ds standard
ds standard
Øh, jeg må have mutanthamstre, på den dårlige måde altså...
Jeg kan ikke helt forstå den der ds standart. Der står at hamstren skal være 'sin farve' og så skal der være klart definerede og jævnt fordelte hvide pletter.
Alle de dsser jeg har haft har, tilsyneladende, haft hvid grundfarve med fine farvede pletter. Er det så bare fordi de ikke lever op til standart, eller hvad?
Jeg synes da det er meget finere med farvede pletter, så det har jeg gået efter.... Pippi hamster :D
De standarter er vel et pågående arbejde? Nogle af dem er lige sakset ud på svensk, andre er ikke andet end genkoder, og det er der vel ikke meget standart over?
Nu må i ikke blive mopsede eller kede af det. Jeg havde bare det indtryk at når de bliver lagt på hjemmesiden er de færdige, og så blev jeg lidt overrasket. Måske har jeg misset pointen.
Jeg kan ikke helt forstå den der ds standart. Der står at hamstren skal være 'sin farve' og så skal der være klart definerede og jævnt fordelte hvide pletter.
Alle de dsser jeg har haft har, tilsyneladende, haft hvid grundfarve med fine farvede pletter. Er det så bare fordi de ikke lever op til standart, eller hvad?
Jeg synes da det er meget finere med farvede pletter, så det har jeg gået efter.... Pippi hamster :D
De standarter er vel et pågående arbejde? Nogle af dem er lige sakset ud på svensk, andre er ikke andet end genkoder, og det er der vel ikke meget standart over?
Nu må i ikke blive mopsede eller kede af det. Jeg havde bare det indtryk at når de bliver lagt på hjemmesiden er de færdige, og så blev jeg lidt overrasket. Måske har jeg misset pointen.
Senest rettet af Desiree 17. nov 2008 21:37, rettet i alt 1 gang.
mvh Desiree
Re: ds standart
Til det første spørgsmål: ja, der må jeg desværre sige at de ikke følger standarden, som siger et farvet dyr med hvide pletter. Man kan jo sige at navnet også giver et hint i den retning: dominant spot, nemlig at det hvide skal være som pletter, ikke grundfarven.Desiree skrev:Øh, jeg må have mutanthamstre, på den dårlige måde altså...
Til anden del: Ja, vores standarder er langt hen af vejen hentet fra Sverige, så hvis den svenske standard ikke indeholder meget andet end genkoder, så vil vores også kun gøre det. I hvert fald i starten. Og der hvor der mangler en beskrivelse er det jo fordi ingen ved hvordan en sådan hamster vil komme til at se ud, da de formentlig ikke er avlet frem før. Så en helt 'færdig' standard over alle farver vil nok aldrig kunne laves. Får vi kendskab til udseendet på dem der mangler, vil det selvfølgelig blive tilføjet.
Kenneth Worm
Jeg undrede mig lige... Sad og læste på southern hamster clubs hjemmeside (England) og der stod følgende:" The dominant spot hamster is a very attractive creature which has even patches of colour on a white ground."
Betyder det så at standarden 'opfindes' i de enkelte lande?
Jeanne fortalte mig noget om størrelse der varierede i f.eks Sverige og her, men mønstre burde man da kunne blive enige om???
Læg forresten lige mærke til at jeg har lært at stave til standard :oops:
Betyder det så at standarden 'opfindes' i de enkelte lande?
Jeanne fortalte mig noget om størrelse der varierede i f.eks Sverige og her, men mønstre burde man da kunne blive enige om???
Læg forresten lige mærke til at jeg har lært at stave til standard :oops:
mvh Desiree
Desiree skrev: Læg forresten lige mærke til at jeg har lært at stave til standard :oops:
Ja, det er et godt spørgsmål du har der. Jeg kan godt se at englænderne (og amerikanerne, da de kopierer den engelske standard) beskriver dem som hvide dyr med pletter, mens svenskerne har byttet rundt og kalder dem farvede dyr med hvide pletter.
Eftersom de begge er enige om at der skal være ca 50% hvidt og 50% farve, kan man jo diskutere længe hvilke af de to definitioner der passer bedst.
Måske den engelske definition skyldes at bugen er hvid, så selv om halvdelen af ryggen er farvet, vil hamsteren være mere hvid end farvet.
Men som nævnt tidligere, så ligger selve navnet jo op til at det hvide netop skal optræde som pletter.
Så man kan argumentere for begge versioner. Men indtil videre er det dog den svenske standard vi har valgt at bruge. Jeg tror dog jeg vil prøve at spørge svenskerne hvorfor de er anderledes end den engelske standard. Måske de har en god forklaring.
Kenneth Worm
Ja, det er jo i bund og grund ligegyldigt, når det er 50% af hver, det kan jeg godt se.
Og min fejlfarve fik jo fin bedømmelse alligevel :D
Jeg syntes bare det var lidt underligt, nogle mener jo også at svenskere er lidt til en side :lol:
Jeg har desværre ikke kunnet finde de deciderede standarter, kun beskrivelser af de forskellige pelstyper, mønstre osv. Men tænkte det ville være sjovt at se hvad de andre mente, og nu er mit 'leksikon' jo lukket ned :(
Og min fejlfarve fik jo fin bedømmelse alligevel :D
Jeg syntes bare det var lidt underligt, nogle mener jo også at svenskere er lidt til en side :lol:
Jeg har desværre ikke kunnet finde de deciderede standarter, kun beskrivelser af de forskellige pelstyper, mønstre osv. Men tænkte det ville være sjovt at se hvad de andre mente, og nu er mit 'leksikon' jo lukket ned :(
mvh Desiree
Jeg kan sende dig River Road-hjemmesiden (men nej, der var ikke standarder) og BHA's standarder.Desiree skrev:river road, tror jeg det var. Der var nok ikke standarder alligevel. Prøvede at finde den på NHC, men kunne ikke rigtig finde det. Havde lige glemt at du har lagt linkssamling ind her også, så må jeg prøve de andre på den.
Nåede at gemme begge dele inden de blev pillet ned.
Kenneth Worm