er med i historien, men er usikker på det sidste.
Lige præcis :D

Alvidende eks.: Han tog i dørhåndtaget velvidende at der kunne være noget skræmmende bag døren.
Hurra! Jeg kan huske noget. :D
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er

HamsterMiaah
Indlæg: 817
Tilmeldt: 2. jan 2008 11:39

Indlæg af HamsterMiaah » 7. jan 2011 17:54

Tak :D men hvad nu hvis det er en jeg-fortæller, som også er hovedpersonen i novellen?
- HamsterMiaah. :D
ejer af blandet huskat på 2 år og Trøffel-hamsteren på snart 3 år :-)
Billede

SilvaVirus
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2. jan 2011 12:11

Indlæg af SilvaVirus » 7. jan 2011 21:11

fandt det her gennem google...håber det hjælper lidt

http://www.vufintern.dk/bely2003/Dansk/ ... 6lleren%29

Mens ellers ville jeg mene at hvis det er en jeg-fortælling, må det vel næsten være en første-persons fortælling

NoiaBell
Indlæg: 91
Tilmeldt: 11. apr 2009 22:55

Indlæg af NoiaBell » 8. jan 2011 11:15

Hvis det er en historie hvor selve historien bliver fortalt udfra 1 persons synsvinkel og opfattelse, så er det i 1. person.

Et eksempel:
Twilight er fx skrevet i 1. person, for den er egentlig skrevet som om, at det er Bella der fortæller historien, man er inde i hendes tanker, man ser ud igennem hendes øjne og man får kun detaljer med som hun selv deltager i. En tydelig 1. person's fortælling.
Hilsen Helle
Dejlige hammi'er

Besvar