Importerede dværghamstere!!!!!

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Mille Rytter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 25. aug 2011 16:25

Importerede dværghamstere!!!!!

Indlæg af Mille Rytter » 6. maj 2012 07:13

Hej Hamsterland.dk

Jeg fandt en side hvor der var importerede dværghamster i MANGE
varianter og farver fra holland. (sikkert hybrid)

Men kan man "bare"  transporter dem hvis man nu evt. kører i bil, eller hva? Hvordan er det lige, hvis man gerne ville det. Evt. link til opdrættere i tyskland eller sverige?

Mvh Millr

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 6. maj 2012 08:05

Hej Mille

Hvis du vil indføre dyr fra udlandet, skal du først registreres som Importør i Fødevarestyrelsen. Det er nemt nok, man kontakter dem bare og får et papir. Derefter skal man meddele på forhånd hvornår man importerer.

Læs mere her:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Im ... rside.aspx

Det skal dog siges at når vi snakker dværghamstere, vil disse dyr betragtes som hybrider og vil ikke kunne få stamtavler i DHF, med mindre vi på forhånd har godkendt dem i foreningen. Det vil sige der skal foreligge officielle stamtavler adskillige generationer bagud som minimum. Officielle vil her sige at de er udskrevet af en forening i det pågældende land, det er altså ikke nok at avleren har sine egne hjemmelavede stamtavler.

Jeg kender ikke så mange links til opdrættere i udlandet. På den svenske hamsterforenings hjemmeside kan man vist finde en liste over deres opdrættere, men eftersom de i Sverige tillader mandarin-farven hos de vinterhvide, er det meste af deres materiale altså at betragte som værende hybrider, da denne farve er opstået hos en opdrætter der avlede hybrider i stort tal.

I Tyskland ser det endnu værre ud, idet de slet ikke har en hamsterforening. Dog har vi tilladt import derfra i få tilfælde, hvor der var tale om vildtfangede dyr fra et laboratorium (professoren havde selv været i Sibirien og indfanget de første dyr til kolonien, så mere ægte findes de vist ikke nogen steder ;-) ).

Holland kan på forhånd så godt som udelukkes, da det betragets som hybridernes "højborg", og mange opdrættere dér er stolte over at avle hybrider, da de mener det gavner avlsmaterialet (hvordan de så kommer frem til den konklusion   :roll:).
Kenneth Worm

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 6. maj 2012 19:19

Men man må stadig gerne tage EGNE dyr med over grænsen, ik'?

(når nu jeg har for travlt til at læse om der er ændret i reglerne)

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 6. maj 2012 21:18

Lykke skrev:Men man må stadig gerne tage EGNE dyr med over grænsen, ik'?

(når nu jeg har for travlt til at læse om der er ændret i reglerne)
Jo, så er det ikke import, men rejse med kæledyr. Det kan godt være lidt svært at finde rundt i reglerne, men som jeg læser det, så er forskellen på de to om dyrene er personledsaget eller ej.
Personledsaget = Rejse med kæledyr
Ikke personledsaget = Import

Og så kommer det an på hvilket land man indfører dyret/dyrene fra. Hvis det ikke er EU-land, må man kun tage 5 dyr med, ellers bliver det kommerciel import.
Kenneth Worm

Besvar