Uge 1 - Avl af hårløse

Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, og vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper.
Besvar
Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af Laeborg » 29. dec 2014 08:49

Hvad er Ugens debat?
Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, hvor vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper. Det kan bl.a. være aktuelle emner udsprunget af begivenheder eller diskussioner på vores medier, eller mere grundlæggende debatter omkring moral og etik.

Alle er velkomne til at komme med deres mening, og dette skal respekteres af de øvrige debattanter.

Ugens emne: Avl af hårløse
Der er mange holdninger til avl af hårløse, da der kan være flere risici forbundet med dette. Emnet har bl.a. været oppe at vende i HamsterNyt, og der er ofte blevet snakket om at det er uetisk, netop grundet de forskellige risici, men der er en stor interesse for dem, både herhjemme og i udlandet, så bør man som opdrætter bekræftige sig med dem?

De hårløse hunner er kendte for at skulle have problemer med at die deres unger, men da gener udvikler sig med tiden, tør vi så undersøge hvorvidt dette stadig er gældende, og bør vi arbejde hen imod hunner der ikke har disse problemer, på trods af de risici der er forbundet med det?

Hvad mener du?
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 29. dec 2014 10:40

Jeg synes det er rigtigt godt at der er nogle opdrættere der tager sig af at avle på dem, for jeg tror ikke de forsvinder, og ved at der er nogen der arbejder med dem, så bliver der givet ordentlig information med når de sælges.

I sommers var jeg til Vorbasse markede med DHF's stand, og om lørdagen kom der en mand med dyr lige ved siden af os. Han havde en hårløs hun og en hårløs han som han solgte som et par. Vi forklarede ham at hunnen ikke kan producere mælk hvis hun bliver drægtig og det vidste han ikke.

Jeg synes derfor det er vigtigt at der er nogen der har forstand på avl af hårløse som varetager opgaven :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Lykke O
Indlæg: 27
Tilmeldt: 31. jan 2013 17:09

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af Lykke O » 29. dec 2014 13:35

Min datter Celina opdrætter dem og det støtter jeg hende 100 % i....imo er det bedre, at det gøres under ordentlige forhold end under forhold, der ofte er baseret på uvidenhed eller endnu være ligegyldighed :-D

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af vonJul » 29. dec 2014 20:19

Man kan altid stille spørgsmål ved om det er etisk korrekt - men da hårløse i og for sig er en genetisk mutation ser jeg ikke noget galt i at de opdrættes under ordnede forhold og med fokus på hamsterens tilstand og evt. genetiske udvikling.

Netop ved at der er nogle der direkte opdrætter de hårløse med formål, så forsvinder de ikke helt og der kan komme ordentligt information med til køberne - såsom det faktum at hunnerne har vist sig at have problemer med at danne en mælkeproduktion.

Der er også noget charmerende over de hårløse som mange falder for, om det er rynkerne eller det faktum at de ser lidt sjove ud når de samler mad, er et godt spørgsmål, men de er jo tiltalende for nogen på samme måde som hamstere med pels er for andre :)

Hamsterheaven
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. jun 2014 17:07

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af Hamsterheaven » 29. dec 2014 22:05

Jeg syns der vil gå meget længe før vi opdrætter hårløse hos os i HamsterH. Fordi jeg er overbevist om det er en unaturlig mutation af gener, som ikke skal være der fordi netop den mutation giver de hunner svært ved at vedligeholde deres unger pga manglende mælke produktion. Når en arte dyr få mere skavanker end det er godt, så må der være noget galt, men til gengæld HVIS de SKAL egentlig få plads i verden, som de åbenbart gør, på lige fod med hårløse katte, hunde, andre dyr, ja så er det bedste at de er fremavlet af kyndige opdrættere af hårløse hamster da de er opmærksomt på de specielle behov de hamstere har. :)
Bodil, Hamsterheaven. Medlem DHF

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af Rasholm » 30. dec 2014 20:05

Jeg synes det er ærgerligt at de overhovedet eksistere. I bund og grund skulle den mutation aldrig være opstået. Har nogle gange lyst til at slå forskere oven i hovedet med noget meget tungt og hårdt, for at udsætte dyr for den slag - bare fordi de kan.
Jeg kan dog godt se, at i hvert fald nogle af dem har charme, selv om jeg ikke synes de er kønne og ikke skal have en - men sådan er jeg indrettet.
Men når vi nu har dem, ja så er det bedst at det er fornuftige, erfarne mennesker som opdrætter dem, og som vælger køberne af dem med omhu samt giver den helt rigtige information om deres mangler og medfødte defekter.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af darkangel87 » 3. jan 2015 00:42

Hamsterheaven skrev:Jeg syns der vil gå meget længe før vi opdrætter hårløse hos os i HamsterH. Fordi jeg er overbevist om det er en unaturlig mutation af gener, som ikke skal være der fordi netop den mutation giver de hunner svært ved at vedligeholde deres unger pga manglende mælke produktion. Når en arte dyr få mere skavanker end det er godt, så må der være noget galt, men til gengæld HVIS de SKAL egentlig få plads i verden, som de åbenbart gør, på lige fod med hårløse katte, hunde, andre dyr, ja så er det bedste at de er fremavlet af kyndige opdrættere af hårløse hamster da de er opmærksomt på de specielle behov de hamstere har. :)
Hvordan kan en mutation være unaturlig? hvis det betyder de ikke ville opstå og overleve i naturen er alle mutationer jo unaturlige
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af darkangel87 » 3. jan 2015 00:55

Jeg bryder mig ikke selv om hårløse hamstere, og synes det er en trist mutation, netop fordi hunnerne ikke kan producere mælk.
Men når nu den eksisterer synes jeg det er vigtigt at komme ud med information om mutationen, så folk kan lære om den. Det er også super vigtigt at den opdrættes af seriøse opdrættere der er viet til at fremavle sunde dyr.
Ser det samme problem i mutationer som er lethale i dobbeltfaktor, som f.eks. Dom. spot og lethal grå

Jeg mener man skal gøre en del ud af som opdrætter af sådanne problematiske at købere får den nødvendige viden med om problematikken i avl med disse gener. Og det er helt klart et sted hvor også foreningen bør gøre en god indsats, f.eks. oplysnings "seminare" til udstillinger. Man kunne vælge et par enkelte gener ud til hver udstilling, og også bringe en artikel om dem i hamsternyt efterfølgende, for at få det så godt ud som muligt.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

vonJul
Indlæg: 506
Tilmeldt: 21. jan 2013 00:14

Re: Uge 1 - Avl af hårløse

Indlæg af vonJul » 3. jan 2015 16:20

Jeg mener helt klart at man har et ansvar som opdrætter til at informere dybdegående om mutationen og lære køberen om de problematikker der opstår ved denne type mutation.

Man kan jo altid diskutere om det er i orden at opdrætte dem, og jeg føler at man som opdrætter skal stille sig det spørgsmål om man etisk kan stå inde for opdrættet :)

Besvar