Ny dansk hamsterbog

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Hamsterhjulet
Indlæg: 603
Tilmeldt: 2. okt 2007 15:00

Indlæg af Hamsterhjulet » 28. jan 2008 17:33

Jeg har lånt din bog på biblioteket, og synes også, at den er rigtig god! :D  Dejligt med lidt genetik :D

Men øøhhm, i den her bog mangler der noget tekst??? :?  Der er ikke revet nogen sider ud eller noget, men der er startet på en sætning, og skulle egentlig fortsætte på næste side, men der begynder den bare et nyt emne??  :? Jeg tror det må være en fabriksfejl eller lign. :?
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

Vingummi

Indlæg af Vingummi » 28. jan 2008 17:49

Har den ikke været i butikkerne længe?

Jeanne
Indlæg: 1747
Tilmeldt: 12. jan 2007 22:26

Indlæg af Jeanne » 28. jan 2008 18:08

Hamsterhjulet skrev:Jeg har lånt din bog på biblioteket, og synes også, at den er rigtig god! :D  Dejligt med lidt genetik :D

Men øøhhm, i den her bog mangler der noget tekst??? :?  Der er ikke revet nogen sider ud eller noget, men der er startet på en sætning, og skulle egentlig fortsætte på næste side, men der begynder den bare et nyt emne??  :? Jeg tror det må være en fabriksfejl eller lign. :?
Dén fejl er i alle bøgerne.
Mange hilsner fra Jeanne.

Benjamin
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 12. maj 2006 14:07

Indlæg af Benjamin » 28. jan 2008 18:14

Vingummi skrev:Har den ikke været i butikkerne længe?
jo men dette emne er også oprettet den (Søn jun 12, 2005 11:45) men det er jo fordi at Kenneth herinde fra har skrevet bogen at vi engang imellem stadig snakker om den vil jeg tro. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Hamsterhjulet
Indlæg: 603
Tilmeldt: 2. okt 2007 15:00

Indlæg af Hamsterhjulet » 28. jan 2008 18:21

Jeanne: Ok, så er det på det rene :D  Ellers ærgeligt
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

toast

Indlæg af toast » 28. jan 2008 19:05

Helt ny er den nu ikke ? Jeg læste den da jeg gik i 6. .. Det er ca. 1½ år siden ? :wink:

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 29. jan 2008 06:57

Hamsterhjulet skrev:Jeg har lånt din bog på biblioteket, og synes også, at den er rigtig god! :D  Dejligt med lidt genetik :D

Men øøhhm, i den her bog mangler der noget tekst??? :?  Der er ikke revet nogen sider ud eller noget, men der er startet på en sætning, og skulle egentlig fortsætte på næste side, men der begynder den bare et nyt emne??  :? Jeg tror det må være en fabriksfejl eller lign. :?
Tak for roserne. :-)

Jo, den skovl til en redaktør klippede bare et halvt kapitel ud for at få plads.  :roll:

Men det er derfor jeg har oprettet denne tråd, hvor det manglende står:
http://hamsterland.dk/forum/viewtopic.php?t=1162
Kenneth Worm

Hamsterhjulet
Indlæg: 603
Tilmeldt: 2. okt 2007 15:00

Indlæg af Hamsterhjulet » 29. jan 2008 07:54

OK, det havde jeg ikke lige set :oops:  :D
Ej hvor tarveligt, man kan da ikke bare klippe det ud :?
Mvh. Fanni & Goldies
Billede

Emily
Indlæg: 231
Tilmeldt: 5. maj 2007 22:49

Indlæg af Emily » 29. jan 2008 09:17

toast : emnet blev oprettet i 2005.... der var den nok ny ;-)
--Emily--

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 5. maj 2008 22:33

Bogen var en af dem, jeg fik fat i på biblioteket og jeg synes, som skrevet et andet sted, at den er rigtigt god.

På internettet ser det ud som om b.o. bøger sælger den til 59.95, så jeg vil da straks anskaffe mig mit eget eksemplar.


Der var én ting, jeg savnede: en kommentar om bures størrelse.
Du skriver en del om forskellige typer og om tilbehør. Størrelses-behovet afhænget sikkert af typen af hamster, antallet af dyr, der skal være i buret, og hvor meget de kommer ud af buret, men jeg har i hvert fald set mange bure hos dyrehandlerne som jeg umiddelbart tænkte var for små. Derfor savnede jeg et input til størrelse.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 5. maj 2008 22:52

Ja, som du selv skriver, så er der mange faktorer der spiller ind.
En hamster kan godt klare sig i et (forholdsvist) lille bur, med det rette indhold, hvis man har den ude og løbe rundt det meste af tiden.

Omvendt vil et kæmpestort bur, uden ting til at stimulere hamsteren, være totalt spild af plads.

Derfor har jeg aldrig været tilhænger af udtalelser som: *Det og det dyr skal have minimum så og så meget plads".
Kenneth Worm

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 6. maj 2008 08:46

Så det var et af de bevidste valg  :wink:

På side 48 nederst til højre skriver du i øvrigt at a=agouti. Det må vel skulle være stort A (som du skriver et par linjer længere ned, øverst på næste side).

Agouti som = den normaltfarvede hamster stod i øvrigt ikke helt klart for mig (når du forklarer under Et lille forsøg kalder du bare A for den normaltfarvede).
Og kindtegninger osv. har du heller ikke noget om. Altså forskellen på Agouti og Self, hvis jeg har forstået det korrekt.
Agouti står i øvrigt heller ikke under gensymbolerne på s. 54, men det er måske fordi det er standarden.

Jeg synes stadig, at genetik-afsnittet er rigtigt godt, så du skal ikke misforstå mig!
(men du opfordrer jo til kommentarer i starten af denne tråd)

mange hilsner
Mette

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 6. maj 2008 12:35

Lykke skrev: På side 48 nederst til højre skriver du i øvrigt at a=agouti. Det må vel skulle være stort A (som du skriver et par linjer længere ned, øverst på næste side).

Agouti som = den normaltfarvede hamster stod i øvrigt ikke helt klart for mig (når du forklarer under Et lille forsøg kalder du bare A for den normaltfarvede).
Og kindtegninger osv. har du heller ikke noget om. Altså forskellen på Agouti og Self, hvis jeg har forstået det korrekt.
Agouti står i øvrigt heller ikke under gensymbolerne på s. 54, men det er måske fordi det er standarden.
Ja, genetik-afsnittet var et af dem jeg gerne ville have skrevet meget mere til. Men pludselig så havde jeg nået det antal tegn, der måtte være i bogen, inden afsnittet blev færdigt. Og da det var meningen der skulle komme en bog om dværghamstere bagefter, ville jeg gemme noget til den også. Men den bog blev så skrottet af forlaget.

Nu har jeg ikke lige bogen ved mig nu, men forlæggeren lavede en del fejl med at lave om på de store og små bogstaver. De fleste nåede jeg at fange, men det er muligt at der er smuttet et par igennem. Kigger lige på den senere i dag.

Agouti står ikke under gensymbolerne, fordi farven som sådan ikke har sit eget bogstav. Alle de andre farver skrives jo som de gener, der afviger fra det normale, og det normale (=agouti) er så det modsvarende store eller lille bogstav. Så når sort=a, så er agouti=A og så videre.

Faktisk kender vi jo ikke hele genkoden kan man sige. Forstået på den måde, at man ikke kender alle de gener, der er med til at give hamsteren sin farve. Først når der opstår en mutation der giver en ændring i farven, kan man vide at det gen normalt gør en vis ting, men efter at det er muteret opfører det sig anderledes. Og ved hjælp af testparringer kan man så finde ud af om det er et nyt gen, eller en variant af et allerede eksisterende gen.
Kenneth Worm

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 6. maj 2008 13:58

ja, okay. Så er det, der forvirrer mig nok, at der faktisk i teksten stod a=agouti, altså bortset fra bogstavstørrelsen, som om agouti havde ét bogstav.

liv

Indlæg af liv » 13. maj 2008 16:50

har læst noget af bogen synes den er RIGTIG god :D

Besvar