Syge mus?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Syge mus?

Indlæg af Tippi » 26. nov 2012 20:40

Hej!

Jeg er den glade ejer af 8 mus - 2 nyindkøbte hunner blev pludselig til 2 hunner og 6 unger :) De 2 af ungerne er hanner og bor nu for sig selv, men jeg tror der er noget i vejen med dem. Det startede hos den hvide mus, da han boede for sig selv, og jeg troede egentlig ikke der var noget galt, andet end at han så lidt pjusket ud i hovedet. Nu har de to boet sammen i en måneds tid og nu har begge mus hvide stive  skaller på ørerne og den hvide mus ser stadig noget pjusket/arret ud i hovedet (se billedet). Hvad er der galt med dem og hvad gør jeg ved det?

Billede

Billede

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Indlæg af Luna » 26. nov 2012 20:49

Det ser ikke rart ud! Synes du skal ringe til en dyrlæge hurtigst muligt, og finde ud af om det kan sprede sig, og om det kan behandles:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Indlæg af burrus » 26. nov 2012 21:03

det ligner øremider - og det skal behandles af dyrlæge asap.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Maria1997
Indlæg: 724
Tilmeldt: 11. jun 2012 18:51

Indlæg af Maria1997 » 9. dec 2012 19:38

Jeg ville tro det var øremider eller noget svamp.

Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Indlæg af Tippi » 29. dec 2012 21:54

Hej igen!

Jeg valgte at aflive de syge mus (selv om det krævede mange og lange overvejelser) og selv om jeg har forsøgt at holde dem adskilt fra mine andre mus og haft en god håndhygiejne, når jeg skiftede mellem at "arbejde" i de to bure, er det alligevel lykkedes at få smittet endnu en mus (en hun). Den har også fået skorper på ørerne nu

Den syge hunmus går sammen med en anden hunmus, som ikke viser tegn på smitte endnu, selv om hun har været udsat for samme smitterisiko. Da jeg er i underskud af bure og plads pt. vil jeg gerne have sat alle mine hunmus (pt. 6 stk.) sammen igen i et stort bur. Spørgsmålet er så hvordan jeg griber det an? For jeg regner med at den syge hunmus skal aflives, men jeg risikerer vel at hendes tilsyneladende raske bofælle tager smitte med til de resterende 4? Hvor længe skal den raske bofælle være alene, før jeg kan være sikker på at den ikke også er syg? Eller er det bedste jeg kan gøre at aflive dem begge og desinficere bur mm. for at undgå at de andre bliver smittet?

Hilsen Stine

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 29. dec 2012 22:01

Tippi skrev:Hej igen!

Jeg valgte at aflive de syge mus (selv om det krævede mange og lange overvejelser) og selv om jeg har forsøgt at holde dem adskilt fra mine andre mus og haft en god håndhygiejne, når jeg skiftede mellem at "arbejde" i de to bure, er det alligevel lykkedes at få smittet endnu en mus (en hun). Den har også fået skorper på ørerne nu

Den syge hunmus går sammen med en anden hunmus, som ikke viser tegn på smitte endnu, selv om hun har været udsat for samme smitterisiko. Da jeg er i underskud af bure og plads pt. vil jeg gerne have sat alle mine hunmus (pt. 6 stk.) sammen igen i et stort bur. Spørgsmålet er så hvordan jeg griber det an? For jeg regner med at den syge hunmus skal aflives, men jeg risikerer vel at hendes tilsyneladende raske bofælle tager smitte med til de resterende 4? Hvor længe skal den raske bofælle være alene, før jeg kan være sikker på at den ikke også er syg? Eller er det bedste jeg kan gøre at aflive dem begge og desinficere bur mm. for at undgå at de andre bliver smittet?

Hilsen Stine
vil vaske buret rigtig godt, sætte dem der ind igen når du har fået behandlet dem af en dyrlæge  :)

Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Indlæg af Tippi » 29. dec 2012 22:03

Det kan være jeg træder nogle over tæerne, men jeg har altså ikke tænkt mig at bruge penge på dyrlæge pga. nogle mus. Så vil jeg hellere aflive dem selv, selv om jeg hader det.

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 29. dec 2012 22:05

Tippi skrev:Det kan være jeg træder nogle over tæerne, men jeg har altså ikke tænkt mig at bruge penge på dyrlæge pga. nogle mus. Så vil jeg hellere aflive dem selv, selv om jeg hader det.
Folk har forskellige meninger ^.^
Men vil sige vis du vil på den måde, så vil jeg sige at du må aflive de syge/dem sammen med de syge. Vaske alt RIGTIG godt og se om det går.

Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Indlæg af Tippi » 29. dec 2012 22:54

Mange tak for dit svar!

Jeg er ikke sikker på at jeg turde sætte dem sammen selv hvis de havde været forbi en dyrlæge. Er bange for at der alligevel skulle være noget som smittede de andre, så alle blev syge :(

Og jeg tror egentlig at vores dyrlæge ville grine af os, hvis vi kom med mus. Det er sådan en dyrlæge, som tager ud til stalde 90% af tiden og der er mus jo nærmest skadedyr. For to år siden ringede jeg til dem og spurgte om råd vedr. en vild kat med 3 killinger på mit job (arbejder i skoven, fandt den lille familie i en lade langt inde i skoven ved en af skovens for længst forladte huse), og efter lidt snak frem og tilbage, foreslog dyrlægen at jeg fandt en jæger-kollega, som kunne skyde dem. Ingen internater ville tage dem og jeg ville ikke selv betale for at få 4 vilde katte neutraliseret og derefter sørge for foder til dem. Enden på den historie blev at jeg selv tog en af killingerne med hjem, moderen og de to andre killinger forsvandt af sig selv kort tid efter. Hvad der skete med dem ved jeg ikke, måske blev en killing taget af en ræv eller en jagthund, for jeg fandt pelsrester nær den lade de var født i noget tid efter.

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Indlæg af burrus » 30. dec 2012 00:16

øremider er ekstremt smitsomt - så du har formentligt en helt syg bestand = alle ER allerede smittede, nogle bliver bare raske smittebærere, som så smitter, selvom de ikke viser symptomer. Derfor vil de smitte mus der flytter ind senere...

hvis du vil helt af med øremiderne, så skal de enten behandles ved dyrlæge (rimelig simpel behandling!) eller også skal de alle aflives, hvis du en dag vil have nye mus ind eller have unger på dem, for nye mus og unger vil blive smittet af de raske smittebærere...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Indlæg af Tippi » 16. jan 2013 20:36

Musene er kureret :D Ringede til vores dyrlæge og fik noget "Advocate" til små katte og fritter. Én dråbe pr. mus og så vent og se. Og der gik ikke mange dage før skorperne var væk. Skal genbehandle om ca. 14 dage for at være på den sikre side.

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 16. jan 2013 20:56

Dejligt   :D

Sidde spørgsmål, hvordan er det at holde mus som kæledyr ? Er det natdyr?

Tippi
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jul 2012 19:44

Indlæg af Tippi » 30. jan 2013 17:20

Mine er aktive på forskellige tidspunkter af døgnet, og ikke kun aften/nat. Jeg synes faktisk de er mere underholdende at kigge på og mere spændende at have end hamstere. Mere aktive og meget sociale.

Jeg har tidligere haft guldhamster, vinterhvid og robo'er, men musene synes jeg bedre om.

Stine

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 30. jan 2013 17:50

Tippi skrev:Mine er aktive på forskellige tidspunkter af døgnet, og ikke kun aften/nat. Jeg synes faktisk de er mere underholdende at kigge på og mere spændende at have end hamstere. Mere aktive og meget sociale.

Jeg har tidligere haft guldhamster, vinterhvid og robo'er, men musene synes jeg bedre om.

Stine
Hvad kræver sådan en størrelse ?  :)

Besvar