Uge 31 - Håndtering af unger

Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, og vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper.
Besvar
mjoller
DHF - Dommer
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 12. feb 2013 16:56

Uge 31 - Håndtering af unger

Indlæg af mjoller » 28. jul 2015 15:53

Hvad er Ugens debat?
Ugens debat er vores nyeste tiltag på forum, hvor vi hver uge vil finde et nyt emne inden for hamstere og hamsterhold at debattere, hvor vi håber på bred opbakning i alle aldersgrupper. Det kan bl.a. være aktuelle emner udsprunget af begivenheder eller diskussioner på vores medier, eller mere grundlæggende debatter omkring moral og etik.

Alle er velkomne til at komme med deres mening, og dette skal respekteres af de øvrige debattanter.

Hvis man har et forslag til ugens debat, så skriv endelig en besked.

Ugens emne: Håndtering af unger
Der er intet mere spændende end når der kommer nye unger, og man vil helst bare hilse på de små hurtigst muligt. Der er mange forskellige holdninger til hvornår man kan begynde at håndtere ungerne.
Man hører forskellige historier om stressede mødre, og unger de ikke vil kendes ved, men endnu flere historier hvor dette ikke gælder.

Hvilke erfaringer har I med håndteringen af unger, hvornår gør I det og hvilke overvejelser spiller ind?
Hilsen Michelle, Brocoli, Flopper og Hønse.
Fischers hamsteropdræt

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Uge 31 - Håndtering af unger

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 28. jul 2015 16:01

Jeg plejer hurtigt kigge i reden når jeg kan se moren er færdig med at føde.
Jeg sætter altid en skål med ekstra lækre godbidder når jeg tror hun er ved at føde. Men det er aldrig mere end et hurtigt kig og et par billeder.

De næste dage kigger jeg i reden højst en gang om dagen.

Når de bliver 5-6 dage gamle tager jeg dem hurtigt i hånden hvis moren ikke har vist tegn på stress ved at jeg har kigget til ungerne. Det har jeg dog aldrig oplevet en mor har. Men jeg plejer sætte moren i bur eller faunaboks med godbidder imens.

Efter det kigger jeg eller tager jeg dem i hånden hver dag :D

Når de begynder at kravle ud af reden tager jeg dem op flere gange om dagen og nusser dem så de rigtig vænner sig til at blive håndteret. Det gør jeg frem til de flytter hjemmefra :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

JaneSørensen
Indlæg: 652
Tilmeldt: 11. nov 2014 19:02

Re: Uge 31 - Håndtering af unger

Indlæg af JaneSørensen » 29. jul 2015 23:40

Nu har jeg kun erfaring med et kuld, men der kiggede jeg i reden, da jeg kunne se, hunnen havde født og tog nogle billeder. Jeg kiggede i reden hver dag ganske kort. På 5 dagen tog jeg dem op første gang i kort tid, da moderen var meget afslappet omkring det :D . Jeg tog dem derefter op 1gang dagligt, mens moderen stadig var i buret, da hun havde det helt fint med, jeg tog dem :D . Hun benyttede muligheden for og spise og bade i sandet imens :D .

Da ungerne selv vimsede rundt, tog jeg dem op flere gange dagligt og nussede og pussede sammen med min søn :D
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen

Benji's hamsteropdræt

Catta
Indlæg: 260
Tilmeldt: 7. maj 2015 10:20

Re: Uge 31 - Håndtering af unger

Indlæg af Catta » 2. aug 2015 21:23

Jeg har ikke hatt noen kull ennå, så skal ikke være for bestemt i mine meninger... men jeg har både vært med på fødsler til både katt og hest, så har litt erfaring med dyrebabyer generelt... men i Norge er det vanlig å vente til 10-14 dager. Jeg tror det ikke egentlig finnes noen fasit, men at man som oppdretter forplikter seg til å lære "hamsterspråket" grundig, og se hvordan individene skiller seg fra hverandre og hvilke signaler de sier. Jeg tror hver mor har noen regler og komfortsoner, og så lenge ungene er 100% avhengig av dem, tror jeg det er lurest å lytte til henne. Enten det er noen dager eller et par uker :)
Med vennlig hilsen
Cathrine
www.vinterhiet.weebly.com

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Uge 31 - Håndtering af unger

Indlæg af Rasholm » 2. aug 2015 21:51

Har kun erfaring fra 2 kuld og jeg har håndteret dem forskelligt.

Med det første kuld var det en lidt dramatisk fødsel og det endte med kun to unger. Jeg havde den oppe i hånden fra dag 2 eller 3 (husker ikke præcist). Hunnen var helt okay med det. Oftest var ungerne tilbage i reden før hun synes det. Et par enkelte gange synes hun jeg var for længe om det og det opdagede jeg ved, at hun begyndte at lukke reden til og så smuttede jeg hurtigt ungerne ned i reden. Men jeg havde dem kun ude én gang om dagen. Da de blev større, omkring de 10-12 dage gammel, havde jeg dem ude flere gange om dagen og nussede med og hunnen var som oftest med. Hun virkede hele vejen okay med, at jeg håndterede ungerne.

Med mit andet kuld,gik det lidt anderledes - der var 8 unger. Dem kiggede jeg kun til i reden en gang om dagen. Tror jeg havde dem ude i hånden som samlet flok et par gange, hvor hunnen så var i faunaboks hvor hun snuppede sig en lur. Da de var omkring 10-12 dage gamle, begyndte jeg at have dem ude flere og flere gange om dagen for at vænne dem til mine hænder og håndtering. Hunnen tog sig hver gang en velfortjent lur i faunaboksen eller i barselsburet - tror hun synes der var mange unger hun skulle tage sig af. Men hun var sød og ikke det mindste stresset på noget tidspunkt undervejs.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Besvar