Et par spørgsmål :)

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Gulogomi

Et par spørgsmål :)

Indlæg af Gulogomi » 16. jul 2011 21:32

Hej alle sammen  :D

Jeg skal måske have et hamster eller 2 :)
Men jeg skal lige først vide noget :p
(Mit danske er ikke så godt, men prøver så godt jeg kan)

-Hvad kræver det for at have 1 eller 2 hamster?

-Hvilke ting skal man have?

-Lugter de meget? O.O

-Lammer de meget?

-Hvis man skal have 2 skal man så have 2 hunner eller kan man godt have 2 hanner uden de komemr op og slås?

-Hvor meget plads kræver 1 eller 2 hamster? :)

-Er der en race i vil anbeifalde? :D

Jeg tror det var det :D

Tak på forhånd ;)

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 16. jul 2011 22:51

Hej, og velkommen hertil :-)
Dejligt, at du gerne vil have en hamster.
Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men nogen af dem kan jeg da.

1. Hvad kræver det at have en hamster eller to?
Først og fremmest vil jeg mene, at det kræver tid og tålmodighed.
Tid, da de jo selvfølgelig skal tages godt af, nusses og snakkes med. Tålmodighed fordi hamsteren skal gøres tam efter du har fået den hjem.
Det kan både gå meget stærkt, men derimod også tage rigtig lang tid.

2. Hvilke ting skal man have?
Først og fremmest skal du have et bur til hamsteren. Ønsker du at holde to hamstere, skal du som hovedregel have et bur til hver. Guldhamstere må ikke gå sammen, og jeg mener heller ikke, at dværghamstere skal gå sammen medmindre de er avlspar. Jeg er ny på roborovski-området, men folk herinde har forskellige meninger og erfaringer med at holde dem i par. Uanset hvad, skal du have et ekstra bur stående, hvis det nu ikke går, at holde to hamstere sammen - det kan gå galt.
Derudover skal hamsteren jo have nogle ting i buret. Først og fremmest noget strøelse (bundmateriale). Her vil jeg personligt anbefale biobase, som jeg har rigtig god erfaring med - det kan købes på http://www.lux-shoppen.dk.
Hamsteren skal også bruge noget at sove/gemme sig i, et slags hus eller hule. Du må aldrig give den det såkaldte hamstervat, som MANGE dyrhandlere sælger, som redemateriale til de kære små. Det kan vikle sig om hamsterens lemmer, og derved stoppe blodtilførslen og hvis hamsteren spiser det, kan den ikke fordøje det. Giv den istedet itu-revet toiletpapir - det synes de er rigtig lækkert at bygge rede af.
Den skal også have et løbehjul, så den kan få noget motion.
Så skal den selvfølgelig have adgang til mad og vand. En god ting at give den, er et sandbad, så den kan holde pelsen fin og lækker. Dette består af chinchillasand, som kan købes i mange dyrhandlere.
Derudover er det egentlig kun fantasien, som sætter grænser - men sørg for, at hamsteren har mange aktivitetsmuligheder, så den ikke keder sig.

3. Lugter de meget?
Nej, det synes jeg ikke. Det kommer lidt an på hamsteren og hvor stor en tissetrold den er. Jeg har holdt både guldhamster og dværghamster, og umildbart vil jeg mene, at det er dværghamsteren, som er mest tilbøjelig til at være en tissetrold - men det er selvfølgelig bare min erfaring. Hvis du sørger for at skifte den jævnligt (når buret begynder at være snavset), så vil jeg ikke mene, at dette er noget problem.

4. Larmer de meget?
Kommer også helt an på hamsteren - og af min erfaring, buret.
Da jeg havde hamstre i plastivbure/tremmebure havde de mulighed for tremmebidning - og dét larmer! Netop derfor skal man sørge for at holde sin hamster beskæftiget, når den er i buret med masser af aktiviteter, så den ikke keder sig, og derved bider i tremmer. Hvis du ønsker at undgå tremmebidning, så er et akvarie et rigtig godt alternativ.
Hjulet kan også larme, men man kan få rigtig gode hjul, som er lydløse. Blandt andet woodent wheel, som er et plastic-hjul, og Karlie Wonderland hjul, som er af træ.

Håber det kunne bruges  :)
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Kim
Indlæg: 264
Tilmeldt: 27. mar 2011 21:50

Indlæg af Kim » 17. jul 2011 10:41

Jeg kan kun være enig i alt det ovenstående.

Jeg vil tilføje at vi har vinterhvide gående sammen. Men dog kun brødre fra sammen kuld sammen og søstre fra samme kuld sammen. Ind til videre har vi ikke haft problemer med det. MEN der kan altid opstå problemer imellem dem når man har dem sammen så man skal være opmærksom og være klar til at have et ekstra bur klar HVIS man bliver nød til at skille dem ad. En anbefaling hvis man har flere vinterhvide sammen er dog at have et bur i ET plan. Eventuelt med nogle platforme. Vi har prøvet at have dem sammen i flerplans bure men de bliver så meget teritoriale og vil have et nivou for dem selv. Hvilket kan være et problem hvis man har vandflasken øverst og hjulet nederst og de ikke giver hinanden lov til at burge det ene eller andet.

Umiddelbart er det vigtigste for mig at man køber sine hamstere hos en opdrætter hvis muligt. Dyrene hos oprdættere er oftest mere tamme da opdrætterne som regel bruger mere tid på hamstrene end de gør hos en dyrehandler. Og man er sikker på at det er rene linier og ikke hybrider. (for vinterhvider hvor hamstere hos dyrehandlerne for det meste er hybrider)

Ellers vil jeg anbefale at man kigger på nogle af de billeder som er vist her inde og se hvilke hamstere i falder for.

Men Som Thitte skriver kan Guldhamstere ikke gå sammen.
Vi har ikke haft problemer med vinterhvide men det er kun fra samme kuld og køn som vi har haft sammen.
Roborovskis dværghamstere har medlemmerne her inde generelt haft god erfaring med at have gående sammen. Men jeg har ikke nogen personlig erfaring med dem.
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Besvar