Ny dansk hamsterbog

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
nuggie

Indlæg af nuggie » 29. jul 2005 21:14

Hej kenneth.

Nu har jeg også købt din bog, jeg har købt den til fuld pris (199 kr.) Så håber jeg at du tjener noget mere :lol:

Jeg glæder mig meget til at læse den

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 29. jul 2005 22:01

nuggie skrev:Hej kenneth.

Nu har jeg også købt din bog, jeg har købt den til fuld pris (199 kr.) Så håber jeg at du tjener noget mere :lol:
Hehe, sådan fungerer det desværre ikke. Jeg har fået min løn for de første 1000 eksemplarer, og får kun mere når de næste 1000 begynder at blive solgt. Resten ryger i lommerne på boghandlere, distributører, forlaget mm.
Kenneth Worm

AJ og Kuglerne
Indlæg: 418
Tilmeldt: 15. sep 2004 22:37

Indlæg af AJ og Kuglerne » 29. jul 2005 23:23

Hej Kenneth!

Nu har jeg læst din bog gennem den første gang, den er mægtig fin. Jeg skriver til dig, når jeg har læst den igen i løbet af weekenden :D
Stor hilsen AJ og Kuglerne

JS

Indlæg af JS » 30. jul 2005 16:58

Hej Kenneth!

Jeg har også lige læst din bog, og jeg synes den er rigtig god! :D

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 30. jul 2005 18:46

Det er godt at høre at den ikke er helt ude i skoven. ;-)
Kenneth Worm

nuggie

Indlæg af nuggie » 30. jul 2005 21:07

Hej Kenneth.

Virkelig spændene bog du har skrevet.
Jeg kan jo ikke rigtig komme med kritik af indhold, da jeg ved meget lidt om hamster i forhold til mange af jer :wink:

Men jeg kan da sige at jeg synes at den er godt skrevet og i et sprog og med et indhold som også henvender sig til voksne, dejligt :D

Den skal jeg få brug for til at slå op i, når jeg får hentet min første dværghamster oppe i hamster-butikken, jeg glæder mig MEGET :D

sabkoch
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 2. aug 2005 11:52

Indlæg af sabkoch » 5. sep 2005 22:02

Hej Kenneth

Du skriver lidt i din bog om hamstere og lyden fra computer skærme, om at hamsterne muligvis bliver stresset af lyden. Jeg havde nær sagt - hvor seriøst skal det tages - men mener selvfølgelig om du kan fortælle mere om det, undersøgelser eller ligende.
Min datters hamster samling vokser med hastige skridt ( fra 4 stk for 3 måneder siden og til nu 15 stk ) - vi bor i en lejlighed i København med 6 bure i stuen og der kan bare ikke være flere omend stuen er stor - og selvom de er søde de små dværghamstere - så er det jo ikke lige ønskværdigt at skulle dele ens nattesøvn sammen med dem i soveværelset.
Derfor havde jeg - indtil jeg læste din bog - en ide om at udvide bur-parken i vores såkaldte computer cafe ( et kammer, hvor min datter og jeg har hver vores computer, som bruges meget ) men er det en helt håbløs ide ? Det skal jo nødig gå ud over hamsterne.

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 6. sep 2005 05:49

Der har været lavet et par undersøgelser af det. Dem jeg lige kender har dog alle været hjemmelavede, altså ikke videnskabelige undersøgelser i stor stil. Og med lyde generelt, altså dem vi ikke umiddelbart kan høre.

1) På et større forskningssted havde de problemer med dyr der virkede meget stressede, og de mente de havde undersøgt alt for at finde synderen. Men da de fik en sådan lydmåler ud og checke rummene, fandt de synderen. Deres vaskemaskine i kælderen, adskillige etager længere nede i bygningen, lavede så meget rumlen at de påvirkede dyrene.

2) En laborant på min egen arbejdsplads gik rundt med en flagermusdetektor og undersøgte rummene, og der kan jeg huske at det var computerudstyr, der så ud til at lave mest støj. Det er så muligt at nyt computerhardware ikke støjer så meget som det gamle vi bruger.
Jeg husker ikke de præcise detaljer, men kan prøve at spørge ham, eller få ham til at gentage det for at få flere detaljer.

Men generelt kan man jo sige, at det i hvert fald er en reminder om at dyrenes hørelse er helt anderledes end vores, og vi ikke kun skal tænke på om vi kan høre støj eller ej.
Kenneth Worm

sabkoch
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 2. aug 2005 11:52

Indlæg af sabkoch » 6. sep 2005 20:08

okay - jeg kan godt se at min ide med at udvide burparken til "computercafeen" ikke er nogen god løsning.
Gælder i øvrigt det samme med TV - eller er de knapt så støjende for hamstere som computerne
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Anna
Indlæg: 607
Tilmeldt: 22. apr 2004 18:56

Indlæg af Anna » 6. sep 2005 20:27

Hejsa

Alle mine dyr bor i min stue, hvor jeg har mit tv og til tider også en legecomputer (altså den er ægte nok, jeg bruger den bare kun til at spille på) tændt, og ingen af mine dyr, af hverken den ene eller anden art, virker stresset over det.
Det eneste er at mine marsvin ikke bryder sig om at jeg har stereoanlægget tændt når jeg gør rent hos dem, men ellers lader lydene ikke til at genere nogle. Tror det handler meget om hvad dyrene er vant til.

Argaen

Indlæg af Argaen » 6. sep 2005 21:52

Det med skærmene ville jeg da gerne lige høre mere om, da mit hamster står lige ved siden af min pc, anlæg og tv (1-værelses).
Umiddelbart virker han ikke stresset, men det kan vel også være at han har vænnet sig til det.

Ved du om det er lyden af de gamle CRT skærme eller om det også gælder nyere fladskærme?

Har ikke købt din bog endnu, men overvejer at gøre det, når jeg finder ud af, om jeg får den i fødselsdagsgave. ;)

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 24. sep 2005 18:57

Nu har jag fått info om att det finns bilder från novemberutställningen i Helsingborg i boken så nu msåte jag ju bara se till å beställa den. :-D

/ Cecilia

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 24. sep 2005 19:57

Cecilia skrev:Nu har jag fått info om att det finns bilder från novemberutställningen i Helsingborg i boken så nu msåte jag ju bara se till å beställa den. :-D
:D :D

Ja, jeg havde en lille stak med til en krybdyrudstilling i Sverige for en måneds tid siden og der solgte jeg en til en pige, der var med i Helsingborg (husker ikke lige navnet).
Kenneth Worm

Cecilia

Indlæg af Cecilia » 24. sep 2005 20:16

Inte Helsingborg, men Åkarp, utanför Malmö. Fast där va kanske fler. :-) Har haft utställning idag å då berättade hon det så nu får man ju ta å reda ut vad som gäller för beställning till utlandet. Har varit lite lat hittills så mest därför det inte har blivit av än.

/ Cecilia

kwo
Indlæg: 4519
Tilmeldt: 20. apr 2004 13:32

Indlæg af kwo » 26. sep 2005 08:43

Nu fik jeg så taget mig sammen til at spørge min kollega om det med lyd fra computere.

Han siger at det er kun skærmen der larmer, ligesom tv'er også er syndere. Det er højspændingsdelen siger han. Så snart man slukker for skærmen på sin computer, forsvinder hyletonen.

At dyr ikke virker stressede selv om de går i en stue med tv og computer kan skyldes at de vænner sig til lyden. Men det svarer jo til at have tinnitus; man vænner sig til lyden i en eller anden udstrækning, men det er stadig ubehageligt med en konstant hyletone.

Foreløbigt har han kun prøvet på almindelige computerskærme og tv. Så om det også gælder fladskærme og bærbare kunne han ikke svare på, men hvis han huskede det ville han afprøve det i aften.
Kenneth Worm

Besvar