søger læse-hjælp

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Lillejyde

søger læse-hjælp

Indlæg af Lillejyde » 22. sep 2011 09:43

Jeg har fået en ebog på min bærbar af en ven fra finland.
Den er godt nok på engelsk oversat fra old iransk.
grunden til jeg mangler hjælp er jeg er ikke så god til læse, men kan godt skimme hulebjørnens klan-bøgerne igennem og læse engelsk nogenlunde.

Jeg har det med tro på det åndelig og magik, og det er det denne ebog handler om "de 50 ånder" men for den magik skal virke er man nødt til at remse en af de 50 ånders navne op på old iransk.
her er en sætning fra bogen: "35.The Thirty-Fifth Name is ZULUMMAR.
Giveth tremendous strength, as of ten men, to one man. Lefted the part
of TIAMAT that was to become the Sky from the part that was to become
the Earth. His Word is ANNDARABAAL."
Jeg har spurgt mange (rettet sagt alle) jeg kender ang. få hjælp til det, men uden held.
Det kunne glæde mig helt vildt hvis i kan hjælpe mig eller kender en som kan hjælpe mig. jeg kan sagtens sende den ebog hvis i vil kigge nærmere på den.
Knus Sara

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 22. sep 2011 18:53

Altså, er det oversættelse du skal ahve hjælp til, eller er det de understregede ord? :D
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Lillejyde

Indlæg af Lillejyde » 22. sep 2011 19:10

Thitte skrev:Altså, er det oversættelse du skal ahve hjælp til, eller er det de understregede ord? :D
nej oversættelse behøves ikke da jeg kan selv lidt engelsk, ja det er de understregede ord.

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 22. sep 2011 21:18

Kan den her side bruges måske? Den beskriver de 50 ånder :-)
http://www.qryztufre.com/necronomicon/fiftynames.html
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Lillejyde

Indlæg af Lillejyde » 22. sep 2011 22:21

ja det ville hjælpe hvis den hjemmeside kunne remse de navne op så jeg kan høre hvordan de skal udtales. har jo skrevet jeg er ikke verdens bedste til at læse.
navnene skal jo udtales på old iransk

Thitte
Indlæg: 443
Tilmeldt: 13. jul 2009 15:09

Indlæg af Thitte » 23. sep 2011 07:50

Så skal du jo have fat i en, som kan tale old iransk.
Det fremgik ikke så tydeligt at din tekst, at det var udtalelsen, som du skulle have hjælp til. :-)
Prøv evt., at ringe til en tolk, som kan sproget.
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 23. sep 2011 11:49

Den korrekte udtale skal du nok bruge en der kan old-iransk for at få fat i.

Men ellers brug Google Translate og skriv navnene ind. Der kan du så klikke på lyd-ikonet, og den vil prøve at udtale ordene. :-)
Kenneth Worm

Ihvarh
Indlæg: 62
Tilmeldt: 2. maj 2011 17:59

Indlæg af Ihvarh » 25. sep 2011 15:25

Jeg ville nok få fat på en, der studerer/underviser i old-iransk. Det må kunne lade sig gøre. Hvis man kan lære sanskrit på de danske universiteter, kan man vel også lære old-iransk... En almindelig tolk kan nok ikke old-iransk.

... edit: googlede lige lidt, og det ser ikke ud til at man kan studere old-iransk, også kaldet avestisk (vist nok). Men det skulle ligge tæt op ad sanskrit, så du kan spørge en sanskritunderviser?
Mvh Eva

Hamsternybegynder :P

Besvar