Anskaffelse af første guldhamster

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af Fyrsting » 31. aug 2013 09:41

Hej med jer

Jeg tænker rigtig meget på at få en guldhamster. Jeg kunne i virkeligheden godt tænke mig flere og at opdrætte, men for ikke at kaste mig ud i noget for hurtigt, tænker jeg at få en enkelt kælebamse til at starte med.

Jeg vil gerne have at den er tam og fra seriøst opdræt. Jeg er i tvivl om det skal være en han eller hun. Hvordan er der forskel på de to køn i deres adfærd?

Vil I anbefale et bestemt køn frem for et andet?

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af darkangel87 » 31. aug 2013 11:48

Jeg synes begge køn er lige dejlige, har aldrig lagt mærke til den store forskel.
langhårede hanner har hos mig haft tendens til at finde sig i mere, men det er mere fordi man tit skal fjerne bundstrø fra pelsen
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af Luna » 31. aug 2013 18:09

jeg har altid erfaret at hanner er mere rolige end hunner, men det er rent tilfældigt. Jeg har også hanner med krudt i måsen og som ikke kan sidde stille. Man kan ikke forvente at en guldhamster er TAM når man får den fra unge, da det først "falder ned" i ca 3. måneders alderen, så man skal selv have tid og overskud til at arbejde med dem. Selvfølgelig sørger de fleste opdrættere for håndvandte hamsterunger, inden de kommer fra moren :)

Hvor er det du kommer fra?
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 31. aug 2013 19:08

For det meste synes jeg hanner er mere rolige ved 4-5 uger når de skal hjemmefra end hunner. Jeg tror det er fordi hunnerne der omkring 4-5 ugers alderen reagere på de hormoner der pludselig opstår.

Jeg synes så at når de er blevet van til hænder og "tam" så er der ikke forskel på hanner og hunner. Nogen putter og hygger og nogen er aktive :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af Fyrsting » 31. aug 2013 20:07

Tusind tak for jeres svar.

Jeg er helt på det rene med at man selvfølgelig skal arbejde med den, men har da det indtryk at der er forskel på at få en unge der er håndteret og vant til at være i hænder, frem for en der ikke er håndteret overhovedet.. Så det er det jeg mener med tam :)

Jeg er også klar over at unger er mere livlige end de voksne.

Betyder det at man ikke kan vurdere om en unge er glad for at putte?

Jeg bor på Fyn nær Nyborg, men kan, hvis transport ikke kan arrangeres, nok godt overtale manden til at køre indenfor en vis radius :) Har desværre ikke selv kørekort.

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af Luna » 31. aug 2013 20:27

Fyrsting skrev:Tusind tak for jeres svar.

Jeg er helt på det rene med at man selvfølgelig skal arbejde med den, men har da det indtryk at der er forskel på at få en unge der er håndteret og vant til at være i hænder, frem for en der ikke er håndteret overhovedet.. Så det er det jeg mener med tam :)

Jeg er også klar over at unger er mere livlige end de voksne.

Betyder det at man ikke kan vurdere om en unge er glad for at putte?

Jeg bor på Fyn nær Nyborg, men kan, hvis transport ikke kan arrangeres, nok godt overtale manden til at køre indenfor en vis radius :) Har desværre ikke selv kørekort.
Man kan sommetider se om de bliver puttetrolde når de er helt små- f.eks. min Baby har fået en tendens til at falde i søvn i hænderne på alle, så det går jeg ud fra fortsætter. Men ellers kan mange lære det. Hvis i har tid og lyst en dag, er i mere end velkommen til at komme forbi mig i Hammerum (Herning) og møde mine hamstere og se forskellige temperamenter og evt. møde et kuld unger så i ved hvad i går ind til :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af Fyrsting » 31. aug 2013 20:32

Tak skal du have :)

Åh ja Baby er en hjerteknuser. Forstår virkelig godt du overvejer (eller måske har besluttet) at beholde hende. Ellers står der nok mange i kø :lol:

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af Luna » 31. aug 2013 20:36

Det er hun bestemt! Ja, det er ærgeligt der ikke er flere af hende! ;)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Fyrsting
Indlæg: 695
Tilmeldt: 24. aug 2013 09:51

Re: Anskaffelse af første guldhamster

Indlæg af Fyrsting » 31. aug 2013 20:40

Jaaah også lige en lille Baby klon til mig :P :love4: :heart:

Besvar