Vild med dyr

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
HamsterPigen

Vild med dyr

Indlæg af HamsterPigen » 15. apr 2013 08:51

Det nye nummer af vild med dyr er udkommet, temaet er hamster :D
vis nogen er intrasseret i at læse kan de læse her: http://www.e-pages.dk/dyrenesbeskyttelse/71/

HamsterPigen

Re: Vild med dyr

Indlæg af HamsterPigen » 15. apr 2013 08:56

her lige læst det, En ting er jeg uenig i, at guldhamster er gnavne og bider og derfor er dværge bedrer.
Kenai har kun haft en lille periode med bidning, han har ellers ikke gjort mig noget, selv når jeg vækker ham.

i hamster guiden står det rigelig hø i buret :shock:

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Vild med dyr

Indlæg af chlin » 15. apr 2013 11:48

Rigtig flot artikel Freja!

Er godt nok lidt ked af den måde Guldhamsteren bliver fremstillet på.
At de ikke er egnede som kæledyr... at det er aggressive og ikke kan vækkes om dagen.
Jeg har lige været oppe og spørge mine og flere af dem skyndte sig at vågne og komme hen til mig fordi de gerne ville snakke. Synes da ikke de var specielt aggressive....
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Vild med dyr

Indlæg af Laeborg » 15. apr 2013 13:42

Rigtig god artikel - det er rigtig skønt at se advarslen mod hamstervat :D
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Vild med dyr

Indlæg af vonJul » 15. apr 2013 21:44

Dejlig artikel :)
Det er dejligt at se advarslen om hamstervattet :)

Jeg føler dog lidt at man stiller det meget firkantet op omkring Guldhamster og Roborovski og deres "egnethed" som kæledyr. Selvom jeg personligt er halvbange for guldhamstere, så mener jeg ikke de er mindre egnet end Kinesisk, Campbells og Vinterhvid :) Og nu ejer jeg selv Roboer, og synes de er pragtfulde, de kræver bare mere tid hvis man ønsker sig nogle hamstere der er tæt på 100% tamme...

Men som sagt er det en dejlig artikel at læse :)

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Vild med dyr

Indlæg af PiaH » 15. apr 2013 23:21

Rigtig god artikel :D
Det er synd guld hamsteren nedgøres på den måde, min Viola som er guld hamster er over hovedet ikke agrasiv når hun vækkes, hun vil gerne op i hænder og hun er altså også vågen om aftenen og tidligt om morgenen.
Skønt der advares mod hamstervat :D
Fra mig og Zoo

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Vild med dyr

Indlæg af chlin » 16. apr 2013 15:18

Jeg har skrevet til Dyrenes Beskyttelse omkring den omtalte artikelserie og har fået følgende svar tilbage, som jeg gerne vil dele med jer andre:

Hej Christina

Mange tak for din mail. Jeg er da ked af at høre, du synes, guldhamsteren bliver fremstillet forkert. Jeg vil dog gerne lige indledningsvis pointere, at vi under punktet ”Socialitet og tamhed” skriver, at den KAN blive meget tam.

Når vi alligevel ikke anbefaler den, er det med udgangspunkt i en pasningsvejledning, vi netop har lavet i samarbejde med Dansk Hamster Forening. DHF skriver selv i foreningens vejledning, at ”Guldhamstere bliver dog aldrig dyr, som har tålmodighed til at sidde og blive nusset i længere tid” – hvilket man jo ofte gerne vil have, at et kæledyr skal ”kunne”. Ikke mindst hvis man som mange af Vild med Dyrs læsere er 7-13 år gammel.

Men selvfølgelig kan man sagtens gøre guldhamsteren tam, så den ikke bliver aggressiv, når man forsøger at håndtere den. Det kræver bare, at man regelmæssigt og gradvist, fra den er helt ung, vænner den til det og desuden har tålmodighed med det, hvilket vi som nævnt også skriver i guiden.

DHF skriver, at man ikke skal forvente, at guldhamsteren er helt tam før i 3-4 måneders alderen, hvilket altså vil kræve flere måneders gradvis og regelmæssig tilvænning fra ejerens side, fra man anskaffer sig dyret cirka 1 måned gammelt. Det er ikke alle, der får gjort dette, og en guldhamster, der ikke er gjort tam og dermed ikke har vænnet sig til ejeren, kan godt finde på at blive aggressiv og bide i forsvar, hvis den føler sig truet eller forstyrret – eksempelvis hvis den vækkes og forsøges håndteret. For mindre børn – som jo ofte gerne vil have et kæledyr, der naturligt er vågent, når man selv er - mener vi ikke, man kan forvente, at de regelmæssigt får håndteret dyrene over flere måneder – og set i dette lys egner guldhamsteren sig ikke særlig godt som kæledyr til børn.

Dværghamsterne (Roborovski undtaget) og kinesisk hamster er generelt nemme at tæmme (som DHF også skriver i deres pasningsvejledning), men det kræver – som alle dyr – selvfølgelig stadig en regelmæssig håndtering, hvor dyrene vænner sig til én. Men de er meget mindre territorielle end guldhamsteren og har derfor også mindre tendens til at blive aggressive, når man ”trænger ind” på deres område. Men som det også står i guiden, så er det ikke alle dværghamstere, der egner sig som kæledyr – Roborovski er sværere at tæmme, mere sky, mindre i størrelsen (og dermed mere sarte), og desuden meget ”hurtige” og vil derfor ikke sidde stille ret længe ad gangen, så man kan nusse med dem.

Guiden er tænkt som nogle generelle anbefalinger til, hvilken hamster vi synes, man som barn i første omgang bør anskaffe sig, hvis man gerne vil have et godt kæledyr. Og selv om guldhamsteren selvfølgelig med den rette tilvænning kan blive et udmærket kæledyr, så vil vi stadig hellere anbefale Campells eller vinterhvid som kæledyr til børn, da de generelt ikke bliver nær så aggressive (og desuden i kraft af deres mindre størrelse forvolder mindre skade, hvis de alligevel bider) som en stresset/forstyrret og ikke tam guldhamster kan ses at blive.

Jeg håber, du synes, at du hermed har fået ordentligt svar på dine indvendinger.

Venlig hilsen
Lars Madsen

Jeg synes det er rart at have fået sådan et godt svar tilbage fra ham og har valgt at skrive tilbage til ham og give ham delvist ret i deres synspunkter, men at jeg savner at de så nævner noget væsentligt:
Hvis du går i dyrehandlen og køber en hamster (hybrid) så er de ofte meget mere aggressive og svære at gøre tamme end guldhamstere og andre dværge fra opdrættere (det er i al fald min oplevelse)
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Vild med dyr

Indlæg af Laeborg » 16. apr 2013 15:26

Det lyder til på ham at de punkter vi er uenige med artiklen, er når det kommer til hvad vi hver især forbinder med "tamme", for jeg får ihvertfald indtrygget at en hamster kun er tam hvis den vil sidde stille og kæle. Men udover det så synes jeg at det er en uheldig skildring at kalde guldhamstere for aggressive.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Vild med dyr

Indlæg af chlin » 16. apr 2013 15:35

Nå ja:
Jeg har også på mine egne (og foreningens) vegne sendt en stor tak til dem for at advare mod Hamstervat :D
Det er så dejligt at en forening som Dyrenes Beskyttelse er med til at gøre opmærksom på problemet med Hamstervat
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Vild med dyr

Indlæg af darkangel87 » 17. apr 2013 09:23

super god artikkel fra Freja
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Besvar