Ny kat?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Ny kat?

Indlæg af Nougat » 20. jan 2011 12:10

Hej
Min gamle kat døde i forgårs. Selvom det var hårdt, var det en lettelse, da jeg havde snakket med min far, nogle timer inden jeg fandt den, og det ikke var tid til at få den aflivet. Det er en naboen har efterladt,k så vi ved ikke præcist hvor gammel den var. Men min.15 år.
Nu står vi så bare i den situation, at vi ikke helt kan finde ud af, om vi skal have en ny legekammerat til den vi har tilbage. Vi har kun haft den siden i sommers, og den gamle kat accepterede den desværre ikke. Men den vi har tilbage, er en meget social kat. Den elsker at blive kælet med, og sidder ofte i vinduet, og kigger ind, for at se hvad der foregår. Det er en kastreret hankat, som bliver tre år til april. Nogen der har nogle idéer om dette? Og som evt. kan dele deres erfaringer?
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Loan
Indlæg: 802
Tilmeldt: 22. jul 2006 23:37

Indlæg af Loan » 20. jan 2011 12:18

Katte er umiddelbart ikke et dyr jeg har meget erfaring i, men jeg synes ofte når man sidder og lytter i katteverden, er det disideret "ondt" at holde en kat alene hvis det er indekatte.

- Selv får jeg tre små killinger om et par uger, når jeg flytter i min egen lejlighed, og planen var først kun en enkelt killing, men da jeg hørte hvor stor glæde de har af en legekammerat, fandt jeg et søskende par til min lille pige, så de tre ville få glæde af hinanden i alle de timer jeg er væk på arbejde.

- Synes måske i skulle prøve at kigge efter en lille killing, så tror jeg hvertfald chancen for en god sammensætning vil være størst.
Hilsen
Loan Vejby

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 20. jan 2011 14:13

Trist med din kat  :cry:

Jeg har ikke forstand på katte, men ved at de 2 min søster har de har meget glæde af hinanden  :wink:

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Indlæg af Nougat » 20. jan 2011 15:41

Okay. Vil prøve og kigge på dyreinternatet tror jeg. Selvom killingerne bliver revet væk. Ved godt de er sociale dyr, men er bare bange for det går ligesom med min gamle kat, og den vi fik i sommrs. At de simpelthen ikke kan sammen.
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

malthesmor
Indlæg: 1762
Tilmeldt: 16. sep 2008 20:36

Indlæg af malthesmor » 20. jan 2011 17:24

Man kan også vende om og sige at den kat du har nu havde jo ikke noget socialt med den gamle kat, og ham d har nu var jo "alene" kat inden han flyttede ud til dig, så befinder sig nok okay med single livet  :wink:

Det er jo også træls at anskaffe sig en ny og så risikere at de slet ikke kan enes  :(

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Indlæg af Nougat » 20. jan 2011 18:03

Ja nemlig.
en han var jo vandt til at være indekat. Og nu hvor han er blevet udekat, er han blevet meget kontaktsøgende
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 20. jan 2011 20:19

Det har også meget at sige med alderen. Voksne katte og killinger/ungkatte er sjældent et godt mix, idet de gamle katte ikke gider alt det leg og ballade de unge laver. Sikkert også derfor det ikke gik med de to I havde.

Så det bedste vil være en på nogenlunde samme alder til den kat I har nu.
Kenneth Worm

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Indlæg af Nougat » 21. jan 2011 06:14

Okay. Er det så bedst med en han eller hun? Uanset køn, bliver den neutraliseret. Men KWO, så vil du mene, at den har bedst af at få en legekammerat?
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Indlæg af Nougat » 21. jan 2011 06:14

Okay. Er det så bedst med en han eller hun? Uanset køn, bliver den neutraliseret. Men KWO, så vil du mene, at den har bedst af at få en legekammerat?
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 21. jan 2011 07:36

Vi plejer at sige til kunderne, at når først de er kastreret/steriliseret så bliver de til "intetkøn", forstået på den måde at der ikke er den store forskel, men at det mere er kattens personlighed der spiller ind. I det store og hele.

Mine kollegaers personlige erfaring siger dog at hanner har nemmest ved at indordne sig en rangorden.

Om du bør anskaffe en kat mere, afhænger af den der er tilbage. Man skal huske på at katte ikke er sociale dyr fra naturens side. Men hvis de bor i lejlighed og ejeren er væk meget af dagen, kan det være en idé med en legekammerat. Er det katte, der går ude, så får de jo til dels noget af deres krudt brændt af på andre ting. Så hvis katten er meget social/legesyg, og I ikke helt opfylder dens krav på det punkt, kan det være en idé med en makker til den.
Kenneth Worm

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Indlæg af Nougat » 21. jan 2011 14:52

Okay. Hmm synes godt nok det er svært. Men ja den er meget legesyg og kontaktsøgende, og vi er jo ikke udenfor konstant.
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Siigne
Indlæg: 362
Tilmeldt: 23. mar 2005 18:19

Indlæg af Siigne » 22. jan 2011 15:45

kwo skrev:Det har også meget at sige med alderen. Voksne katte og killinger/ungkatte er sjældent et godt mix, idet de gamle katte ikke gider alt det leg og ballade de unge laver. Sikkert også derfor det ikke gik med de to I havde.

Så det bedste vil være en på nogenlunde samme alder til den kat I har nu.
Der er jeg så stik modsat  :wink:

Jeg vil altid anbefale at man køber en killing hvis man i forvejen har en ældre kat hjemme. Faktisk ser man ofte, at den gamle kat bliver helt kåd, og får sin 2. killingeperiode, når den nye killing kommer ind i billedet.
Fordelen ved at sætte en ældre kat sammen med en killing er også, at rangordenen allerede er fundet.
Vi har gjort dette før, og skal om et par uger sætte vores 8-årige hankat sammen med en 12 ugers hunkilling. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil forløbe fint :)

Det er desuden den gængse holdning, hvis man spørger på diverse kattefora.
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 23. jan 2011 13:39

Siigne skrev:
kwo skrev:Det har også meget at sige med alderen. Voksne katte og killinger/ungkatte er sjældent et godt mix, idet de gamle katte ikke gider alt det leg og ballade de unge laver. Sikkert også derfor det ikke gik med de to I havde.

Så det bedste vil være en på nogenlunde samme alder til den kat I har nu.
Der er jeg så stik modsat  :wink:

Jeg vil altid anbefale at man køber en killing hvis man i forvejen har en ældre kat hjemme. Faktisk ser man ofte, at den gamle kat bliver helt kåd, og får sin 2. killingeperiode, når den nye killing kommer ind i billedet.
Fordelen ved at sætte en ældre kat sammen med en killing er også, at rangordenen allerede er fundet.
Vi har gjort dette før, og skal om et par uger sætte vores 8-årige hankat sammen med en 12 ugers hunkilling. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil forløbe fint :)

Det er desuden den gængse holdning, hvis man spørger på diverse kattefora.
Herude hører vi bare tit, at når en killing flytter ind, så gider den gamle kat ikke alt det pjat og bliver væk fra hjemmet i længere perioder.
Kenneth Worm

Kamille

Indlæg af Kamille » 24. mar 2011 16:57

Hvis det er en indekat så har de som udgangspunkt godt af at have en legekamerat, ellers kan de risikere at blive for ensomme. Det gælder dog ikke for alle katte, lidt ældre katte som ellers er vandt til at være alene synes ikke nødvendigvis det er sjovt at skulle til at tilpasse sig endnu en kat, specielt ikke hvis det er en killing hvilket kan være en stor omgang.
Det er rigtigt at en foholdsvis ung kat der får en ny killinge roomie kan få sin anden ungdom igen og hvis kattene ellers kommer overens med hinanden, så er det uden tvivl den bedste løsning for katten. Bare der er plads nok til dem begge. Det behøver ikke være m2 mæssigt, de skal bare kunne komme lidt væk fra hinanden og slappe af hvis de vil det.
Håber dte kan bruges :)

Nougat
Indlæg: 434
Tilmeldt: 23. maj 2010 10:17

Indlæg af Nougat » 24. mar 2011 18:01

Vi har valgt ikke at have mere end den ene kat. Den er blevet meget mere rolig, efter vores gamle kat er død. Og den nyder virkelig udelivet. Og da vi bor på landet, er der flere katte i nærheden, som den dog også kommer op og toppes med nogle gange ;-)

Besvar