Købskontrakt?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: Købskontrakt?

Indlæg af taysha » 20. dec 2013 08:13

ja, Pia har ret.
Som jeg ser det, kan man mest opfatte det folk skriver under på i købskontrakten som at man nu har sikret sig at de har fået en oplysning, man kan ikke forvente at det ville holde i retten hvis man valgte at gå den vej, hvis de overtræder kontrakten.
Vi har oplevet det i hundeverdenen, hvor vores hvalpekøbere skrev under på at de ville få hvalpene HD undersøgt, når de var 12 mdr, og vi tilbød endda at betale det halve af undersøgelsens pris, når vi fik resultatet. Kun 3 ud af de 7 hvalpe blev undersøgt. DEt er træls fordi det er vigtige oplysninger til den fremtidige avl, og man bliver sur og skuffet, men der er jo ikke så meget man kan gøre ved det.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Købskontrakt?

Indlæg af PiaH » 20. dec 2013 09:53

Tak for oplysningen Pia, det var lige det jeg ikke lige kunne forklare :-)
Fra mig og Zoo

LiseJuul
Indlæg: 940
Tilmeldt: 10. sep 2013 18:54

Re: Købskontrakt?

Indlæg af LiseJuul » 23. dec 2013 00:30

Jeg har også en kontrakt, dog ikke en meget 'stram' en. Den siger bare at jeg gerne vil have at køber sætter sig ind i hamsterens behov og agerer derefter, at vi ønsker at være med i processen hvis hamsteren skal have nyt hjem (evt. tage den tilbage) og at vi står til rådighed med råd og vejledning til hver en tid. Dog har jeg lavet et særligt punkt, fx ved to piger fra mit sidste kuld, de er ikke egnet til avl, så dem er der avlsforbud på :-) Og begge familier var indstillet på dette i forvejen, så kontrakten er vel bare en formalitet og en måde at give mine kontakter med videre :-)
Billede

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 23. dec 2013 07:12

Tak Lise. Jeg har lavet den, men har problemer med, at ligge det billede af den op.
Der står det med sygdomme, at jeg vil, opfordrer folk til de kontaktede mig ved sygdom.
Der står det med hybrider, avl og stamtavle.
Der står det med videresalg.
Jeg syntes ikke den er stram, syntes i noget burde fjernes eller redigeres? :)
Calobe's hamsteropdræt

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Re: Købskontrakt?

Indlæg af Laeborg » 23. dec 2013 07:58

Jeg er heller ikke meget til de "hårde" kontrakter, da jeg synes at hvis man vælger at stole nok på en person til at købe ens hamstere, så bør man også stole på at de kan være fornuftige omkring deres avl eller lignende, da man ellers burde overveje om de er værd at sælge til i første omgang.

Når det er sagt så er jeg klar tilhænger af det at have en købskontrakt. Vores er rimelig simpel, og indeholder egentlig blot hvad vi forventer af køberen uanset om det er på skrift eller ej, men synes at det er en god måde at gøre køberne opmærksom på hvad vi forventer. Jeg har kun en enkelt gang hørt brok over vores kontrakt, og ellers er den blevet meget positivt modtaget.

Vores kontrakter kan læses her: http://ny.donaus.dk/information.html

Der er ikke nogen større konsekvens ved at bryde den, da vi hverken kan eller vil bruge en masse tid og penge på at opretholde det, men bryder man den er det selvfølgelig selvskrevet at man ikke er velkommen til at købe her en anden gang, da man så ikke kan finde ud af at overholde den aftale man nu engang indgår. Hvis først man truer med store erstatningskrav eller "hamsteren tilbage", så bevæger man sig efter min overbevisning ud i noget der er meget svært at opretholde, og kan man ikke det så er det bare en tom trussel.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Re: Købskontrakt?

Indlæg af Lykke » 23. dec 2013 12:30

Jeg laver ikke selv kontrakter ved salg af mine hamstere, men jeg udleverer et ark med info - der står hvis der er noget særligt ved den hamster, dens familie eller art. Da jeg havde Campbells skrev jeg fx om problemerne med hybrider.

Og der står links til fx hamsterforeningen og forum her, plus min tlf og email hvis man har spørgsmål.
Jeg bliver en gang i mellem ringet op med spørgsmål eller kontaktet når hamsteren er død og/ eller de skal have en ny - og det synes jeg er rart (også selvom jeg ikke altid kan hjælpe).

Jeg bruger til gengæld et andet middel til at sikre mig købere, der forholder sig fornuftigt til dyret: prisen!

De personer, der vil give fx 140 kr for en hamster, har som regel gjort sig nogle andre overvejelser om dyret end dem som køber en hamster til 30-40 kr.

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 24. dec 2013 00:04

Ja Jonas, jeg vil give dig ret, man kan hurtigt komme ud i tomme trusler, jeg tror jeg skærer den med videresalg lidt med, så den ikke er så hård :D
Mette den har jeg faktisk ikke tænkt over den med pris, men det er fuldstændig rigtigt :D
Calobe's hamsteropdræt

Besvar