Hamsterarter i naturen

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
Jane

Hamsterarter i naturen

Indlæg af Jane » 19. dec 2004 14:19

Jeg kunne lide at vide, om der er nogle, der har nogle gode links, til sider der beskriver de forskellige hamsterarters liv i naturen 8)

Jeg tænker her specielt på deres sociale liv, eller mangel på samme. Forskellen på dværge og guldhamstres sociale liv, og hvor mange kuld en guldhamster og en dværghamster får i naturen :?:

Jeg ønsker god dokumentation da jeg netop kommer fra en dyrehandler der har to vokse hunner og en han gående sammen :evil:
Ifølge dyrehandleren gik det fint for som hun sagde : Han gør dem ikke noget, og da jeg nævnte at det da også plejer at være omvendt, sagde hun : Nej for de har jo brug for ham :shock:

Jeg opgav diskutionen da det var tydeligt at hun ingenting viste, men nu vil jeg gerne vide endnu mere :wink:

Odgaard
Indlæg: 2035
Tilmeldt: 23. apr 2004 21:48

Indlæg af Odgaard » 19. dec 2004 15:39

Har ofte forsøgt at finde noget, men der er ikke rigtig noget at komme efter.... Nogle sider mener endda at guldhamsteren er uddød i naturen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_hamster

Ellers er det nærmeste man kommer vel denne artikel, som findes flere steder på nettet, men stadig ikek meget brugbart.

http://www.petwebsite.com/history.htm
Mvh. Pia

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 19. dec 2004 19:46

Hejsa

Jeg tror ikke der findes ret meget på nettet om dette emne. Du er nok bedre stillet ved at besøge et universitetsbibliotek og finde artikler der.

Især om guldhamsteren, da denne jo kun er fundet i naturen ret få gange. Og hver gang har forskerne kun koncentreret sig om at skaffe levende eksemplarer, ikke om at undersøge deres levevis. Eller de har i hvert fald ikke skrevet om det.

Uddød er den dog ikke, da disse få ekspeditioner hver gang har fundet dem. De nyeste artikler jeg har set har påvist den nordpå inde i det sydligste Tyrkiet og også 70 km længere sydpå i Syrien end hidtil antaget.

Men jeg fandt denne artikel, som nævner at selv i Syrien er det meget få mennesker der kender guldhamsteren:
http://www.travelintelligence.net/wsd/a ... t_750.html

Dværghamsterne er mere almindelige i naturen, men igen er den tilgængelige information nok kun tilstede i artikler og bøger.
Kenneth Worm

Jane

Indlæg af Jane » 20. dec 2004 12:09

Det var ikke meget information, men tak for hjælpen :?

Men jeg har engang læst (i en bog) om et forsøg hvor man ville se hvor stort en guldhamsters territorium var, og hvem der ville dominere når man lukkede 2 hamstre ud på samme areal på ca. 7 m2 (mener jeg) :)

Jeg vil prøve at finde den bog.

Vil i hjælpe mig med at finde litteratur om adfærdsforsøg i fangenskab :?:
Der må da være nogen der har forsøgt at skabe mere naturlige forhold at studere dem i, end de små bure vi almindelige hamsterelskere har dem i :wink:

Hvis bare man havde plads nok kunne det være spændende at se hvor stort et areal der skal til for at en hun og en han har plads nok, og hvor mange kuld de ville få :lol: .

Men jeg er godt klar over at det kræver rigtig meget hamstersikret plads, og stadig ikke ville være naturlig forhold.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 20. dec 2004 14:59

Jane skrev: Men jeg har engang læst (i en bog) om et forsøg hvor man ville se hvor stort en guldhamsters territorium var, og hvem der ville dominere når man lukkede 2 hamstre ud på samme areal på ca. 7 m2 (mener jeg) :)

Jeg vil prøve at finde den bog.
Du må meget gerne fortælle titlen når du finder den, det lyder spændende.
Vil i hjælpe mig med at finde litteratur om adfærdsforsøg i fangenskab :?:
Der må da være nogen der har forsøgt at skabe mere naturlige forhold at studere dem i, end de små bure vi almindelige hamsterelskere har dem i :wink:
Ja, der findes en bog på biblioteket, "Hamster-boet", hvor de har lavet meget naturtro terrarier til hamsterne, så de kan tage billeder af hamsterens liv i sine gange.
Hvis bare man havde plads nok kunne det være spændende at se hvor stort et areal der skal til for at en hun og en han har plads nok, og hvor mange kuld de ville få :lol: .

Men jeg er godt klar over at det kræver rigtig meget hamstersikret plads, og stadig ikke ville være naturlig forhold.
Et areal på 3 x 3 m kunne sikkert godt gøre det, hvis der var masser af gange og huler og andet de kunne skjule sig i. Hvis hver hamster kunne lave sig nogle gange og huler tror jeg egentlig ikke at der ville blive problemer. Så kunne den enkelte hamster forsvare sin egen hule, de ville næppe gå over i andres huler og gå til angreb.
Kenneth Worm

Anna
Indlæg: 607
Tilmeldt: 22. apr 2004 18:56

Indlæg af Anna » 20. dec 2004 21:29

Jane skrev: Men jeg har engang læst (i en bog) om et forsøg hvor man ville se hvor stort en guldhamsters territorium var, og hvem der ville dominere når man lukkede 2 hamstre ud på samme areal på ca. 7 m2 (mener jeg) :)
Det forsøg har jeg også læst om, kan jo bare ikke lige huske hvor :oops:

I nogle af mine hamsterbøger står der lidt om hamsteren i naturen, men det er altså ikke ligefrem informationer det vælter frem med om deres levemåde i naturen.

Jane

Indlæg af Jane » 20. dec 2004 21:42

Jeg har været på biblioteket i dag, men de havde selvfølgelig ikke den bog, jeg mener det står i, hjemme. Men jeg arbejder videre på sagen :lol:

Jeg kan ikke huske bogens tittel, men jeg kan kende den når jeg ser den, hvis jeg får tid, finder jeg den måske på hovedbiblioteket senere.

Anna
Indlæg: 607
Tilmeldt: 22. apr 2004 18:56

Indlæg af Anna » 20. dec 2004 21:50

Jane skrev:Jeg har været på biblioteket i dag, men de havde selvfølgelig ikke den bog, jeg mener det står i, hjemme. Men jeg arbejder videre på sagen :lol:

Jeg kan ikke huske bogens tittel, men jeg kan kende den når jeg ser den, hvis jeg får tid, finder jeg den måske på hovedbiblioteket senere.
Kan du huske forfatteren, eller billedet på forsiden - kunne jo være det er en af dem der står på min bogreol :wink:

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 17. jan 2006 13:34

Jane skrev:Jeg har været på biblioteket i dag, men de havde selvfølgelig ikke den bog, jeg mener det står i, hjemme. Men jeg arbejder videre på sagen :lol:

Jeg kan ikke huske bogens tittel, men jeg kan kende den når jeg ser den, hvis jeg får tid, finder jeg den måske på hovedbiblioteket senere.
Hej Jane

Fandt du nogensinde bogen igen, den vi snakkede om?
Kenneth Worm

Besvar