karantæne periode - forlængelse?
-
altså hvis jeg var contraia ville jeg nok vente lidt længere med et kuld, forhåbentligt har Anette ikke travlt med at få en anden unge.
men et eller andet sted synes jeg at man bedst selv kan vurdere hvordan ens dyr har det, og tvivler på at contraia ikke vil sine dyr det bedste.
selvfølgelig er det godt med nogle regler omkring karantæne, nu ved jeg ikke hvor mange andre der har prøvet at have pelsmider så man der igennem ved hvor lang tid det tog for hamsterne at komme sig.
men kan selvfølgelig også se det fra andres side, om at en ude fra måske bedre ville kunne finde de fejl der evt. stadig var
men et eller andet sted synes jeg at man bedst selv kan vurdere hvordan ens dyr har det, og tvivler på at contraia ikke vil sine dyr det bedste.
selvfølgelig er det godt med nogle regler omkring karantæne, nu ved jeg ikke hvor mange andre der har prøvet at have pelsmider så man der igennem ved hvor lang tid det tog for hamsterne at komme sig.
men kan selvfølgelig også se det fra andres side, om at en ude fra måske bedre ville kunne finde de fejl der evt. stadig var
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
-
Du har ret i at vi ikke er dyrlæger og vi kan kun reagere ud fra hvad vi får afvide - dermed blive vi jo også tvunget til at tage stilling til en konkret situation - derfra kommer erfaringerne. Der er heller ikke 2 sygdomme der er ens og derfor giver det sig selv at man ikke kan sammenligne 2 situationer, derfor skal en ny sygdom også tages op.kwo skrev:Jeg forstår godt din pointe.AnetteFrost skrev: - derfor kan man heller ikke opsætte retningslinier for noget man ikke har erfaring med.
Problemet er bare at ingen af os i foreningen er dyrlæger, og vi har ikke kendskab til og erfaringer med alverdens sygdomme. Og da der blev spurgt meget angående dette emne før sidste udstilling blev vi nødt til at lave nogle regler. De regler blev lavet ud fra hvad vi fik at vide om forløbet med pelsmider, samt de tilfælde af sygdomme som vi selv havde erfaringer med. Skulle der dukke andre sygdomme op, som opfører sig anderledes, eller hvor hele forløbet slet ikke er relevant i forhold til vores karantæne-regler, må vi jo tage dem op til revision.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
øhm jeg ved ikke om det er mig du hentyder til her?!contraria skrev:
jeg vil gerne vide hvorfor der tvivles på min dømmekraft omkring mine hamstres ve og vel?
jeg har med vilje INGEN nævnt! da det er en GENEREL debat jeg ønsker! hvis du vil have din "sag" debateret må du selv starte en tråd!
tråden er indledt af din situation - ja! men debatten er ikke for at diskuttere hvorvidt du vil lave de unger eller ej! men for at høre hvordan vi reelt bør forholde os til kuld og karantæne! ALLEsammen! :?
og jeg har vist INGEN steder i denne tråd tvivlet på nogens som helst dømmekraft! :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
mette, generalt er jeg meget enig med dig her.Lykke skrev:Vi vil allesammen vores dyr det bedste, og det ved jeg, at du også vil, Amanda. Men man er bare ikke selv den bedste til at foretage den slags bedømmelser - man ønsker at dyrene skal være raske og man vil gerne af med de unger der virker raske osv., og på en eller anden måde så bliver det nemt at tænke "jeg synes, de er klar til det".contraria skrev:ja det er det etiske vi bør diskuter her.kwo skrev: Det var mere for forklaringens skyld at jeg delte det op, og fordi du henviste til et andet forum og smitsomme sygdomme.
Uden at kende noget til de andres form for karantæne, så tror jeg ikke helt de kan sammenlignes. Det lyder mere som om deres karantæne (og også den vi havde for et par år siden da der var HaPV herhjemme) kun gælder til en eventuel smittefare er ovre, eller til man er sikker på at ens dyr ikke var smittede.
I det her tilfælde lyder det til at Contrarias smittefare er overstået. Så det er udelukkende det etiske i forløbet vi diskuterer. Det er ikke noget vi har diskuteret i bestyrelsen (endnu), men Käthe og jeg har i hvert fald sagt hvad vi synes om ideen.
for jeg er forlægst kommet ud af smittefare pariode.
jeg vil gerne vide hvorfor der tvivles på min dømmekraft omkring mine hamstres ve og vel?
Og jeg står jo i samme situation som dig. Jeg har også kunnet mærke ønsket om at forkorte perioden, og købere der hiver i en for at få deres unger, og mine dyr virker ikke spor stressede eller syge (udover kløe, skæl og en smule hårtab), og jeg har hunner som skulle have haft deres sidste kuld nu osv., og derfor har jeg hver gang vendt med Kenneth, hvordan jeg skulle fortolke reglerne.
Jeg har også haft overvejet om jeg evt. kunne parre 14 dage inden karantænen udløb, men så ungerne først blev født efter karantænen, for mine hamstere virker ikke belastet af det hele. Men jeg har foreløbig ikke overvejet det for alvor eller forespurgt til det, for jeg vil være absolut sikker på, at de kan klare det, og en del af pointen med karantæne er jo ikke at udsætte hamsterne for belastning i den periode.
Men da det også er for andre hamsteres og hamsterejeres skyld (udover vores egne dyr), at vi holder karantæne, og da ens egen dømmekraft kan blive mudret, så synes jeg faktisk, det er godt, at der er nogle andre der bestemmer reglerne - og at der er regler.
men som ansvarlig opdrætter må man jo være sin dømmekraft ansvarlig. ja der bliver heviet meget i en for at korte tiden ned eller af andre årsager. men min dømme kraft om cleos konditon og ve og vel er ikke taget over en nat, og det vil jeg altså gerne understrege. betvivler jeg min egen dømmekraft omkring mine dyr og er der bare den minste ønske i mit hjerte om at mine dyr bør være i en anden tilstand ind den den i virkeligheden er i. så ville jeg aldrig i livet tilbøde det jeg har tilbudt her, for det ville være uansvarligt af mig.
ja ens dømmekraft kan svigte. og det er også derfor jeg altid sover på det og så gen evaluer mine dyr på ny, fra bunden af inden jeg traffer en endelig beslutning. jeg bestraber mig på at evaluer mine dyr med største upartiskhed som muligt, net op for at ku traffe en ansvarlig beslutning og for at undgå at min dømmekraft svigter.
ja den dommelte tid rammer ret skævt. i sær fordi det også er individuelt fra hamster til hamstre hvor hurtigt de kommer sig helt. og må være erlig og såge at lige med pelsmider er dobbelt for lang hvor at ½ tid oven i vil være okay og så igen nøje vuder vær inkelt hamsters situation derfra. og nej. det er ikke for di jeg ønsker det sådan. kun min vudering ud fra den status som de enkelte hamstre har på deres ve og vel derhjemme.
de venligste hilsner amanda
det helt okay pia. for nej du har ikke nævt navne.burrus skrev:øhm jeg ved ikke om det er mig du hentyder til her?!contraria skrev:
jeg har med vilje INGEN nævnt! da det er en GENEREL debat jeg ønsker! hvis du vil have din "sag" debateret må du selv starte en tråd!
tråden er indledt af din situation - ja! men debatten er ikke for at diskuttere hvorvidt du vil lave de unger eller ej! men for at høre hvordan vi reelt bør forholde os til kuld og karantæne! ALLEsammen! :?
og jeg har vist INGEN steder i denne tråd tvivlet på nogens som helst dømmekraft! :?
men det føles lidt sådan efter dit indlæg i min tråd. :(
ja lad os diskuterdet på et mere generalt plan fra nu af.
vi har fundet en anden løsning som ikke kommer i konflikt med karentænen.darkangel87 skrev:altså hvis jeg var contraia ville jeg nok vente lidt længere med et kuld, forhåbentligt har Anette ikke travlt med at få en anden unge.
tja det i din tråd hører til i din tråd om dit emne! og der holder jeg det hvis jeg vil kommentere ydeligere på din "situation"....
tråden her er inspireret af det - men handler ikke om det!
det var udelukkende så vi (måske) kunne få en få en generel debat om hvordan man som opdrætter bør forholde sig under karantænen med kuld osv... :?
tråden her er inspireret af det - men handler ikke om det!
det var udelukkende så vi (måske) kunne få en få en generel debat om hvordan man som opdrætter bør forholde sig under karantænen med kuld osv... :?
Pia B
-
tror det er en meget sund diskution - har da selv været i tvivl om hvordan jeg skulle forholde mig til at skulle aftage en unge fra et sted hvor der var karantæne, men er nu ikke længere i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig. men jeg har da gået og grublet meget over det i en måneds tid efter jeg fik det afvide - for der er ingen der er interseret i at få noget ind af døren der ikke skal være til stede
synes det er et godt diskutionsemne der vedrører alle og ikke kun opdrætterne, det er også aftagerne er unger.
synes det er et godt diskutionsemne der vedrører alle og ikke kun opdrætterne, det er også aftagerne er unger.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Jeg kan da i øvrigt tilføje, at jeg vil anbefale alle, at de ved sygdomme, der kan vare længere tid, får aflivet eventuelle unger. Både fordi behandling af ungerne kan være svært, fordi det tager på mor og fordi håndteringen af sygdommen trods alt bliver sværere jo flere hamstere der er.
Og jeg vil også anbefale at man splitter avls-par af dværghamstere.
Det er ikke fedt at få unger, for det er ikke sikkert, de kan behandles på samme måde som en voksen kan og man øger risikoen for især moren så.
Det er ment som generelle anbefalinger ud fra de erfaringer, jeg har gjort mig.
Her kommer mine erfaringer så:
Jeg havde jo haft mine dyr til tjek hos dyrlægen (i januar efter at Amanda havde fået konstateret mider og jeg havde en af hendes hamstere), hvor der ikke blev fundet noget. Det var jeg glad for, da jeg havde 2 kuld unger som stortset var flytteklar. Og derfor turde jeg også godt lave en tredje parring.
Da hun var ca. 1 uge henne, opdagede jeg tydelige skæl på en anden hamster. Alle hamsterne kom til dyrlægen og blev behandlet, også den drægtige. Hun fødte normalt, men ved 2. behandling syntes dyrlægen at de 4-5 dage gamle unger var for små at behandle. Jeg holdt så hende og ungerne adskilt fra de andre hamstere. Mit dværghamster-par fik lov at blive sammen - dels fordi jeg faktisk troede at hun var drægtig (jeg havde set dem parre sig) og dels fordi jeg ikke regnede med at det hele skulle vare så lang tid og så ville jeg jo ikke risikere at de ikke kunne sættes sammen igen.
Inden 3. behandling fik jeg regnet på karantæneperiode osv., som er pænt lang, og det var længe at skulle have 33 hamstere og mange bure hvis jeg skulle skille ungerne ad osv. Jeg kontaktede derfor de købere, jeg havde aftale med for at høre hvor mange der ville vente og hvor mange der sprang fra (det var ca. 50-50). De helt små unger blev aflivet, for jeg ville ikke have nogle dyr gående som ikke var i behandling og jeg ville have det dårligt med at sælge dem, selvom de måske aldrig viste tegn på sygdom. Men derudover blev ungerne fra de to kuld, jeg havde fra starten, hvor køber ikke ville vente, også aflivet. Det var selvfølgelig ikke en fed beslutning, men det lettede mit arbejde og overblik og gjorde det nemmere for mor/ de tilbageværende søskende.
Mellem 3. og 4. behandling blev det så tydeligt for mig, at min dværghamster var drægtig. Jeg tog hannen væk for ikke at få flere unger end højst nødvendigt og noglet dage efter fødte hun så. De blev aflivet ved 4. behandling. Jeg var meget ked af at jeg ikke havde skilt parret før og derved undgået dette kuld, men jeg troede jo dels at det allerede var sket og dels at sygdomsforløbet ikke ville være så langt.
Så jeg vil klart anbefale at man holder sig væk fra nye kuld og at man hurtigt overvejer aflivning af unger man måtte have allerede. Og at man ikke får nye kuld, før man er helt sikker på at sygdommen er væk og dyrene er kommet sig helt.
Og jeg vil også anbefale at man splitter avls-par af dværghamstere.
Det er ikke fedt at få unger, for det er ikke sikkert, de kan behandles på samme måde som en voksen kan og man øger risikoen for især moren så.
Det er ment som generelle anbefalinger ud fra de erfaringer, jeg har gjort mig.
Her kommer mine erfaringer så:
Jeg havde jo haft mine dyr til tjek hos dyrlægen (i januar efter at Amanda havde fået konstateret mider og jeg havde en af hendes hamstere), hvor der ikke blev fundet noget. Det var jeg glad for, da jeg havde 2 kuld unger som stortset var flytteklar. Og derfor turde jeg også godt lave en tredje parring.
Da hun var ca. 1 uge henne, opdagede jeg tydelige skæl på en anden hamster. Alle hamsterne kom til dyrlægen og blev behandlet, også den drægtige. Hun fødte normalt, men ved 2. behandling syntes dyrlægen at de 4-5 dage gamle unger var for små at behandle. Jeg holdt så hende og ungerne adskilt fra de andre hamstere. Mit dværghamster-par fik lov at blive sammen - dels fordi jeg faktisk troede at hun var drægtig (jeg havde set dem parre sig) og dels fordi jeg ikke regnede med at det hele skulle vare så lang tid og så ville jeg jo ikke risikere at de ikke kunne sættes sammen igen.
Inden 3. behandling fik jeg regnet på karantæneperiode osv., som er pænt lang, og det var længe at skulle have 33 hamstere og mange bure hvis jeg skulle skille ungerne ad osv. Jeg kontaktede derfor de købere, jeg havde aftale med for at høre hvor mange der ville vente og hvor mange der sprang fra (det var ca. 50-50). De helt små unger blev aflivet, for jeg ville ikke have nogle dyr gående som ikke var i behandling og jeg ville have det dårligt med at sælge dem, selvom de måske aldrig viste tegn på sygdom. Men derudover blev ungerne fra de to kuld, jeg havde fra starten, hvor køber ikke ville vente, også aflivet. Det var selvfølgelig ikke en fed beslutning, men det lettede mit arbejde og overblik og gjorde det nemmere for mor/ de tilbageværende søskende.
Mellem 3. og 4. behandling blev det så tydeligt for mig, at min dværghamster var drægtig. Jeg tog hannen væk for ikke at få flere unger end højst nødvendigt og noglet dage efter fødte hun så. De blev aflivet ved 4. behandling. Jeg var meget ked af at jeg ikke havde skilt parret før og derved undgået dette kuld, men jeg troede jo dels at det allerede var sket og dels at sygdomsforløbet ikke ville være så langt.
Så jeg vil klart anbefale at man holder sig væk fra nye kuld og at man hurtigt overvejer aflivning af unger man måtte have allerede. Og at man ikke får nye kuld, før man er helt sikker på at sygdommen er væk og dyrene er kommet sig helt.
-
altså hvis man får kuld under sygdomsforløbet/smitterisiko startes jo senere et nyt behandlingsforløb og dermed vil det blive forlænget aotumatisk, men så vil dobbelt tid til rekreation nok blive lidt længe, tror måske man skal se på en sygdom og vurdere hvor lang rekreationstid sygdommen nok skal bruge.
hvis vi tager udgangspunkt i pelsmider, der er jo vurderet en rekreationstid i det tilfælde der har været oppe men hvis man så har fået kuld i sygdomsforløbet så den del af det bliver forlænget, så ville rekreations tiden jo blive næsten dobbelt så lang som den der har været vurderet i den situation, ja de har været gennem sygdommen længere tid, men det er vel ikke ensbetydende med at det tager lige så meget længere tid for hamsteren at komme oven på igen efter endt behandling.
vil så sige at hvis man overvejer at avle på hamsterne før karantænen er helt udløbet bør man nok konsultere en dyrelæge der kan vurdere dyrenes tilstand
hvis vi tager udgangspunkt i pelsmider, der er jo vurderet en rekreationstid i det tilfælde der har været oppe men hvis man så har fået kuld i sygdomsforløbet så den del af det bliver forlænget, så ville rekreations tiden jo blive næsten dobbelt så lang som den der har været vurderet i den situation, ja de har været gennem sygdommen længere tid, men det er vel ikke ensbetydende med at det tager lige så meget længere tid for hamsteren at komme oven på igen efter endt behandling.
vil så sige at hvis man overvejer at avle på hamsterne før karantænen er helt udløbet bør man nok konsultere en dyrelæge der kan vurdere dyrenes tilstand
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.