import
-
import
jeg går og arbejder på evt. at få nogle hamstere hjem fra tyskland. men er der nogle specielle regler for import af sådan nogle?

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
Re: import
Nej du kører bare ned og henter dem.darkangel87 skrev:jeg går og arbejder på evt. at få nogle hamstere hjem fra tyskland. men er der nogle specielle regler for import af sådan nogle?

Men det er måske ikke det bedste tidspunkt ligenu hvor der skulle være Papova virus udbredt i store dele af europa eller vær ihvertfald forsigtig.

Men den eneste grund til at man skulle hente hamstere i tyskland skulle da være for at importere en sjælden variant eller art.

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil

-
hvis jeg kan finde nogen så ja eller måske nyt campells blodLisette skrev:Er det rex?????

Re: import
man må tage kæledyr med, ikke salgsdyr, men jeg mener, der i Kenneths bog står noget om at man skal lade sig registrere som importør (hos fødevarestyrelsens lokale afdeling).darkangel87 skrev:jeg går og arbejder på evt. at få nogle hamstere hjem fra tyskland. men er der nogle specielle regler for import af sådan nogle?
så længe det er hamstere og det er i bil - så må man hente alle de kæledyr man gider
Hvis man skal med fly og flyselskabet ikke har nogle regler for antal gnavere - så må man hente alle de kæledyr man gider
Hvis du pludselig nævner ordet avl, salg eller gener - så er det maks 5 dyr..
Men hvis bare det er dine kæledyr så må du hente alle dem du gider og kan bære
Jeg har spurgt fødevarestyrelsen

Hvis man skal med fly og flyselskabet ikke har nogle regler for antal gnavere - så må man hente alle de kæledyr man gider

Men hvis bare det er dine kæledyr så må du hente alle dem du gider og kan bære

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
Hvis det handler om salg, er det helt andre regler. Ikke max. 5 dyr, men noget med certifikater osv.burrus skrev:så længe det er hamstere og det er i bil - så må man hente alle de kæledyr man gider![]()
Hvis man skal med fly og flyselskabet ikke har nogle regler for antal gnavere - så må man hente alle de kæledyr man gider![]()
Men hvis bare det er dine kæledyr så må du hente alle dem du gider og kan bære![]()
Her er regler for kæledyr fra deres hjemmeside (http://www.foedevarestyrelsen.dk/Import ... orside.htm):
4. juni 2008
Rejse med kæledyr
Her finder du reglerne for privat ud- og indførsel af kæledyr.
Ved kæledyr forstås:
* Hunde, katte og fritter
* Fugle, bortset fra fjerkræ*
* Kaniner og gnavere
* Krybdyr og padder
* Hvirvelløse dyr, bortset fra bier og skaldyr
* Tropiske akvariefisk
* Fjerkræ er høns, kalkuner, perlehøns, ænder, gæs, vagtler, duer, fasaner, agerhøns og strudsefugle, der opdrættes eller holdes i fangenskab med henblik på avl, produktion af kød eller konsumæg eller levering af vildt til udsætning.
Ved rejse med kæledyr forstås:
* Kæledyr af ovennævnte arter, som under personledsagelse rejser ind eller ud over Danmarks grænser
* Kæledyr af ovennævnte arter, som i forbindelse med rejsen ikke er bestemt til at være genstand for videre salg eller overdragelse af ejendomsretten (ikke-kommerciel)
Personledsagelse
At et kæledyr er under personledsagelse betyder, at dyrets ejer eller en anden person, som agerer på ejerens vegne, har ansvaret for dyret under transporten.
Eksempler på personledsagelse kan være:
* hvis du rejser på ferie i bil, tog eller bus og har dit kæledyr med dig på køretøjet.
* hvis du har kunnet købe en billet til dit dyr til dét fly, som du selv rejser med.
OBS - Rejser med kæledyr, hvor der er krav om fragtbrev, er ikke personledsaget efter gældende regler, hvorfor dyret vil være omfattet af de kommercielle regler. Se mere under hhv. import af dyr og eksport af dyr.
Rejse med kæledyr fra 3. lande
Som privatperson kan man max. indføre fem dyr fra et land udenfor EU. Undtaget herfra er Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweizog Vatikanstaten, hvor der ikke er nogen begrænsning i antallet.
Hvis der indføres flere end fem dyr fra lande udenfor EU, skal de dyresundsmæssige krav for kommerciel indførsel opfyldes.
Hvilke regler er der for kommerciel import af dyr.
Indrejse fra 3. lande skal anmeldes til grænsekontrolstedet
Personledsagede kæledyr, som rejser fra 3. lande, må kun indføres til Danmark via grænsekontrolstederne i lufthavnene i Kastrup og Billund, og der kan max indføres op til 5 dyr.
Undtaget fra dette krav er kæledyr, som rejser fra Andorra, Schweiz, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino og Vatikanstaten, som kan medtages over alle danske grænseovergange.
På grænsekontrolstedet skal dyret grænsekontrolleres. Grænsekontrollen består af en identitets- og dokumentkontrol. Hvis der er indikationer for det, kan også en fysiskkontrol komme på tale.
Rejser du og dit dyr til Danmark via et andet EU-lande vil grænsekontrollen som regel finde sted i det førte EU-land, som du ankommer til.
Mindst 24 timer inden ankomsten til Danmark eller et andet EU-land skal du give grænsekontrolstedet besked om, at dyret er på vej.
Se under de enkelte dyrearter, hvilke krav der stilles ved privat ud- og indførsel af kæledyr.
Kontakt
Spørgsmål vedrørende rejser med kæledyr skal rettes til den lokale fødevareregion.
Og videre om gnavere skriver de:
20. september 2008
Kaniner og gnavere
Ved kaniner forstås domesticerede dyr af arten Oryctolagus cuniculus.
Ved gnavere forstås dyr af ordnen Rodentia. Vær opmærksom på, at visse arter under denne orden er omfattet af anden lovgivning, som helt forbyder import eller private at holde disse dyr.
Læs mere om de generelle regler for privates rejse med kæledyr.
Indførsel fra EU-lande
Indførsel kaniner og gnavere fra andre EU-lande, samt Andorra, Færøerne, Grønland, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz og Vatikanstaten kan finde sted i overensstemmelse med Forordning 998/2003/EØF.
Det vil sige, at dyret skal være personledsaget og det skal være ikke-kommercielt. Det vil sige, at dyret må ikke skulle sælges eller gives væk.
Der er pt. ikke opstillet dyresundhedsmæssige betingelser for indførsel af kaniner og gnavere, hvorfor dyrte ikke skal ledsages af et certifikat.
Vær dog opmærksom, at der i tilfælde af udbrud af smitsomme sygdomme, f.eks. Myxomatose, indføres importforbud.
Læs mere om Myxomatose via linket til højre.
Læs mere om importrestriktioner via linket til venstre.
Import fra 3. lande
Import af kaniner og gnavere fra 3. lande, undtagen Andorra, Færøerne, Grønland, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz og Vatikanstaten kan finde sted i overensstemmelse med Forordning 998/2003/EØF.
Det vil sige, at dyret skal være personledsaget og det skal være ikke-kommercielt. Det vil sige, at dyret må ikke skulle sælges eller gives væk.
Det er kun tilladt at indføre max. 5 dyr. Skal du indføre mere end 5 dyr, er det reglerne for kommerciel import der skal følges.
Vær dog opmærksom, at der i tilfælde af udbrud af smitsomme sygdomme, f.eks. Myxomatose, indføres importforbud.
Læs mere om importrestriktioner via linket til venstre.
Udførsel til andre EU-lande og 3. lande
Man skal kontakte landets veterinære myndighed for at få oplyst, hvilke regler der evt. måtte være for privates rejse med kaniner og gnavere til det pågældende land.
Hvis der er behov for et veterinærcertifikat skal Fødevarestyrelsen udarbejdet det.
Bestemmelseslandets importkrav skal fremsendes til din lokale kontrolafdeling med en anmodning om udarbejdelse af et certifikat.
Vær dog opmærksom, at der i tilfælde af udbrud af smitsomme sygdomme, f.eks. Myxomatose, indføres eksportforbud.
Læs mere om eksportrestriktioner via linket til venstre.
Kontakt
Spørgsmål om privates ud- og indførsel af kaniner og gnavere skal rettes til din lokale fødevareregion.
Find din lokale fødevareregion her
Ved kommerciel eksport eller import af kaniner og gnavere - se venligst:
Eksport af dyr
Import af dyr
Og der kan man så klikke sig videre til kommerciel import (det syntes jeg ligesom ikke der var grund til at sætte ind...)
ja hele den smørre har jeg godt læst
og jeg læste og læste og læste så jeg sendte en email til fødevarestyrrelsen (vi havde planer om at flyve til tjekkiet på et tidspunkt)
Og så længe flyselskabet elelr bilen ikke sætter grænser på
så kan man med hamstere tage lige så mange KÆLEDYR med sig som man kan bære
hvis ikke man nævner ordet salg eller avl - så må du tage alle de kæledyrs hamstere med sig som man gider!
så længe man hæfter for dyrene som deres "ejer" i det de er din bil/fly så må man slæbe alle dem man gider...
Jeg har ikke undersøgt det siden - men det kan sagtens være de har fjernet den generelle "5 kæledyr pr. person" - regel de kørte på et tidspunkt, med hune, katte osv...
Der lød det nemlig som om at alt over 5 dyr var import for registrerede importøre - men det er det ikke så længe det er KÆLEDYR af hamstere
hvis man flyver eller kører bil til et eu land - man man tage 5 salgdyr eller 5 avlsdyr med sig uden at lade sig registrere - men man tage alle de kæledyr med man gider af hamstere

så kan man med hamstere tage lige så mange KÆLEDYR med sig som man kan bære

hvis ikke man nævner ordet salg eller avl - så må du tage alle de kæledyrs hamstere med sig som man gider!

så længe man hæfter for dyrene som deres "ejer" i det de er din bil/fly så må man slæbe alle dem man gider...
Jeg har ikke undersøgt det siden - men det kan sagtens være de har fjernet den generelle "5 kæledyr pr. person" - regel de kørte på et tidspunkt, med hune, katte osv...
Der lød det nemlig som om at alt over 5 dyr var import for registrerede importøre - men det er det ikke så længe det er KÆLEDYR af hamstere

hvis man flyver eller kører bil til et eu land - man man tage 5 salgdyr eller 5 avlsdyr med sig uden at lade sig registrere - men man tage alle de kæledyr med man gider af hamstere

Pia B
hehe, det var nu heller ikke for din skyld, at jeg postede detburrus skrev:ja hele den smørre har jeg godt læstog jeg læste og læste og læste så jeg sendte en email til fødevarestyrrelsen (vi havde planer om at flyve til tjekkiet på et tidspunkt)
så kan man med hamstere tage lige så mange KÆLEDYR med sig som man kan bære![]()
hvis ikke man nævner ordet salg eller avl - så må du tage alle de kæledyrs hamstere med sig som man gider!![]()
Der lød det nemlig som om at alt over 5 dyr var import for registrerede importøre - men det er det ikke så længe det er KÆLEDYR af hamstere![]()

Det kan godt være der er "underregler" mht. salgs-hamstere. Der står nemlig at man skal kontakte dem. Men den generelle regel er "bare" noget med certifikat. Men heldigvis er det jo ikke så relevant...
-
ville nu ikke lade hamsterne stå i lastrummet, da jeg har hørt gentagende gange at der er en del køligere, men har ingen erfaring og kender ingen personligt.Hopiw skrev:Nogen der ved hvilke flyselskaber der tillader dyr på deres fly?
enten i kabinen eller i lastrummet?
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
tja sas tillader dyr i opvarmet lastrumHopiw skrev:Nogen der ved hvilke flyselskaber der tillader dyr på deres fly?
enten i kabinen eller i lastrummet?

sterlin tillader ET dyr i kabinen...
(certifikater mener jeg forresten kun er til hvis man er reg. importør - og hvis man holder sine avlsdyr som kæledyr kan man jo roligt importere dem alle som værende kæledyr og dermed slippe for en masse bøvl med at blive importør

Pia B
-
har ikke tænkt mig at skulle have mere end 5 dyr hjem og har alle mine som kæledyr jo om de så bliver brugt til avl eller ej er de stadig kæledyr for mig

doh nej selvfølgelig... ska huske mine flyselskaberLykke skrev:Sterling tillader kun 1 hund eller kat i kabinen, ikke hamstere... jeg ville jo have taget en med hjem fra Kreta i august...

Pia B